Se hva som dukket opp på E6

Bak kamuflasjen skjuler det seg et råskinn!

Innimellom hender det at norske bilister snubler over biler som er fullstendig dekket av kamuflasje, for å skjule designet. Bilen på bildet dukket opp i Nordbytunnelen på E6, litt nord for Ås.
Innimellom hender det at norske bilister snubler over biler som er fullstendig dekket av kamuflasje, for å skjule designet. Bilen på bildet dukket opp i Nordbytunnelen på E6, litt nord for Ås.

Det er ikke så ofte vi ser kommende bilmodeller kjøre rundt med kamuflasjefolie på norske veier. Men det hender de dukker opp.

Og denne uka snublet en Broom-leser over en skikkelig godbit. Utenfor tunnelen ved E6 like nord for Ås, dukket nemlig en helt spesiell SUV opp. 

– Jeg synes det minner litt om en Jaguar, skriver innsenderen av bildet.

Og det er nok helt riktig. Det vi ser konturene av her, er nemlig den nye SUV-en F-Pace. Det kommer til å bli en bil for de kresne – med tykk lommebok.

Les også: Nå får du splitter ny Jaguar til under 400.000 kroner

Norges-modell

Vi har sett bilen uten noen som helst form for kamuflasje. Den ble nemlig vist under bilutstillingen i Frankfurt tidligere i år. Og der fikk vi også sitte inni den.

Den er dessuten veldig snart i produksjon, så kanskje bilen som fortsatt blir testet er en spesialmodell, for eksempel en sportslig variant eller en hybrid. Det kan også være at en sjekker noen siste detaljer, før den skal rulles ut på produksjonsbåndet.

Uansett er Jaguars aller første SUV en av de store nyhetene for 2016. Det er også en bil som kan komme til å bli svært viktig for Jaguar i det norske markedet.

Nå får de endelig bilen som skal kunne hamle opp med Audi Q5, BMW X3/X4 og nye Mercedes GLC, for å nevne noen.

Les også: Jaguar-klassiker parkert i et skur siden 1981

Romslig 

F-Pace er en stor bil, med et bagasjerom på hele 615 liter. Interiøret byr også på skyhøy kvalitetsfølelse. Og det nye infotainmentsystemet virker lovende. Her har Jaguar/Land Rover hengt etter i flere år, så det er viktig at de nå er fullt på høyden på dette området.

Jaguar har også lovet at F-Pace skal være klassens mest kjøreglade bil. De har jobbet hardt for å få ned vekten.

Med skikkelig motorisering skal det være tilnærmet sportsbil-ytelser, samtidig som den skal være komfortabel på motorvei og ha gode 4x4-egenskaper.

Det er mange ting på én gang, og Jaguar har nok ikke råd til å bomme på noen av dem. De går inn i en veldig tøff klasse og må treffe blinken på første forsøk.

Les også: Denne skal stjele luksuskunder

Kommer mer ...

F-Pace blir ekstra viktig for Jaguar i markeder som Kina og USA. Det er dessuten ikke meningen å stoppe med denne.

Jaguar har planer om en hel familie med SUV-er – der den mest interessante for folk flest, vil være en direkte konkurrent til Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA. Altså en mindre bil enn F-Pace.

Underveis i utviklingen har de dratt betydelige veksler på søstermerkene Land Rover/Range Rover. Her ligger det også en utfordring i å sørge for at Jaguar skiller seg fra disse, og ikke stjeler salg fra "familien".

Satser i Norge

Jaguar er ikke akkurat et vanlig syn på norske veier. Men de har hatt en markant salgsvekst så langt i år. 104,7 prosent er økningen fra i fjor – 88 solgte biler mot 43 på samme periode i 2014.

Og tanken er altså at det ikke skal stoppe der. Det knyttes store forventninger til blant annet nye XE og XF – biler som blant annet konkurrerer mot henholdsvis BMW 3-serie og 5-serie.

Les også: Denne SUVen kan bli gjennombruddet i Norge