Amerikanske Tesla, som utelukkende produserer elbiler, er i vinden igjen. De har nettopp lansert sin nye modell – SUVen Model X.

Den får en rekkevidde på drøyt 400 kilometer, mens Model S klarer drøyt 500. Tesla-gründeren, Elon Musk, tror imidlertid at det kommer til å skje mye på dette området innen et par år.

Han uttalte nylig i et intervju med dansk TV at han tror vi kan kjøre elbil opptil 1.000 kilometer innen 2017. Kanskje allerede neste år.

Nyter godt av "Dieselgate"

Det er altså ikke alle som taper på det som skjer i og rundt "Dieselgate". Skandalen som ble avslørt for drøyt to uker siden, avslørte at verdens neste største bilprodusent, VW, helt bevisst har jukset med motorene på millioner av biler for å gi et inntrykk av at utslippene er lavere enn realitet.

Audi, Skoda og Seat er også berørt av avsløringene, og millioner av biler må inn til kontroll og "reperasjon".

Dette har ikke bare vært dårlig nytt for VW. I enda større grad, er det nok et skudd for baugen for dieselbilene. Uansett merke.

Det bidrar til enda mer fokus på elektriske-, hybride- og hydrogen-biler.

Les også: Elbilen med 30 dagers bytterett!

Flere som satser elektrisk

Tesla er ikke de eneste som nå satser stort på elektriske kjøretøy. Både Audi og Porsche har helt konkrete prosjekter på gang, som ikke er så langt unna.

Nissan økte også rekkevidden på sin elbil-storselger, Leaf, og har en ny versjon på gang om ikke så alt for lenge. Trolig med adskillig bedre rekkevidde.

VW er dessuten svært godt med i utvilkingen av ladbare biler.De samarbeider med både Panasonic og Samsung om batteriutvikling.

B-Klasse Electric Drive er foreløpig den eneste helelektriske modellen fra Mercedes.
B-Klasse Electric Drive er foreløpig den eneste helelektriske modellen fra Mercedes.

Mercedes og BMW kom litt sent til festen, men har også satset mye på ladbart de siste årene. Fortsatt har de bare henholdsvis B-klasse Electric Drive og i3 som rene elbiler. Men flere er på gang, og de har en rekke ladbare hybrider på plass allerede.

Les også: Nå er de Norges mest solgte elbil-merke

Volvo tenker nytt

Volvo har tatt noen interessante grep. De holder på å utvikle batterier som rett og slett blir en del karosseriet. Det kan for eksempel være en dør eller panseret, som blir en energilagrings-komponent.

Denne teknologien skal også kunne bidra til vektbesparelse, ved at en ikke trenger et vanlig batteri.

Volvo vil enn så lenge ikke si når denne nye teknologien kan tas i bruk. 

Hydrogen fra Toyota

Toyota på sin side tenker også kreativt. Sammen med blant annet Honda, er de førende på utviklingen av hydrogenbiler. Deres Murai har hydrogen på tanken. Den har også en rekkevidde på 50 mil. Og det tar bare tre minutter å fylle tanken.

At det vil skjer mye på batteri- og elbilfronten framover, kan vi slå fast med en gang.

Si din mening: Hvem tror du står fram som den stor elbilprodusenten om ti år?

Les også: Mener dette er mye smartere enn elbil