Bruker milliarder på utstyr mange ikke vil ha

Ny undersøkelse nedslående for bransjen.

Mye utstyr og svært mange hjelpemidler er trenden blant nybilene akkurat nå. For mange bileiere kan det tydeligvis bli for mye av det gode ... Illustrasjonfoto
Mye utstyr og svært mange hjelpemidler er trenden blant nybilene akkurat nå. For mange bileiere kan det tydeligvis bli for mye av det gode ... Illustrasjonfoto

Nye biler får stadig mer utstyr. Akkurat nå handler det mye om å koble bilene opp mot nettet og gi dem tilgang til en rekke nye tjenester.

Samtidig skjer det svært mye på sikkerhetsfronten, der ulike hjelpemidler skal hjelpe til med alt fra rygging og  lukeparkering uten å bulke – til å unngå kollisjoner med andre biler.

Bilprodusentene investerer milliardbeløp i dette, som i praksis framstår som et kappløp. Utstyret debuterer gjerne på de dyreste bilene, men blir fort tilgjengelig nedover i modellutvalget. Og det gjelder å ikke være dårligere enn konkurrentene!

4200 bileiere

Men hva så med bileierne, bruker de alt utstyret og har de virkelig nytte av det?

Akkurat det har amerikanske J.D. Power sett nærmere på. Deres 2015 Driver Interactive Vehicle Experience Report (puh!) er basert på erfaringer fra 4200 bileiere som har eid bilene sine i 90 dager.

Og her framkommer det at veldig mye av utstyret har vært ubrukt i de første tre månedene. Erfaringer fra tidligere undersøkelser tilsier at det i praksis betyr at det aldri vil bli tatt i bruk.

Snart kan dette være standard i bilen din

Nedslående resultat

Konkret har J.D. Power sett på 33 teknologiske nyvinninger og sjekket hvordan disse har blitt tatt imot i praksis. Resultatet må være nedslående for bilprodusentene. Det viser seg av minst 20 prosent av bileierne aldri har brukt 16 av 33 hjelpemidler.

Blant annet sier 35 prosent at de aldri har aktivert parkeringshjelp. 33 prosent har ikke brukt head up display (et system som projiserer ulik informasjon opp i frontruten), og 32 prosent har aldri anvendt noen av bilens apper. 

Se hvor bilprodusentene kan tenke seg å ha reklame

Forhandlerene må gjøre jobben

På spørsmål om det er noe utstyr de ikke ønsker seg i sin neste bil, svarer mange Apple CarPlay, Android Auto eller ulike concierge-tjenester.

Forklaringen på dette er i hovedsak at de ikke føler at de trenger utstyret, og at det kom som en del av en utstyrspakke, uten at man spesifikt har ønsket seg det.

J.D. Power mener bilforhandlerne har en helt avgjørende jobb å gjøre her. Perioden fra man får bilen og de første ukene er viktigst her. Hvis man ikke får opplæring eller blir vist bilens ulike funksjoner da, er det store sjanser for at de aldri blir brukt. Og dermed har man i praksis også betalt for noe som ikke gir noen merverdi for bileieren.

Les mer: Finner restaurant, bestiller bord – og guider deg til døren

Hva mener du, har det blitt et utstyrshysteri på bilfronten? Si din mening i kommentarfeltet under:

Snart kan bilen sin se slik ut inni