Mindre Volvo for pengene er det vanskelig å finne

Men er den likevel verdt det? Les testen:

Slik ser det ut når Volvo tøffer opp minstemann V40 og lager Cross Country-utgave. Denne har dessuten 190 hestekrefter under panseret.
Slik ser det ut når Volvo tøffer opp minstemann V40 og lager Cross Country-utgave. Denne har dessuten 190 hestekrefter under panseret.

Noe av det smarteste Volvo har gjort (i alle fall økonomisk sett), var å komme med en litt forhøyet offroad-utgave av sin V70, på slutten av 90-tallet.

Cross Country heter det på Volvos-språket. Oppskriften er kort fortalt å ta en helt vanlig Volvo, gi den litt offroadstyling her og der og dessuten øke bakkeklaringen. Vips har man en "ny" modell.

Det har gitt mersalg og noen marginer som helt sikkert er hyggelige. Og Volvo har fulgt opp suksessen med å lage Cross Country-utgaver av flere av sine modeller.

En av de siste er minstemann V40. Nå har vi testet den med sterk bensinmotor og veldig mye utstyr innabords. Når det står T4 AWD på bakluka til denne bilen, betyr det 2-liters bensinmotor på 190 hestekrefter, og firehjulstrekk. Det betyr også startpris på 446.900 kroner for Summum-utgaven. Med mye ekstrautstyr i tillegg, ender testbilen på friske 564.400 kroner.

XC70: Like trygg og solid som et godstog fra NSB

Hvordan er den å kjøre?

V40 er den siste nybilen fra Volvo som er basert på en plattform fra det tidligere eier-selskapet Ford. Ford er på sin side kjent for gode kjøreegenskaper, så det er ikke noe dårlig utgangspunkt. V40 er en velkjørende bil. Den er trygg og komfortabel, men mangler litt på morofaktor, i alle fall når den har såpass mye krefter som dette.

Bak rattet er det som å sitte i en bil en klasse over. Tykt skinnratt, gode plassforhold, fin støydemping. Kvalitetsfølelsen i interiøret er også høy. Her er Volvo på premiumnivå. 

Pluss også for svært gode forseter, her kan du kjøre mange timer uten å bli sliten.

Dette er en liten lykkepille på hjul

Hvordan er plassen?

Foran er det som sagt rommelig. Baksetet holder for to voksne, men de bør ikke være veldig mye over 1,80 meter på strømpelesten. Likevel: Dette er helt klart godkjent.

Bagasjerommet er derimot et av de mindre i denne klassen. Det rommer ikke mer enn 335 liter, det er for eksempel 50 liter mindre enn i VW Golf. Ofte blir vi litt lurt av at bagasjerom ser større ut enn de egentlig er. Her er det litt motsatt. Rette kanter gjør at det er lett å utnytte plassen. 

Denne har over tusen hestekrefter – og et lite problem ...

Går den bra?

0-100 km/t på 7,4 sekunder er helt klart godkjent. Det føles bare ikke så raskt i virkeligheten. Noe av det har nok også med god støydemping og komfortabelt understell å gjøre. Det tar bort en eventuell sportsbilfølelse, det savner vi nemlig litt her. Alt går veldig sivilisert og rolig for seg. Slik sett kan du nok bli litt skuffet med tanke på hva som bor under panseret.

Automatkassen henger greit med på notene, men er ikke riktig så kjapp og silkemyk som hos de beste konkurrentene. I sum er kraftoverskuddet solid, både til litt inspirert kjøring på svingete veier og til motorvei.

Super-sjelden Volvo til salgs

Finest utenpå eller inni?

Volvo har vært forsiktige med Cross Country-staffasjen utenpå. Her kunne de nok dratt på mer, og sørget for av XC-utgaven skiller seg mer fra "vanlig" V40. Tre år ut i livsløpet står bilens grunndesign fortsatt godt. Den har mer særpreg enn mange av konkurrentene, samtidig som du overhodet ikke er i tvil om at det er en Volvo.

Innvendig er det også typisk Volvo, blant annet med en svært karakteristisk midtkonsoll. Til denne klassen å være, gir dette interiøret premiumfølelse. Det hjelper naturligvis også at testbilen er en toppmodell, med mye fint utstyr. Alt du tar og kjenner på føles solid, her er Volvo gode.

Jan Eriks Volvo skal få et nytt liv

... og hva er konklusjonen?

V40 Cross Country er en fin, komfortabel og velkjørende småbil. Med denne motoren er den også sprek, selv om vi altså kunne ønsket oss litt mer sportsbilfaktor.

Firehjulstrekk er noe vi nordmenn kjøper mer og mer av. Når dette likevel ikke blir noen bestselger, er prisen en stor del av forklaringen på det. Fra-pris på 446.900 kroner er stivt i seg selv. Når testbilen (riktignok med MYE utstyr) ender på 564.400 kroner, blir det i realiteten for dyrt. Til den prisen er det veldig mye å velge mellom, også av større biler enn dette.

Hvis du i stedet nøyer deg med 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter, synker startprisen til 309.900 kroner. Eller du kan få 2-liters bensinmotor på 152 hk fra 334.900 kroner. De to framstår som langt mer fornuftige kjøp, tross alt. 

Men kommer du over en T4 AWD på bruktmarkedet om noen år, kan det helt sikkert være et smart kjøp. Her blir nok verditapet ganske voksent i starten, det er ikke dumt for de som kjøper brukt. 

Her er bilene Volvo aldri laget

Se hvor Volvo fotograferte sin store nyhet