Klassens tøffeste lar seg ikke skremme så lett

Denne ser ikke bare ut som den takler offroad-kjøring. Les testen:

Da Østlandet opplevde det verste flomkaoset på mange år, var denne bilen i sitt rette element. Da takler en hel del mer enn mange av konkurrentene i kompakt-SUV-klassen.
Da Østlandet opplevde det verste flomkaoset på mange år, var denne bilen i sitt rette element. Da takler en hel del mer enn mange av konkurrentene i kompakt-SUV-klassen.

Det er en hel del biler i SUV-segmentet som ser ut som de skal kunne ta seg fram i vanskelige offroad-løyper. Men når det kommer til stykket, er det mange av dem som faller gjennom. De fleste vil jo tross alt bruke bilene sine på veien, og har egentlig minimalt behov for skikkelige terreng-egenskaper. Derfor prioriteres kjøreegenskaper på vanlig vei.

Problemstillingen er aller mest tydelig blant de små SUV-ene, såkalte crossovere. Her er det mest staffasje, når det blir montert skliplater foran og bak og plast over hjulbuene. Mange av dem har ikke en gang firehjulsdrift.

Det amerikanske bilmerket Jeep, har imidlertid tradisjoner å ta hensyn til, når det kommer til terrengegenskaper. Og den tradisjonen ønsker de å videreføre også i den minste modellen i utvalget sitt, nemlig nye Renegade.

Les også: Neida, det er ingen veteranbil!

Mer hår på brystet

Renegade deler plattform med Fiat 500X – og de har også samme drivverk. Men likevel skiller de seg fra hverandre på flere viktige punkter.

Mens Fiaten er en sjarmerende, italiensk-inspirert crossover, er Renegade typisk amerikansk. Det er høy macho-faktor i Jeepen. Den har også mer hår på brystet, for å bruke et slikt uttrykk, enn konkurrenter som Kia Sportage, Nissan Qashqai og VW Tiguan.

Vi har imidlertid vært spent på å prøve hvordan denne bilen fungerer i praksis. Jeep satser hardt på å slå seg fram med nye modeller. Og ikke minst i Norge, vil nettopp denne modellen bli sentral i den satsningen.

Bli med på test!

Kjøreglede: 4/6

Du kan ha riktig så mye moro i en Renegade. Ikke fordi den er et fyrverkeri gjennom svingete småveier, men fordi den kan ta deg steder der andre biler i klassen må gi opp lenge før.

Renegade har altså tatt offroad-egenskapene på alvor. Dermed har du lavgir, spesielle kjøreprogram avhengig av underlag, hele 20 cm bakkeklaring og klassens best off road-vinkler: 30 grader foran og 34 graders utgangsvinkel. Kjøper du Trailhawk-utgaven får du også ekstrem-kjøringsprogramet: Rock mode.

Men når du ikke skal leke Indiana Jones og dra på leting etter diamanter langt inni bushen, fungerer den også fint til hverdags. Bykjøring er uproblematisk, selv om bilen føles større ut enn det den er.

Langkjøring på motorvei preges imidlertid av litt vindstøy, takket være den bratte a-stolpen og de store speilene.

Forøvrig var det i testperioden et ekstremt regnvær i Modum, der jeg bor. Du så det sikkert i nettavisene og på nyhetene. Vannet var over alt, stengte veier og generelt kaos. Men i Renegade følte jeg meg aldri truet. Selv da jeg måtte ta en gammel, bratt og ekstremt humpete kjerrevei for å kjøre rundt stengte veier, var Renegade en fryd. Da kom den til sin rett!

Les også: Med denne går ferien over stokk og stein!

Interiør/plass: 5/6

Jeep har virkelig vært tro mot boks-designet med denne bilen. Det gir et inntrykk av at bilen er større enn den faktisk er. Takket være god høyde, oppleves kupeen svært romslig. Manglende takhøyde for de i baksetet er et ikke-tema, for å si det sånn.

Det samme boksdesignet gjør at du får utnyttet bagasjerommet godt. Vi fikk for eksempel med oss en sykkel, som garantert ikke ville fått plass om det var en sterkt skrånende bakluke, slik som i for eksempel Fiat 500X. Så selv om volumet på 350 liter er likt, er det i praksis bedre plass og lettere å utnytte i Jeepen.

Interiøret har forøvrig en hel del særpreg. Du vil aldri mistenke dette for å være en Nissan Qashqai eller Toyota RAV4. Igjen, handler det om mer macho utstråling.

En bratt og dominerende midtkonsoll foran og små og store detaljer som viser at ingenting er overlatt til tilfeldighetene på dette området heller. Ganske stilig! 

Du får kanskje ikke helt premiumfølelse. Men vi trives godt bak rattet i Renegade. Det skal setene også ha litt av æren for. De er gode, og balanserer bra mellom komfort og nødvendig sidestøtte. Skinnrattet er også tykt og godt å holde i.

Les også: Ny Jeep kan sørge for comeback i Norge

Motor: 4/6

Testbilen er utstyrt med den største motoren. Det er turbodieselen på 140 hk / 350 nm. Det er en passende motorisering til denne bilen. Takket være den nye, nitrinns automatgirkassen, er den også svært behagelig å kjøre. Girkassen er den samme som brukes i blant annet nye Range Rover Discovery Sport, og fungerer ypperlig.

Forbruket er imidlertid ikke lavt nok. 0,57 l/mil og et CO2-utslipp på 150 g/km er ikke på nivå med de beste. Det er for øvrig heller ikke nok til å tilfredsstille Euro 6-standarden. Her er Fiat 500X bedre – takket være lavere vekt og luftmotstand. Den bruker 0,55 l/mil og har et utslipp på 144 g/km. Dermed klarer den også de strenge Euro 6-kravene.

Testbilen bruker 10,2 skunder fra 0-100 km/t. Det er slett ikke ille. For eksempel bruker VW Tiguan 10,4 sekunder med tilsvarende motorisering. Nissan Qashai trenger sågar 11,3 sekunder (130 hk). 

Design: 4/6:

Du kan mene mye om Renegade, men å si at den er akkurat som alle andre, små SUV-er kan du ikke. 

For Jeep har klart å gi Renegade en god porsjon identitet. Fronten, med den blanke typiske Jeep-grillen er på plass. Det samme er den bratte frontruta, store speil, mye plast rundt over alt, skliplater og en bratt hekk med takspoiler øverst.

Den kan dessuten bestilles i en del stilige fargekombinasjoner. Testbilen er orange. Hvis vi skulle velge selv, hadde vi kanskje gått fort sort og rød. Det parkerte en helsort Renegade ved siden av testbilen utenfor en butikk – og den så rett og slett råtøff ut. Da var også grillen sort. 

Men smak og behag avgjør, naturligvis. Det samme gjelder interiøret. Om du vil ha hvitt skinn og oransje detaljer, så får du det!

Les også: Folk gjemmer seg nesten når du kommer kjørende!

Miljø/økonomi: 3/6

At 2-literen på 140 hk ikke tilfredsstiller Euro 6-kravene er naturligvis ikke et godt tegn. Men på en måte kan det sies å være litt i tråd med den kompromissløse stilen til Jeep. Den skal ha et boksete, røft utseende som gir høy luftmotstand, og den veier mer blant annet fordi den har et avansert firehjulsdrift-system. Så får miljøhensyn komme i andre rekke.

Det er uansett små marginer her. Noen få gram CO2 per kiometer skiller Euro 5 og 6.

Prismessig legger Renegade seg sånn midt på treet. En del billigere enn en sammenlignbar VW Tiguan, og en del dyrere enn Fiat 500X og Nissan Qashqai. 

Den billigste varianten, med 120 hk dieselmotor, manuell girkasse, laveste utstyrsnivå og forhjulstrekk, starter på 319.000 kroner. Men importøren i Norge kommer ikke til å ta inn mange av dem. I stedet vil nok mange gå for 140 hk Limited-utgaven med automatgir, og kanskje noe også velger toppmodellen – som har navnet Trailhawk. Disse koster henholdsvis 439.000 og 479.000 kroner.

Konklusjon: 4/6

Det er ingen tvil om at Jeep har laget en bil vi har sansen. Renegade byr på langt mer utstråling og sjel enn du vanligvis får i denne bilklassen. Og i ekte Jeep-ånd, er den også fullt ut kapabel til å ta deg med på eventyr i skog og mark.

Mye utstyr og en rekke tøffe fargekombinasjoner kan du også få.

Men det vil ikke bli en bestselger i klassen. Til det har den nok i overkant mye særpreg. Desto mer setter vi pris på de som kjøper den, og på den måte gir litt mer farge til bilparken. 

Dessuten senker den helt klart lista for de som vil ha Jeep.

Les også: Dette er bestefaren til de sporty SUVene

Ikke bilen for deg hvis:

Du vil ha lavest mulig forbruk og pris

Bilen for deg hvis:

Det bor en eventyrer i deg som venter på å slippe løs 

Prøv også:

Fiat 500X

Nissan Qashqai

Mazda CX-5

Les også: Jeep-test: – Ingen blir sinte når jeg kommer med denne