Her avslører de stor Norges-nyhet – på forskudd

Kvelden før den store bilutstillingen i Frankfurt.

Avslørt kvelden før det braker løs i Frankfurt. Her er helt nye VW Tiguan - i ladbar hybrid-utgave! Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Avslørt kvelden før det braker løs i Frankfurt. Her er helt nye VW Tiguan - i ladbar hybrid-utgave! Foto: Øyvind Blankvandsbråten.

Mandag kveld braket det løs i Frankfurt.

Ikke med selve bilutstillingen. Den åpner ikke dørene før tirsdag morgen. Men flere av merkene har kjørt lukkede presentasjoner av sine viktigste nyheter. VW-konsernet sto for det som av mange regnes som den viktigste.

VW-gruppen inkluderer da også alt fra Bentley, Bugatti, Porsche og Audi, via VW og Skoda til Ducati.

Og vi i Broom har naturligvis vært der. 

Norges-bil

Redaksjonssjef Vegard fikk blant annet se verdenspremieren på splitter nye VW Tiguan. Den kompakte SUV-en som de siste årene har vært en formidabel storselger. På verdensbasis snakker vi et salg på 2,6 millioner eksemplarer.

Bare i fjor ble det solgt en halv million Tiguan. Men nå er det på høy tid med en oppfølger. Og den har det blitt jobbet mye med. Her er det ikke bare snakk om én modell. Nei, Tiguan kom i tre varianter. Den ene er det vi liker å kalle en ”Norges-bil”, og går rett inn i klassen som akkurat nå er den aller heteste her til lands: Nemlig ladbar hybrid.

De første skissene kom tidligere i dag, les mer om nye Tiguan her:

Steintøff

– Men la oss starte med utseendet, Vegard. Dette er en bil virkelig mange har ventet på. Hvordan ser den ut?

– Steintøff, er faktisk førsteinntrykket. Her har det virkelig skjedd ting! Den virker mye mer SUV-aktig enn forgjengeren. Mer sportslig også. Særlig i R-line-utgaven. Samtidig er overhenget kortere både foran og bak, som kommer godt med på offroad-kjøring. VW lover mer plass, mindre utslipp, mer utstyr – og ikke minst at du nå skal kunne ta den med på litt mer seriøse turer utenfor allfarvei. Det blir ulike kjøreprogram, slik vi kjenner fra storebror Touareg.

Lyst på denne? Da må du være kjapp!

Overopphetet marked

I kjent stil kan vi vente oss en rekke motoralternativer. Både med diesel og bensin. Men den som virkelig er aktuell akkurat nå, er GTE-utgaven.
– Ja, det kom egentlig litt overraskende at denne kommer med helt fra starten. Det er virkelig en god nyhet for norske kjøpere. Her er jo markedet for denne typen biler overopphetet om dagen. Det er allerede lange ventelister på VWs andre GTE-modeller, Golf og Passat.

– Denne modellen bringer dessuten noe nytt til klassen. Det blir den første i VW-familien som både er ladbar og har 4x4. Foreløpig er det ikke bekreftet om den har firehjulstrekk fra starten av, men det er helt klart at det i alle fall kommer.

Her er det ett års ventetid!

50 kilometers rekkevidde

– Hvordan er ytelser og effekt?

– Her er det mye av det samme som vi er vant med. 218 hk, 50 kilometers rekkevidde og naturligvis veldig lavt forbruk, uten at jeg kan fortelle akkurat hvor lavt det blir. Bilen får for øvrig solcellepanel på taket, noe som også skal bidra litt til lavere forbruk.
– Med tanke på det norske avgfitssystemet vil denne naturligvis kunne bli svært gunstig priset. Og det stopper ikke her. VW-konsernet har lovet at de skal 20 nye elektrisk og ladbare modeller innen 2020.

Mye luksus

– Hva annet har dere fått se i kveld?
– Porsche har akkurat nå vist oss en elektrisk konseptbil – Mission E. Den er virkelig tøff. Og mens vi er inne på dyre og flotte biler: Vi har også fått se Bentleys nye SUV, som skal bli den råeste og mest luksuriøse i verden. Dessuten nye Audi A4. Alt dette lover jeg at vi skal stifte nærmere bekjentskap til etter hvert.

– Og hva er planen nå?

– Nå skal vi se om vi får se litt nærmere på bilene. Så er det tilbake til hotellet, og komme seg i seng. Tidlig på plass i morgen. Så her går det unna. Håper mange følger dekningen vår her på broom.no i morgen!

Her kan du følge Frankfurt-utstillingen på broom.no:

LES OGSÅ: En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå