Dette merket får vi ikke se på flere biler

Skal gjøre comeback under nytt navn.  

Fisker-navnet er historie, nå har selskapet skiftet navn til Karma Automotive. Til neste år kommer modellen Karma tilbake.
Fisker-navnet er historie, nå har selskapet skiftet navn til Karma Automotive. Til neste år kommer modellen Karma tilbake.

Da de rullet ut sine første biler tilbake i 2011, var amerikanske Fisker et minst like hett navn som Tesla. I bilbransjen mente også mange at Fisker med sin hybridbil Karma, hadde bedre forutsetninger for å lykkes enn Tesla, som satset på rene elbiler. 

Noen år senere vet vi hvordan det gikk. Tesla har stor suksess, og kommer nå med sin tredje bilmodell. Mens Fisker ikke klarte å produsere mer enn 2.500 biler før det endte i konkurs i 2014.

Kommer til neste år

Da hadde selskapet i lang tid forsøkt å finne en kjøper som kunne investere det som trengtes av midler for å drive videre.Men interessen var laber, og mye tydet på at Fisker-historien var over for godt.

I fjor kom imidlertid kinesiske Wanxiang Corporation inn og kjøpte konkursboet. Og de har offensive planer for merket. De har fått på plass en leieavtale med en stor fabrikk i Moreno Valley i California, der de skal bygge biler som skal ut for salg så tidlig som midten av neste år.

De tapte 3,6 millioner, for hver solgte bil!

Skifter navn 

Wanxiang har rettighetene til å bruke både Fisker-navnet og designskissene den danske bildesigneren og gründeren Henrik Fisker hadde laget før selskapet gikk konkurs.

I utgangspunktet var det ventet at de fortsatt ville bruke Fisker-navnet, men etter en runde research skal kineserne ha kommet til at det var for belastet, etter både svakt salg og konkurs. Nå har de akkurat gått ut med meldingen om at selskapet skifter navn, til Karma Automotive.

Dermed blir det ingen Fisker-merker på bilen når Karma kommer tilbake til neste år.

– Tør du å kjøpe denne?

Store investeringer

Det er ventet at selskapet har gjort en rekke tekniske endringer på bilen, sannsynligvis får den også endel nytt utstyr. Særlig på sikkerhet og infotainment har det skjedd mye siden Karma først kom ut på markedet for fire år siden.

Uansett blir det garantert ingen enkel jobb å stable dette comebacket på beina. Det vil være helt avgjørende at Karma kommer med flere modeller etter hvert. Det vil kreve store investeringer fra Wanxiang. Men det selskapet har signalisert så langt, tyder på at de både er langsiktige og er innstilt på å bruke det som skal til for å lykkes. 

Flere modeller? Sjekk denne!

Folk stopper opp, peker og glaner!