– Som liten skulle jeg alltid ha den råeste sykkelen i gata, i dag gjelder det samme for bilen, forteller Inge Høyer.

Den tidligere billakkereren fra Oslo understreker at jakten på adrenalin og entusiasmen for bil alltid har vært en stor del av livet.

Og med eierskap til åtte gromme Mercedeser de siste årene, kan en trygt si at Inge har et helt spesielt forhold til merket.

I dag kjører han Nordens eneste E 6.5 Brabus fra W124-generasjonen, hvilket innebærer nådeløse krefter og mange dyre komponenter. Under panseret befinner det seg en diger V8-er på hele 6,5 liter. Den blåser ut 470 hk, og momentet er på nærmere 700 Nm. Kort oppsummert sørger dette for et enormt skyv og en toppfart på drøye 300 km/t - rett og slett ganske imponerende på en bil som nærmer seg 25 år.

De som tror dette er en avdanket taxi, får nok store frysninger og bakoversveis når den slipper kreftene løs.
De som tror dette er en avdanket taxi, får nok store frysninger og bakoversveis når den slipper kreftene løs.

– Kjørefølelsen er helt fantastisk, bare tanken på hvilke krefter som bor i denne får meg til å smile hver eneste dag. Og selv om bilen har noen år på baken, oppleves den likevel som ny takket være Brabus sine oppgraderinger, forteller entusiasten.

Påkostet mange hundretusen

Det er faktisk få i verden som eier tilsvarende bil som Inge, men den sjeldne råtassen har ikke alltid vært like heftig. I 2003 var bilen nemlig en helt original E 500.

– Jeg ble fort glad i bilen, men følte den manglet prikken over i-en. Derfor tok jeg turen til Brabus hvor jeg hadde ett mål for øye. Jeg skulle ha den råeste motoren og det tøffeste interiøret. Det er bare sånn jeg er, humrer Inge.

6,5 liter og 700 Nm – det sørger for en akselerasjon fra 0-100 km/t på kun 4,8 sek.
6,5 liter og 700 Nm – det sørger for en akselerasjon fra 0-100 km/t på kun 4,8 sek.

Ett år senere hentet han bilen i Tyskland hvor han fikk klar beskjed fra direktøren i Brabus. ”Denne må du aldri selge.” Med en slik uttalelse skjønte Inge virkelig hva bilen var god for. I dag er han Nordens eneste eier av Brabus-eksemplaret, men innrømmer at oppgraderingene kostet han flere hundre tusen kroner.

– Hvilke endringer ble gjort av Brabus?

– Motoren ble boret opp fra 5 til 6,5 liter. Effekten økte fra 322 til 470 hk, og momentet havnet på nærmere 700 Nm. Ellers fikk den ny bakstilling, kraftigere bremser og et realt senkesett montert. Resultatet er rett og slett en vanvittig rå E-klasse som overrasker mange langs veien.

Les også: Bilen til Thomas har en helt spesiell historie

Massiv oppmerksomhet

Med en bil som for mange minner om en "stylet" E-klasse, kan Inge fortelle om flere minnerike øyeblikk bak rattet. Én av dem foregikk på autobahn i Tyskland hvor en ivrig Porsche-eier virkelig fikk smake de enorme kreftene.

– Jeg lå i 200 km/t i det en feit Porsche 911 nærmer seg og blinker med lysene. Her kan vi ha det litt moro tenkte jeg, og lot bilen passere. I 260 km/t merket jeg at Porschen ikke orker stort mer, da pøste jeg forbi og borte ble den, ler Inge.

Inge opplever stadig måpende blikk bak rattet. – Mange får nok sjokk når de ser hva denne er god for, sier han.
Inge opplever stadig måpende blikk bak rattet. – Mange får nok sjokk når de ser hva denne er god for, sier han.

Han legger til at speedometeret bikket 315 km/t og at toppfarten han ble lovet av Brabus så absolutt ble innfridd. 

– Jeg opplever mye moro langs veien. Folk tuter, knipser bilder og ber meg gasse på. Men for meg er kjøreopplevelsen viktigere, og den er det lite å sette fingeren på. Bilen er tight og sitter klistret til veien. 300 km/t klarer den glatt og i lyskryssene er det som regel jeg som vinner duellene. 

Når det er sagt, er det ikke bare høy fart og heftig akselerasjon som kjennetegner Merca til Inge. Utseende i seg selv er nok til å generere mange blikk. Dessuten fikk bilen nylig massiv oppmerksomhet under årets motorshow på Lillestrøm.

– Det er skikkelig moro å se at ”gammer'n” fortsatt er populær blant dagens heftige superbiler. Jeg tror mange kan kjenne seg litt igjen med tanke på bilens alder, mener Inge.

Les også: Dette er et råskinn – og den er rimelig!

Playstation og TV er selvsagt på plass.
Playstation og TV er selvsagt på plass.

Prisvinnende design

Det er ikke bare Brabus sine modifikasjoner som skiller bilen fra en original E-klasse. Inge har nemlig designet alle karosseridetaljene helt på egen hånd. Luftinntakene på panseret, spoileren bak og nye speil er bare noen av endringene.

I tillegg har han montert et enormt lydanlegg som yter hele 2600 watt. Det kan komme godt med ettersom Playstation og to TV-skjermer også er integrert i bilen. Disse detaljene kombinert med Brabus sitt interiør, har attpåtil resultert i at Inges bil har vunnet hele 60 forskjellige priser i ulike kategorier.

– Det er klart det er moro å vinne priser, men det viktigste er kanskje å dele lidenskapen videre med andre, poengterer han. 

Les også: Mercedesen som egentlig ikke finnes

Klar for nye prosjekter

Som barn likte Inge å style, senke og lakkere lekebilene. Det gjenspeiler trolig hvorfor han aldri har eid en original bil. Selv ikke en E 500, som var svært heftige saker i sin tid, kunne forbli original. 

– Selv om jeg har blitt utrolig glad i Brabusen, vurderer jeg likevel å selge den til fordel for nye prosjekter, sier Inge, uten å røpe hva salgs modell han sikter til.

– Det eneste jeg kan love er at det blir en med stjerne på panseret, avslutter han. 

Utgangspunktet var en helt original E 500, men etter et fabrikkbesøk hos Brabus i Tyskland, ble bilen fort noe helt annet.
Utgangspunktet var en helt original E 500, men etter et fabrikkbesøk hos Brabus i Tyskland, ble bilen fort noe helt annet.

Les også: Mener denne er verdens raskeste