En av de mest feilfrie bruktbilene du kan kjøpe

I tillegg byr den på en god dose luksus.

IS er Lexus sin utfordrer til biler som BMW 3-serie og Audi A4. I bruktmarkedet får du nå denne generasjonen fra rundt 150.000 kroner.
IS er Lexus sin utfordrer til biler som BMW 3-serie og Audi A4. I bruktmarkedet får du nå denne generasjonen fra rundt 150.000 kroner.

Lexus er i ferd med å slå seg opp i Norge. Det gjør de særlig gjennom kompaktbilen CT og SUV-en NX.

Men før disse kom på markedet, var det en annen bil som også appellerte ganske godt til norske kjøpere, nemlig IS.

Andre generasjon IS debuterte som 2006-modell. Ambisjonen var å gå i strupen på biler som Audi A4 og BMW 3-serie, og Lexusen hadde mye bra å stille opp med mot disse.

Stille og komfortabel

IS utmerket seg særlig med høy kvalitetsfølelse, bilene var generelt svært godt utstyrt. Lexus hadde også jobbet med kjøreegenskapene. De er ikke riktig så hvasse som på BMW 3-serie, men heller ikke langt unna.

Lexus er tradisjonelt svært gode på ting som komfort og støydemping, det gjelder også IS.

Dieselmotor er kanskje ikke det vi vanligvis forbinder med Lexus, men det kom denne med. Nærmere bestemt en 177-hester. Mange så på det som et mer fornuftig alternativ enn V6-bensinmotor på 2,5 liter.

Skulle gi rekordsalg – og det har den gjort!

Ikke som stasjonsvogn

IS kom kun som sedan, det begrenset naturligvis den potensielle kjøpegruppen ganske mye. I denne klassen vil de aller fleste nordmenn ha stasjonsvogn Bilen er heller ingen plassmester. Vi snakker altså kompakt sedan, og bagasjerommet svelger ikke unna mer enn 380 liter. Det sier sitt om at optimal plassutnyttelse ikke sto veldig høyt på menyen da IS ble utviklet.

Men foran er plassen god, og baksetet duger for to voksne, i alle fall hvis de foran er villige til å dele litt på plass-godene.

Se så glad Daniel er i sin Lexus!

Fra 150.000 kroner

I bruktmarkedet er det til enhver tid en liten bunke biler å velge mellom. Prisene starter nå på rundt 150.000 kroner. Da får du typisk en 2006/2007-modell som gjerne har høy kilometerstand.

Går du opp til rundt 200.000 kroner, blir kilometerstanden som regel langt lavere.  

Som Lexuser flest, er også denne generasjonen IS en bil med svært få feil og problemer. I denne klassen er det knapt noen konkurenter som kan matche den på kvalitet.

Kjøpe av en entusiast 

Det gjenspeiler seg også når bilen nærmer seg ti år gammel. Men også Lexuser trenger servicer og bytte av slitedeler. Derfor er det viktig å sjekke nøye, særlig når man kjøper en av de første årsmodellene.

På biler som har gått langt, kan det meste gå i stykker. Også på en Lexus.

Det beste er å kjøpe en bil med få eiere, gjerne én entusiast. Da er full servicehistorikk temmelig sikkert på plass og rikelig dokumentert. Og kommer du over en slik bil, skal det hardt gjøres å finne tryggere bruktbilkjøp. 

Lexus IS er nå på plass i Brooms bruktbilguide – les mer om den her:

Lexus-historien til nå, dette har blitt en stor suksess