Bestselgeren blir helt ny

Denne har mange ventet på – lenge. 

Mer enn 16 millioner biler har blitt solgt. Også i Norge er Toyota Hilux en trofast bestselger. Nå blir den ny.
Mer enn 16 millioner biler har blitt solgt. Også i Norge er Toyota Hilux en trofast bestselger. Nå blir den ny.

Med mer enn 16 millioner solgte eksemplarer  i over 180 land siden den kom for snart 50 år siden, kan vi trygt kalle Toyota Hilux for et ikon.

Faktisk en av de mest ikoniske i hele Toyotas rikholdige modell-palett. Og bilen er fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet. En relativt enkel konstruksjon som tåler tøffe tak!

Utviklet i samarbeid med brukerne

Dette er også bilen som år etter år etter år, har vært Norges mest solgte pickup.

Ryktene har gått lenge, om en nye Hilux. Og nå har endelig Toyota sluppet bildene av det som er åttende generasjon av billegenden. En bil som mange har ventet på.

Den nye Hilux er utviklet i samarbeid med brukere av eldre Hilux. Det er et smart trekk av Toyota å hente kompetansen der den finnes. Nemlig bak rattet på bilene, i form av brukerne selv.

Nye Hilux skal få forbedret komfort, mindre støy i førerhytta og lengre rekkevidde mellom hver tankstopp. Samtidig som den skal være like tøff, robust og ha minst samme gode fremkommelighet som tidligere.

Toyota Hilux: Denne bilen er legendarisk

Økt komfort

2016-modellen har fått nyutviklet ramme, ny fjæring og nye støtdempere. Den skal kunne leveres med tre typer fjæring: Standard, Heavy duty (for tung last) og komfort, for bruk i de tilfellene bilen brukes mest på asfalt og fine veier.

Interiøret er helt redesignet og mer moderne og har fått nye og bedre materialer, bedre seter med økt komfort, samtidig som det skal tåle røff og tøff bruk.

Rattet er nytt og har bedre justeringsmuligheter. Navigasjossystem og stereo er også nytt og forbedret, samtidig som man også får en 4,2 toms skjerm mellom speedometer og turteller som viser viktig informasjon.

Girspaken er ny og skal by på kortere og mer presise girskift (manuell). Bilen skal i det hele tatt oppleves mer personbilaktig å være om bord i enn tidligere.

Designet er interiøret rent, moderne og brukervennlig, lover Toyota.

Se hva som blir politibil nå

Familielikhet

Utvendig kjennes design på grill og lamper igjen fra andre Toyota-modeller.
Nedre del av støtfangerene er designet på en slik måte at det optimaliserer bakkeklaringen under ekstrem offroadkjøring. Nytt er også den «sømløse» overgangen mellom hjulbuer og skjermer.

Også bakfra er den ny, med større baklamper, men fortsatt mer gammeldags støtfanger i krom. Linsen til ryggekameraet har fått ny plassering.

Ny Hilux vil tilbys med et utvalg av nye 17- og 18-toms hjul, samt at nye farger vil bli å finne på nykommeren.

De tøffeste av de tøffe – bygges her

Nye og gamle motorer

Når det gjelder motoralternativer, vil vi få nye Hilux med med fire forskjellige varianter. 2,4-liters diesel med 150 hk/ 400 Nm, og en 2,8-liters diesel som yter 180 hk/ 450 Nm. Begge disse motorene er helt nyutviklet og skal være gunstige med tanke på forbruk og utslipp.

Girkassene har seks trinn, både de manuelle og de automatiske.

Hilux vil også få en forbedret utgave av dagens 2,5-liter diesel og ikke minst en 2,7-liters V6 bensinmotor, sistnevnte neppe særlig aktuell for Norge.

Nye Hilux skal være på plass i Norge i løpet av 2016, priser og norske spesifikasjoner er foreløpig ikke klart.

Toyota Hilux 6x6: Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt