Runar startet med bare en rusten ramme ...

Nå selges bilen for en halv million.

Runar selger nå bilen han bygget opp fra grunnen av. – Det har vært god rekreasjon, sier han. Foto: Privat.
Runar selger nå bilen han bygget opp fra grunnen av. – Det har vært god rekreasjon, sier han. Foto: Privat.

Gamle biler kan vært godt for sjelen. Det er det liten tvil om.
En som her erfart og kan bekrefte dette er Runar fra Levanger.

– Ja, definitivt. Jeg hadde nettopp startet eget firma og hadde så mye å tenke på og å gjøre og var så stresset at det til slutt gikk litt utover livskvaliteten. Jeg trengte rett og slett å koble litt ut.

– Så det å komme seg ut i garasjen, få på seg øreklokkene og å holde på med denne bilen. Konsentrere seg om- og tenke på noe helt annet, ja det var rene meditasjonen for meg det, forklarer Runar.

En av Norges fineste

Resultatet ble da også det som trolig er en av Norges aller fineste Chevrolet Camaroer. Og det på rekordtid. I alle fall med tanke på utgangspunktet.

Nå er den til salgs og ikke helt uventet har den vinrøde bilen tiltrukket seg svært mye oppmerksomhet etter at den ble lagt ut til salgs på finn.no for kort tid siden.

Se hele annonsen og alle bildene her:

At det ble nettopp en Camaro er litt tilfeldig.

– Ja, det er egentlig det altså. Men jeg har alltid hatt sansen for disse bilene. Det er noe med linjene og formen som appellerer til meg. Så da dette prosjektet dukket opp så hadde jeg ikke lange betenkningstiden før jeg slo til.

Chevrolet Camaro: Uvanlig nybil i 1974

Original-bil ikke noe tema

Men utgangspunktet var ikke det aller beste om vi skal tro Runar.

– Nei, det kan man trygt si. Bilen var kun en rusten ramme og manglet gulv, bagasjeromsgulv, bakplate og hele fronten. I tillegg var det meste av karosseri skeivt, rustskadet eller kollisjonsskadet så alle karosserideler er byttet foruten den originale takplaten. Som jeg til gjengjeld brukte mange timer på å få rettet opp.

– Nå høres det kanskje ut som jeg klager litt, men jeg gjør egentlig ikke det. Karosseri arbeidene er kanskje den delen av prosjektet jeg trivdes aller best med og koste meg mest med.
– Jeg tror også at jeg er ganske nøye og opptatt av detaljer. Jeg liker liksom å gjøre ting skikkelig – for best mulig resultat og ikke minst egen tilfredstillelse.

Men helt original er ikke bilen. Runar har tillatt en mange modifiseringer underveis. Både når det gjelder motor, utseende og hjul.

– For mag var ikke hundre prosent original-bil noe tema. Det er kanskje som å banne i kjerka –men det var uaktuelt. Jeg ville bygge bilen slik jeg ville ha den. Slik sett så passet trenden Pro-Touring, altså en klassisk, men modifisert bil, meg veldig bra.

Camaro Z28: Kulere ble det ikke i 1980

Gikk raskere enn beregnet

- Motoren er selvsagt en V8 som seg hør og bør i en Camaro. En moderne LS3 på 6,2-liter og effekten rundt 500 hk og 700 Nm. Her koblet sammen med en nyere 6-trinns manuell girkasse. Ellers er listen over modifiseringer lang. Veldig lang …

Byggetiden hadde Runar i utgangspunktet estimert til 5år, men bilen ble gjort ferdig på bare 2,5 år.

– Ja, både skaperglede og iver tok litt overhånd kan du si. Så det har blitt noen timer i garasjen. Hvor mange aner jeg ikke. Jeg har rett og slett ikke telt – hverken timer eller kroner. Heldigvis, humrer han…

– Heldigvis har jeg også en god oppvarmet garasje og er nok ganske systematisk og strukturert av meg. Som familiemann og småbarnsfar så har det blitt mange små og korte økter i garasjen istedenfor hele helger.

– Det vanskeligste med prosjektet har nesten vært tankearbeidet. Det å stake ut den rette kursen, få tatt ting i en logisk rekkefølge, ta de rette valgene når det gjelder deler og hvordan bilen til slutt skulle bli.Her har veien på mange måter blitt til mens jeg gikk, selv om det lå en plan i bunnen. 

Rosa lakk og 32 tilbehør - gjett hvem som kjøpte denne!

Trives bedre i garasjen enn bak rattet

Resultatet taler jo for seg selv. Den har hentet flere priser på utstillinger og kan også sees på Oslo Motorshow. Så kan man saktens lure på hvor Runar selger bilen. 

– Det er rett og slett for at den ikke brukes nok. For all del - den går som et uvær og fungerer fint som snus, jeg hadde nær sagt til både hverdag og fest. Det er ikke det ...

– Men jeg er nok den typen menneske som liker bedre å bygge, skape og å sette i stand, enn å sitte bak rattet. forklarer Runar etter en liten tenkepause. 

Det er dermed godt mulig at vi får se flere fine biler fra denne kanten etterhvert. Men akkurat hva, hvordan og når kan han ikke si noe om enda...

– Nei - jeg har ingen konkrete planer enda. Nå skal denne selges først - så får vi se hva livet og framtiden bringer, avslutter den sindige trønderen. 

Bilreklamen blir aldri like kul igjen som den var på 1960-tallet