Denne kan gjøre at tusenvis mister jobben

Ser harmløs ut, men kan føre til at hele spillet om bilmarkedet i USA blir radikalt forandret. 

Den ser harmløs ut. Men det gjorde også kaninen da den kom til Australia ...
Den ser harmløs ut. Men det gjorde også kaninen da den kom til Australia ...

I USA er UAW (United Automobile Workers) en særdeles mektig fagforening. De fikk stort sett gjennom alle sine krav fra 70-tallet og utover, og blir av mange historikere sett på som en viktig årsak til at GM og Chrysler i praksis gikk konkurs i 2009.

I stedet for å bruke penger på å utvikle nye biler, hadde man skyhøye utgifter til fagforeningen og pensjonerte arbeidere. I 2007 betalte f.eks GM sjenerøse helseprogram for 340.000 pensjonerte UAW-arbeidere. Fem ganger så mange som de hadde aktive arbeidere… På medisinsk dekning alene brukte GM 9000 dollar i minuttet. Hver eneste dag..

Da undergangen kom, hadde GM 90.000 amerikanske arbeidere, med ti pensjonister  for hver aktiv arbeider. Gjelden var på 172 milliarder dollar, da man søkte om konkurs den 1. juni 2009.

Verdens "beste" SUV blir ny

UAW er bekymret

Men akkurat her finnes det to ulike versjoner av det videre forløpet. De fleste peker på en grisk fagforening, og altfor generøse bonuser til udugelige ledere i ulike stillinger. Men fagforeningen selv, sier at takket være deres imøtekommenhet overfor regjeringens krav, kunne GM gå videre etter konkursen.

Det er dette synet  UAW nå bruker for å få støtte til sin klage over Buick Envision. Buick har alltid vært et staselig GM-merke (kun Cadillac står over det på rangstigen), og var tidlig ute med å suksessfullt etablere seg i Kina. Der har Buick siden vært store.

Sjekk hvilken norsk folke-favoritt som gjør comeback

Problemet er nå at GM ønsker å importere den kinesisk-bygde crossover-SUVen Envision til USA. UAW er krystallklare:
– Envision bør bli laget i USA av den arbeidsstyrken som reddet GM i sin mørkeste stund. Etter alle de forsakelser som amerikanske skattebetalere og arbeidere har gjort, for å gjøre GM til det lønnsomme kvalitets-selskapet det er i dag, så er våre medlemmer skuffet over den tonedøve spekuleringen om at Envision kan bli importert fra Kina, sier Cindy Estrada, visepresident i UAW sin GM-avdeling.

Hun sier videre at tanken om en Kina-importert GM-bil er ekstra alarmerende sett i lys av forhandlingene om det såkalte Trans-Pacific Partnership mellom USA og 11 andre land, som åpner for at presidenten kan godkjenne avtalen uten innblanding fra kongressen.

Fire ganger større i Kina

Envision selger bra i Kina, og vil i USA fylle inn hullet hos Buick mellom Encore og den store Enclave. GM har til nå fulgt tanken om å produsere en bil på det stedet den skal selges. Men siden Buick er fire ganger større i Kina enn i USA, gir det dårlig mening å lage en egen fabrikk for den i USA.

Hvis Envision dukker opp hos amerikanske forhandlere i 2016, kan den forandre hele spillet om bilmarkedet. Hvis kundene ikke reagerer negativt og kvaliteten er på linje med de amerikanske modellene, kan dette åpne opp for mer Kina-import, og således på sikt true tusenvis av arbeidsplasser i USA. Da er det kanskje ikke så rart at UAW er bekymret?

Dette skal bli klassens lekreste bil