Denne nybilen har oppblåsbart tak og vanntette seter!

Inspirasjonen kommer fra en 70-talls legende.

Designet hinter mot en kommende SUV-versjon av bilen.
Designet hinter mot en kommende SUV-versjon av bilen.

Det er mange avgjørelser jeg ikke skjønner bæret av. Mest sjokkert ble jeg under forrige runde av TV-programmet "Stjernekamp". Reidun Sæther var så overlegent mye bedre enn alle andre, at jeg så det som en ren formalitet at hun kom til å vinne finalen. Men av grunner jeg ennå ikke fatter ble hun nummer to. 

En annen avgjørelse jeg skjønte lite av, men som jeg fryktet, skjedde under kåringen av "Årets bil" i fjor. For meg bør en bil som vinner en slik pris, i det minste prøve på noe nytt. Kun én av bilene stilte med nye kreative løsninger: Citroën Cactus. Men jeg var hele tiden redd for at snusfornuftige VW Passat kom til å vinne. En svært kurant bil, men med like mange nye ideer som det Rolling Stones byr på nå til dags. 

Klargjort for den franske riviera

Vinneren ble selvsagt Passat, men jeg vet ihvertfall hvem som var den moralske vinneren. Citroën Cactus er en høyst sjarmerende bil, og nå har franskmennene gjort den enda mer sjarmerende. De har nemlig klargjort den for strandlivet på den franske riviera, og inspirasjon hentet man fra en gammel strandlegende.

Nytt bilmerke tøffer seg med ny modell

I mai 1968 slapp Citroën løs en merkelig primitiv offroader basert på Dyane 6. Den fikk navnet Mehari (etter en en rask dromedar. Eller var det kamel?), og brukte det legendariske fjæringsoppsettet fra 2CV. Det hele resulterte i en bil som bare veide 535 kg, og som tok seg godt frem til tross for bare drift på forhjulene (en 4x4 versjon dukket opp i 1980). 

Mehari ble som Mini Moke en kultbil, og prisene er idag latterlig høye når man tenker etter hvor primitiv en Mehari egentlig er. Regn med å slenge et seks-sifret beløp på bordet for å sikre deg en kurant bil. 

Her kan du gjøre et kupp på bruktbil

Vanntett interiør

Inspirert av Mehari, kom man dermed opp med konseptbilen Cactus M, som skal ha offisiell premiere på Frankfurt-utstillingen senere denne måneden. Bilen har Citroëns Grip Control Traction System, med fire ulike modus: Normal, terreng, snø og sand. 

Akkurat som vanlig Cactus er det mange herlige detaljer å finne. Luftputene er fortsatt på plass, men de ekstra lange dørene er laget av plast for å spare vekt. "Veltebøylen" bak gir mulighet for å feste surfbrett. Morsomt er kanskje de små hullene bak dørene, de er trappetrinn for de som skal hive seg inn i baksetet. Fargen er Hawaii Blue.

Innvendig er setene kledd i et vannavstøtende stoff, slik at du kan spyle bilen ren for sand etter dagen på stranden. Gulvet er laget slik at vannet blir ledet bort og ned. Skulle det begynne å regne, legger man på taket for hånd, mens en kompressor bak blåser opp tre tuber som holder taket på plass. Man kan sikkert si mye om Citroën, men ingen kan anklage dem for mangel på kreativitet!

Slik blir Teslas nye storselger