Jo – dette er faktisk en bil!

Og den skal rett og slett gjøre livet ditt bedre.

Liker du boks-aktige dimensjoner, kan dette være drømmebilen... Foto: Lord Arnstein Landsem
Liker du boks-aktige dimensjoner, kan dette være drømmebilen... Foto: Lord Arnstein Landsem

En av de fine tingene med Tokyo Motor Show, er at de japanske produsentene ofte slår til med helt hinsides prosjekter og ideer. Gjerne er det konseptbiler som ikke er i nærheten av å være realistiske.

Ett av merkene som virkelig slo til på årets utstilling var Daihatsu. Det lille japanske merket forsvant fra Europa i januar 2013, og med Toyota som hovedaksjonær var nok grunnen at man ikke trengte Daihatsus modeller som konkurrenter i vårt marked.

Kei Cars populære i Japan

På det japanske markedet er det svært populært med firkantede boks-aktige biler, av den enkle grunn at både parkeringsplasser og areal generelt er begrenset. Ergo må en bil være mest mulig praktisk, og ha plass til så mye som mulig innenfor sine dimensjoner.

Det er flere grunner til at du bør merke deg denne bilen

I Japan heter slike biler Kei Cars, og det er en fellesbetegnelse på svært kompakte biler som kan være både vanlige personbiler, bittesmå sportsbiler, microvans eller pickuper. Det er strikte regler for Kei Cars. Maks størrelse på motor er 660 ccm og 64 hk, mens maksimumsmålene er 3,4 meter lang, 2 meter høy og 1,48 meter bred. Kei Cars får særlig gunstige avgifter i Japan, og er derfor populære.

Inspirert av T-banen

Daihatsu er godt representert innen Kei Cars, og presenterte sitt konsept Noriori på Tokyo-utstillingen. Den herlige skapningen i grønn og hvitt tilbyr plass og enkel adkomst på en måte som er vanskelig å overgå. To enorme skyvedører åpner nemlig midt på karosseriet, og er så store at man bare spaserer rett inn som om det var T-banen man spaserte inn på.

Man setter seg også lett til rette bak rattet og det ekstremt spartanske dashbordet. Her er det ikke noe dilldall av noe slag, og det preger også resten av interiøret. Bak er det en luke som er hengslet oppe, som gjør at man kan spasere inn også der. For gatebil-publikummet kan bilen også senkes helt ned på bakken, noe som er kjekt hvis man skal trille inn en rullestol.

Viktig bil-comeback forsinket igjen

Litt sparsommelig info...

Ta med litt søte Postmann-Pat aktige frontlys og du har en særdeles sjarmerende boksaktig bil. Info fra Daihatsu er sparsommelig. Jeg tok med brosjyren fra Daihatsu sin stand, og teksten er så informativ at jeg gjengir den i sin helhet (med utropstegn og det hele) her:

«Noriori. A car that can make getting in and out easy! What a ride toward brighter future! Regardless of age or lifestyle, being able to comfortably get in and out of a car can greatly enhance people’s lifestyle.»

Det er all info som Daihatsu har å komme med (ut fra Kei Car-reglementet vet man jo selv dimensjoner og motorstørrelse). Men det er i hvert fall klart at hovedpoenget er å komme enkelt inn og ut av bilen, for det kan faktisk virkelig berike livet til folk! Tenk på det neste gang du har lyst på en Lotus eller en Lamborghini!

Med denne har Volvo klart noe ganske utrolig