Dette er en førsteklasses familiebil

...når vi bare finner ut av skjermer og knapper. Les testen:

Citroën Grand Picasso er er en rommelig flerbruksbil med plass til sju. I denne utgaven har den også ganske sprek motor og mye utstyr.
Citroën Grand Picasso er er en rommelig flerbruksbil med plass til sju. I denne utgaven har den også ganske sprek motor og mye utstyr.

 

Det er litt stille før stormen hos Citroën i Norge akkurat nå. Etter flere tunge år med dalende salgstall, er en ny importør i gang. Bertel O. Steen har tatt over. De har fra før søstermerket Peugeot, og har ambisjoner om å få langt mer dreis på salget enn det Citroën selv klarte. 

Noen av det Citroën virkelig trenger, er en storselger. De sliter tungt i flere segmenter. Men én bilklasse har de hatt ganske godt grep på i mange år: Nemlig flerbruksbilene. Her var de franske bilprodusentene svært tidlig ute, og Citroën har markert seg med biler som Xsara, Picasso og Grand Picasso.

Denne testbilen heter Grand C4 Picasso, med tilleggsbetegnelsen Nordic Edition high THP automat. Det betyr 165-hesters bensinmotor, automatgir og veldig mye utstyr innabords. Testbilen starter på 419.900 kroner. I tillegg har den ekstrautstyr til rundt 30.000 kroner.

Eierne skryter denne bilen opp i skyene

Hvordan er den å kjøre?

Picasso er et godt eksempel på at de franske bilene ikke lenger oppleves som ”franske” på kjøreegenskaper. Her er det fokus på komfort, men langt fra så mykt og duvende som det nok ville vært for et par bil-generasjoner siden.

På motorvei slukes milene uanstrengt unna. Støydempingen er god og understellet svelger unna alt fra skarpe asfaltskjøter, til større ujevnheter. Den ekstra høyden i forhold til en vanlig stasjonsvogn merkes i veldig liten grad, det er få tendenser til krengning, selv når den får kjørt seg med skarpe svinger i litt høye hastigheter. Førermiljøet krever litt tilvenning, gode og faste seter trekker opp.

I sum er dette helt klart en av klassens mest komfortable biler.

Lite romskip på hjul: Les testen her:

Hvordan er plassen?

Med lengde på drøyt 4,59 meter er ikke Grand Picasso en av de aller største flerbruksbilene. Men Citroën har utnyttet plassen godt. Tre voksne sitter greit i de tre separate baksetene. Med to store barneseter er plassen svært god.

De tre setene kan også skyves individuelt i lengderetningen, smart for å kunne fordele plassen best mulig.

De ”vanlige” godsakene er også på plass. Klappbord på forseteryggen (med lys!) og solgardiner som felles ned i innerdørene. Det er også bra med smårom, særlig foran med digert rom i midtkonsollen, og skikkelige koppholdere. Litt små rom i dørsidene bak. Her snakker vi detaljer, men slike ting er nå en gang viktig i en flerbruksbil.

Bagasjerommet tar 645 liter når du bruker den som femseter. Vipper du opp de to bakerste setene (de forsvinner ned i gulvet når de ikke er i bruk), er bagasjeplassen som vanlig svært begrenset: 170 liter. Adkomsten til de bakerste setene er helt OK, og ikke for store personer sitter helt greit her.

De er mest fornøyd med flerbruksbilen sin

Går den bra?

Testbilen er utstyrt med en 1,6-liters bensinmotor på 165 hestekrefter. Vi skal ikke veldig mange år tilbake i tid før det hadde vært nesten ekstremt mye hester fra en såpass liten motor.

I denne bilen bidrar de til et pent kraftoverskudd. Det offisielle tallet på 0-100 km/t er på 8,4 sekunder, toppfarten nås ved 210 km/t. På en bil som dette er det mer enn nok for de aller fleste. Motoren oppleves som fleksibel og sterk, forbikjøringer er ikke noe problem.

Den sekstrinns automatkassa henger også greit med, men sjalter ikke riktig så mykt som de beste konkurrentene. 

Grand Picasso med diesel? Her kan du lese testen av den:

Finest utenpå eller inni?

Det er et stykke mellom nybiler der man setter seg inn og tenker: "Jøss, her var det ikke helt A4". Men Grand Picasso er en av dem. Dashbordet domineres av en diger skjerm midt på dashbordet, under denne igjen: Enda en skjerm.

Den lille girspaken oppe på rattet krever også litt tilvenning. Her kan nok Citroën risikere å skremme bort noen potensielle kjøpere på første prøvetur. Men når du har blitt vant til det, fungerer alt enkelt og greit.

Selve infotainmentløsningen er imidlertid alt annet enn enkel. Den store skjermen er delt opp i tre visninger, i tillegg til altså enda en skjerm. Styringen av dette skjer dels via knapper rundt omkring på midtkonsollen og på rattet, dels ved at du trykker på ikoner på skjermen.

Det hele framstår som rotete og lite intuitivt. Ett eksempel: For å justere avstanden til bilen foran på den adaptive cruisekontrollen, må jeg etter veldig mye leting og plundring, til slutt gi opp og sjekke instruksjonsboka for å finne svaret (Ja, jeg gjorde det mens ingen så det!). Det er lenge siden sist. Dette holder ikke mål i 2015, og Citroën er helt sikkert i gang med å finne et bedre system.

Materialkvalitet og finish i interiøret står ellers i forhold til prislappen. Ikke spesielt eksklusivt, men kvalitetsfølelsen er helt godkjent og det har særpreg.

Utvendig har linjene blitt strammere enn på forrige generasjon Grand Picasso. Dette er i mine øyne mer tysk enn fransk. Bilen ser veldig alvorlig ut, det lekne preget vi kjenner fra flere franske flerbruksbiler er absolutt ikke til stede her. Hekken er direkte anonym, og det er neppe veldig mange som velger denne bilen først og fremst på grunn av utseendet.

Dette er perfekt feriebil, hvis du tør ...

… og hva er konklusjonen?

De franske bilmerkene var tidlig ute med flerbruksbiler, og Citroën har gode tradisjoner å bygge videre på.

Grand Picasso er er en skikkelig og gjennomført bil. Det briljerer kanskje ikke på noen punkter, men den har heller ikke klare svakheter. Slik sett kunne den nesten ha vært et produkt fra VW-konsernet.

Plass og praktiske egenskaper er helt avgjørende på en bil som dette, og her innfrir Grand Picasso. Seteløsningen er smart, det er lett å utnytte plassen, og i tillegg er det mange fine løsninger rundt om i bilen. Når familiens yngste oppdager at det til og med er lys over klappbordene på forseteryggene, er stemningen høy på tur.

Motoren er sterk og komforten meget bra. I sum gjør det at Grand Picasso absolutt er en bil du bør ta med i vurderingen hvis du er ute etter flerbruksbil. Med denne motoriseringen og mye utstyr er imidlertid prisen på kanten til å være for høy. For 450.000 kroner for du mange andre fine biler.

VW Touran kommer for eksempel nå i en helt ny og kraftig forbedret versjon. Mange vil nok også vurdere Ford S-Max som både er større og som er hakket mer involverende å kjøre. Men tør du å tenke litt annerledes, får du en førsteklasses familiebil hvis du velger Grand Picasso.

Nå er familiesuksessen i Norge

Sjeldne saker: Denne er det bare én av i Norge