Topp 10: Disse bilene bør du kjøpe FØR nyttår

Fra 1. januar får de nemlig en solid avgiftsøkning.

Mercedes Geländewagen G350 CDI er bilen i Norge som får størst avgiftsøkning fra nyttår. Men det er en rekke andre dieselmodeller som også blir dyrere.
Mercedes Geländewagen G350 CDI er bilen i Norge som får størst avgiftsøkning fra nyttår. Men det er en rekke andre dieselmodeller som også blir dyrere.

De gangene statsbudsjettet innebærer betydelige endringer av bilavgiftene, er det alltid noen biler som bare i løpet av uker får en solid prisøkning. 

Slik er det i år også. 

Regjeringen har kommet fram til enighet om bilavgiftene for 2016. De fortsetter vridningen mot at effekt og vekt blir mindre viktig, mens utslipp straffes hardere.

Det vil få store konsekvenser for prisene på en del biler. En rekke modeller får nemlig mellom 40.000 og 65.000 kroner i økte avgifter neste år.

Les også: Koster over millionen i Norge - sjekk prisen i Sverige!

Øker satsen for utslipp

Mens effekt- og vektkomponenten av avgiftene skal ned, økes altså fokus på utslipp. Både NOx- og CO2-avgiften blir høyere. 

Innslagspunktene for CO2-avgiften reduseres med ti gram på de fire nederste trinnene, og 20 gram på de to øverste trinnene. Satsene øker med 10 prosent på de positive verdiene.

NOx-komponenten økes med 20 prosent for personbiler.

Resultatet er at særlig en del dieselbiler vil få en prisøkning neste år.

Les også: Nå blir dette påbudt i alle nybiler

Økning: 64.161 kroner 

Aller størst økning er det Mercedes Geländewagen G350 BlueTec som får. Den koster i dag 1.530.000 kroner, men får en avgiftsøkning på solide 63.161 kroner når vi skriver 1. januar.

Nesten like mye i økte avgiter får pickupen Nissan Navara Dobuble Cab 2,5 dCi LE. Den får nemlig en avgiftsøkning på 57.448 kroner. I dag er starter prisene på 704.242 kroner.

Toyota Hilux 3,0 D-4D med 171hk og Jeep Wrangler Sahara 2,8 diesel får henholdsvis 55.876 og 54.875 kroner i økte avgifter. Prisene på disse bilene starter i dag på 685.900 og 779.900 kroner.

Les også: Dette er dårlig nytt for brukte luksusbiler

Diesel straffes

Nå er det ikke nødvendigvis slik at disse bilene automatisk stiger så mye i pris. Men at det vil bli en prisøkning, er det ingen tvil om.

– For de som er ute etter de bilene som får størst avgiftsøkning, er det lurt å forsøke å få seg et eksemplar raskt. Det er tydelig at det jobbes mot å gjøre dieselbilene mindre attraktive. Alle de 100 modellene som får størst avgiftsøkning bruker diesel, påpeker Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Usikker annenhåndsverdi 

Hvordan dette vil påvirke bruktmarkedet er han usikker på.

– Det at prisene stiger, vil nok ikke automatisk bety at de som allerede eier de aktuelle bilene vil få mer for dem. For diesel er blitt mindre og mindre populært. Det ser vi tydelig på registreringsstatistikken for i år. Nå er det elbil og helst ladbar hybrid som gjelder, og det vil nok bidra til å gjøre det noe verre å selge brukte dieselbiler. I alle fall de litt nyere modellene, tror Benny.

Les også: Denne bilen skal bestille service selv