Kan kjøre fra Oslo til Paris – på én tank! 

Bedre kombinasjon av plass og rekkevidde finnes ikke!

Nye Skoda Superb kommer i en ekstra gjerrig utgave – Green Line. Denne har klassens laveste forbruk, og klarer seg med bare 0,37 l/mil ved blandet kjøring. Ikke verst for en bil som har større bagasjerom enn VW Passat ...
Nye Skoda Superb kommer i en ekstra gjerrig utgave – Green Line. Denne har klassens laveste forbruk, og klarer seg med bare 0,37 l/mil ved blandet kjøring. Ikke verst for en bil som har større bagasjerom enn VW Passat ...

Skoda er straks klare med helt nye Superb stasjonsvogn. Det er en populær bil i Norge.

Den store familiebilen har vært svært viktig for Skoda de siste årene. Den har fungert som toppmodell for merket, samtidig som den har vært et lite utstillingsvindu for det tsjekkerne kan levere.

Superben var stor og romslig fra før, men har vokst seg enda større i den nye utgaven. Med en lengde på 4.856 centimeter har stasjonsvogna et bagasjerom på hele 660 liter. Eller 1950 liter om du legger ned bakseteryggen. I tillegg er det enda bedre bakseteplass. 

Nå avslører Skoda at de også vil komme med en supergjerrig variant av Superb. Den skal klare seg med et blandet forbruk på bare 0,37 l/mil!

Les også: Topp 10: Stasjonsvognene med størst plass

Langtur i Europa

For en bil av denne størrelsen, er et slikt tall svært imponerende. Og med en tank på 66 liter, bør det være fullt mulig å komme seg de 1.823 kilometerne mellom Oslo og Narvik, via København. Det er det ikke mange familiebiler på denne størrelsen, om noen, som klarer.

Skoda har da også lagt seg skikkelig i selen, for å få en Green Line-modell som virkelig er optimalisert for å kjøre langt og rimelig. 

Senket

Den 1,6-liter store dieselmotoren byr på 120 hk – og er koblet mot en seks trinns girkasse som har ekstra lang girutveksling. Du kan få den med manuell eller automat, og den leveres både som stajonsvogn og halvkombi.

Det er lagt opp til å spare energi under oppbremsing og start/stopp-system hindrer unødig forbruk når du står stille.  

I tillegg er Green Line-modellen senket 15 mm. Sammen med en liten spoiler på bakluka, eller takspoiler om du velger stajonsvogn, bidrar dette til å senke luftmotstanden. 

Les også: Her er deres råeste familiebil så langt

Lavt utslipp

Spesialdekk som har lav rullemotstand er naturligvis også på plass – og felgene er i utgangspunktet i 16" dimensjon.

Forbruket på 0,37 l/mil, og et CO2-utslipp på 95 g/km ved blandet kjøring, gjelder halvkombi. Vi kan bare anta at stasjonsvogna vil ligge noe høyere. Hva forbruket er ved langkjøring har vi heller ikke fått informasjon om enda. 

Green Line-modellen vil få sin debut på bilutstillingen i Frankfurt neste måned. Innen den tid vil det garantert slippes mer informasjon. Da vil vi også få vite mer om hva den vil koste. Men det er grunn til å tro at dette blir innstegsmodellen, og at den sniker seg under 300.000 kroner. Det er i tilfelle svært mye bil for pengene.

Les også: Superb: Når du skal ha størst mulig bagasjerom for pengene

Dyreste Skoda noensinne

Lansering av Superb i de første markedene skjer i kjølvannet av Frankfurt-utstillingen i midten av september.

Nye Superb starter på 308.500 kroner – da med 125 hk bensinmotor og laveste utstyrsnivå.

Toppmodellen, med hele 280 hk, DSG automatgir, høyeste utstyrsnivå og 4x4, kommer på 686.500 kroner i stasjonsvognutgaven. Det er en skikkelig familierakett – sommer som vinter.

Les også: Dette kjører de mest fornøyde bileierne