Bobil kan være så mye. Helt fra varebil-ombygde biler med begrenset plass og komfort, via de tradisjonelle familie-bobilene med kjøkkenkrok og bad – og til store luksusdoninger som gjerne koster en million eller to (eller tre).

Og så finnes det bobiler for de som virkelig vil dra på tur, gjerne også der veien stopper. For dem er østerriske Action Mobil litt i en særstilling. Det lille entusiast-selskapet har holdt på helt siden 1979, og har nå passert 300 håndbygde eksemplarer.

Vært på langtur

Det er ikke veldig ofte at ett av dem dukker opp i bruktmarkedet, men nå har det skjedd. 

Modellbetegnelsen er Takla Makan 5750. Bilen er bygget i desember 2003, og har tydeligvis blitt brukt på adskillige langturer. Kilometerstanden er nemlig på 205.000. 

Action Mobil videreformidler salget, men er sparsomme med opplysninger, ut over at bilen selges av "personlige årsaker".

Robust og rikholdig interiør. Her er poenget at du skal kunne bo komfortabel i lange perioder, uten å måtte stikke innom sivilisasjonen altfor ofte.
Robust og rikholdig interiør. Her er poenget at du skal kunne bo komfortabel i lange perioder, uten å måtte stikke innom sivilisasjonen altfor ofte.

Slik ser det ut i Norges mest solgte bobil

600 liter diesel 

Doningen tar utgangspunkt i et lastebil-understell, så har Action Mobil bygget bobil oppå dette. Og da snakker vi ikke typen du parkerer på campingplassen for sommeren eller lister deg langs E6 med: Nei, dette er biler som er bygget for å tåle ekspedisjoner i verdens mest ugjestmilde strøk.

Her er det 6,8-liters dieselmotor på 280 hestekrefter. Dreiemomentet er på 1020 NM. Den har naturligvis 4x4, med en rekke sperrer.

På turer der det er langt mellom bensinstasjonene, kommer det naturligvis også godt med at den er utstyrt med to dieseltanker, de rommer til sammen 600 liter. 

"Takterrasse" er ikke dumt, også med tanke på sikkerheten på enkelte reisemål. Foto: Privat.
"Takterrasse" er ikke dumt, også med tanke på sikkerheten på enkelte reisemål. Foto: Privat.

Norges dyreste solgt på ett blunk

Solide materialer 

Tomt for vann bør det heller ikke med det første. Bilen har nemlig vanntank på 400 liter, pluss varmtvannstank. Badet har dusj, i tillegg er det opplegg for utedusj. Kjøkkenet er naturligvis også godt utstyrt.

Innredningen er gjort i solide materialer, som skal tåle en støyt. Med tanke på at mange også drar til deler av verden som kanskje ikke er de tryggeste, er alt av dører og vinduer ekstra forsterket.  

Taket fungerer som en diger takterrasse, i tillegg er det markise for å lage skygge ved siden av bilen. 

Bobilen er perfekt for to, som har egen dobbeltseng og bra med boltreplass. Men flere kan også overnatte hvis det er ønskelig. Foto: Privat.
Bobilen er perfekt for to, som har egen dobbeltseng og bra med boltreplass. Men flere kan også overnatte hvis det er ønskelig. Foto: Privat.

Stikk motsatt: Denne er bitte liten

Ikke billig ...

Kjenner du nå at det klør i fingrene etter å leve ut drømmen og kjøpe din egen Action Mobil? Da er det kanskje greit at du får vite prisen også. Til tross for at denne har blitt 12 år og har en velvoksen kilometerstand, er den ikke akkurat billig.

Prisantydningen er på 179.000 euro, eller rett i underkant av 1,7 millioner kroner, med dagens kurs. Og det er naturligvis før eventuelle norske avgifter. 

Spesiell start 

PS: Historien til Action Mobil er temmelig spesiell. Det startet som et mann- og konefirma som drev med blant annet reklame og markedsføring. De leverte også kataloger til sportsbransjen, og det var under fotografering til en av disse i Afrika at ideen om en røff bobil ble født.

I og med at dette i høyeste grad er småskala-produksjon, kan kundene naturligvis få skreddersydd det innvendige omtrent akkurat som de vil. 

Les mer: Bobilen for ekte eventyrere

Klar for tur – og klar for en ny eier. Foto: Privat.
Klar for tur – og klar for en ny eier. Foto: Privat.

Jo da, dette er faktisk en bobil!