Jaguar har tradisjonelt vært et bitte lite nisje-merke i Norge. Det skyldes nok flere ting: Smalt modellutvalg, generelt dyre biler, få forhandlere – og en image som kanskje ikke har appellert til så veldig mange. Mange år med frynsete kvalitet satte nok også sine spor og gjorde at mange ikke våget å kjøpe Jaguar.

De som har kjøpt Jaguar har tradisjonelt vært godt voksne menn med solid bankkonto.

Men nå er det nye tider, både for salget og for hvem som kjøper Jaguar.

Satset store summer 

Så langt i år er merket nemlig en av de store vinnerne i bilsalget her til lands, i alle fall når vi måler i prosent. Jaguar øker nemlig med hele 104,7 prosent. Så langt i år har de solgt 88 nybiler i Norge, mot 43 samme periode i fjor.

Det er slett ikke tilfeldig. Etter at indiske Tata kom inn på eiersiden og kjøpte Jaguar og søstermerket Land Rover fra Ford, har det blitt satset store summer på utvikling. Målsetningen er klar: Å øke salget kraftig. Og for å klare det, satser man blant annet på et langt bredere modellutvalg enn det Jaguar tidligere har hatt.

Klassiske XJ er for mange nærmest synonymt med Jaguar. Her kjørte merket en forsiktig videreutvikling av designet gjennom flere generasjoner.
Klassiske XJ er for mange nærmest synonymt med Jaguar. Her kjørte merket en forsiktig videreutvikling av designet gjennom flere generasjoner.

Klarer du å gjette hvor denne bilen kommer fra?

Ferdig bil under 500.000,- 

Nils-Henrik Holmen er Country Manager for Jaguar Land Rover i Norge. Han er ikke overrasket over det som nå skjer:

–  Først og fremst er vi veldig glade for den økte oppmerksomheten Jaguar nå opplever fra kundene, og også pressen.  Jaguar har blitt en utfordrer å regne med i premium-klassen.  XE ble lansert i vår, og plasserer seg som en helt ny modell i mellomklassen. Med XE er Jaguar plutselig åpnet opp for en mye større kundegruppe, og her skal vi ta vår rettmessige andel. Når du nå kan få en fullverdig XE fiks ferdig for rundt 470.000 kroner, er det plutselig en del mennesker som kan putte Jaguar på vurderingslisten når det skal handles bil, forteller Holmen. 

Nå får du splitter ny Jaguar til under 400.000,-

Kunder fra volum-merker

XE går rett i strupen på storselgere som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. For Jaguar er den også viktig som en "startmodell", målet er blant annet at den skal rekruttere nye kjøpere til merket. 

Holmen forteller at de nye kundene i stor grad kommer fra de tyske premium-konkurrentene. 

– Men vi ser også spesielt på XE at det begynner å synke inn at Jaguar ikke trenger å koste én million pluss. Det vil si at også kunder fra volum-merkene som for eksempel VW, Volvo og Ford tar XE med i vurderingen. Det er verdt å nevne at vi nå også får økt oppmerksomhet fra yngre kjøpere enn vi tradisjonelt har hatt, mye takket være allsidigheten våre nye modeller viser både i det sportslige, komfort og designspråk.

Slik ser det ut inne i dagens XJ. Jaguar får mye skryt for interiørene sine.
Slik ser det ut inne i dagens XJ. Jaguar får mye skryt for interiørene sine.

Satser på 4x4

For norske kjøpere er det naturligvis også svært interessant at merket nå satser mye på 4x4.

– Vi får firehjulstrekk på innstegsmodellene på både XE og helt nye XF fra mars, så da vil nok firehjulstrekk-dominerte Norge virkelig få fart på Jaguar-salget. Helt nye XF som konkurrerer mot blant annet BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E klasse, har også fått en strålende mottagelse. Vi ser blant annet en økt interesse fra firmabilmarkedet for både XE og XF, som vi har tro på at vil heve salget, sier Nils-Henrik Holmen. 

Mulighet for firehjulstrekk blir viktig for Jaguar i Norge i årene framover.
Mulighet for firehjulstrekk blir viktig for Jaguar i Norge i årene framover.

Klassens vakreste – og minst kjente

Kommer med SUV

– Hva tenker dere rundt neste år, kan dere øke like mye da? 

– 2016 blir definitivt The Year of the Cat! Den viktigste nyheten er nok at vi lanserer F-PACE som er en bil mange går og venter på. Jaguar tar steget inn i det viktige SUV-segmentet, og har tatt frem et konsept som tydeligvis appellerer til mange. Her får du sportslige egenskaper hvor Porsche Macan har vært målestokken, kombinert med plass og praktiske løsninger tett opp til for eksempel BMW X5, til en meget konkurransedyktig pris.

–  Vi venter å ha prisene klare mot slutten av november, da kan vi starte å ta imot ordre, og de første bilene er på veien tidlig vår. Med en sterk modellportefølje vil Jaguar ta plass i det norske premium-markedet i 2016, og vi gleder oss til å ønske mange nye kunder velkomne inn til merket, avslutter Nils-Henrik Holmen. 

Les mer: Se hvem som skal komme med sin første SUV

Med F-PACE kommer Jaguar med sin første SUV. Det er ventet at den skal klare å bite godt fra seg mot premium-konkurrentene.
Med F-PACE kommer Jaguar med sin første SUV. Det er ventet at den skal klare å bite godt fra seg mot premium-konkurrentene.

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå: