Se opp, BMW – denne kan bli brysom!

Vi har testet helt ny modell fra Mercedes.

Mercedes har tenkt å jakte kunder i et segment de aldri har vært i før - nemlig de som ønsker seg en stor, coupeaktig SUV. BMW X6 har endelig fått en verdig konkurrent.
Mercedes har tenkt å jakte kunder i et segment de aldri har vært i før - nemlig de som ønsker seg en stor, coupeaktig SUV. BMW X6 har endelig fått en verdig konkurrent.

Nisjer er det det handler aller mest om i bilbransjen akkurat nå. Det er ikke måte på hvor mange ulike typer biler du skal kunne skaffe deg. Det kappes om å være den som kommer opp med nok en modell du ikke ante at du hadde behov for, før den plutselig er der.

For ti år siden var det for eksempel ikke en eneste sjel som savnet en stor SUV – som ble gjort mindre praktisk på grunn av en coupeaktig taklinje. Hva skulle vel være meningen med det?

Men så gjorde BMW det likevel. De ga oss X6. En Litt annerledes versjon av den tradisjonelle SUVen X5. Med fallende taklinje så den "annerledes" ut.

Om designendringen var positiv eller negativ krangles det fortsatt høylytt om både i kommentarfelter og ute langs gatene. Men faktum er uansett at den ble lagt merke til, og falt i smak hos en meget interessant kjøpegruppe – nemlig velstående bilentusiaster. Og med det var suksessen et faktum.

Les også: GLE Coupe: Nå er prisene klare – hold pusten!

Endelig en konkurrent

Mercedes har på ingen måte tenkt å sitte med hendene i fanget og se på at konkurrentene napper til seg kunder i viktige nisjesegmenter. Men de har ikke forhastet seg med sin X6-killer. I stedet har de tatt seg god tid. Først nå er den klar; GLE Coupe.

De som har fått med seg Mercedes sin nye måte å gi modellene sine et navn vil forstå at dette er en ganske stor bil. Alle SUV-ene til Mercedes har nå GL som de to første bokstavene. Den tredje bokstaven indikerer størrelsen. E tilsier E-klasse. GLE er altså erstatteren til ML. Og når den får Coupe som vedheng, ja, så er det altså X6-konkurrenten.

Stor interesse

Vi var på plass på bilutstillingen i Geneve i vinter, da bilen hadde sin premierevisning. Og interessen, blant både journalister og publikum, var skyhøy.

Den kommer til Norge nå i juli, i kjølvannet av at BMW har lansert sin andre generasjon av X6.

Vi tipper den kan bli et ganske så irriterende horn i siden til sin tyske erkekonkurrent. For dette er en forbasket bra bil!

Les også: Herlig bil - helt til du ser på prislappen

Interiør/plass: 5/6

Trangt, billig og lite gjennomtenkt – dette er bare tre av egenskapene du IKKE finner innvendig i en GLE Coupe. Dette med å skape en lun og eksklusiv atmosfære er nemlig Mercedes-folket blant de beste i klassen på. Og de sparer ikke på godfølelse-kruttet her.

Vi ville helt klart valgt de litt påkostede sportssetene for å få skikkelig sidestøtte og best mulig komfort. Gode seter er alltid verdt investeringen!

Dashbordet domineres av en infotainmentskjerm som er halvveis integrert i dashbordet. Og det ser etter vår mening bedre ut enn når den står helt for seg selv oppå.

For øvrig er interiøret veldig i tråd med resten av slektningene med stjerne i grillen (eller på panseret). Her kunne en gjerne vært litt mer eventyrlystne, og gitt Coupeen særpreg, men det har en altså valgt å la være.

Litt overraskende er det også at den ikke leveres med head up-display. Det er tross alt utstyr du får i langt mer folkelige C-klasse …

Plassen er imponerende bra. Bagasjerommet tar 650 liter. Og selv om det naturligvis ikke blir like bra som i en vanlig GLE – er det mer enn nok plass for de fleste.

Det samme kan sies om baksetet. Takhøyden, som vi fryktet skulle være for dårlig, er mer enn tilstrekkelig. Også for de høyreiste av oss. Og plassen til bena er god. Det eneste aberet er at utsikten til siden er noe mer begrenset på grunn av den fallende taklinjen.

Les også: Nå skal Mercedes skifte navn på flere modeller

Kjøreglede: 5/6

Vi har kjørt GLE Coupe med både den råeste AMG-motoren på 585 hk og den mer folkelige, hvis det er lov å si om en slik bil, dieselmotoren på 258 hk. Felles for de begge, er at du har et solid kraftoverskudd, og at bilen lar deg utnytte mye av det.

GLE Coupe krenger veldig lite og oppleves nesten som noe du har hentet fra en konkurrent som er mer kjent for å levere sportslige modeller …Det er blant annet takket være den avanserte luftfjæringen. Når du velger Sport senkes bilen med opptil 15 mm, og så mye som 25 mm om du velger Sport Plus. 

Bakkeklaringen er ellers omtrent den samme som på en vanlig GLE. Men Coupeen har stivere chassis og lavere sitteposisjon. I motsetning til hos GLE er dessuten luftfjæring standard. Den er adaptive, og sørger for både bedre komfort eller økt bakkeklaring, når du ønsker eller trenger det.

Men selv om den altså er betydelig mer sportslige enn en tradisjonell SUV, er den jo ikke bygget for banekjøring. Vekt og fysiske lover setter en grense for hvor moro du kan ha det i svingene, uten å bli kvalm.

Den er først og fremst en helt ypperlig cruiser. Og akkurat det gjør den bedre enn de aller, aller fleste. Sett den i komfort-modus, len deg tilbake og ta deg tid til å lytte til stillheten i coupeen. Om du leter etter et tegn på at noen har gjort en grundig jobb med en premiumbil, så er nettopp lydisolering et godt sted å starte. Her er Mercedes i særklasse.

V6-dieselen som er å finne i 350 CDI er på 3-liter. Den har 258 hk og et dreiemoment på friske 620 nm. Det gjør at du har et kraftoverskudd omtrent i enhver situasjon. Også på Autobahn. 0-100 km/t tar 7 sekunder blank. Det holder. Men det er kreftene du har i mellomregisteret som virkelig imponerer. Dieselturboen er rett og slett en helt ypperlig motor til denne bilen.

En annen årsak til at bilen er såpass frisk å kjøre, er den nye og forbedrede 9G-Tronic-automatgirkassen. Den sjalter både sømløst og raskere enn noen av de andre girkassene vi har vært borti fra Mercedes. Dette er virkelig et steg videre!

Om vi fikk velge fritt, uten hensyn til pris, hadde utvilsomt AMG 63 S-modellen blitt plukket ut hver gang. Du blir aldri lei av det voldsomme skyvet den sørger for (0-100 km/t på 4,2 sek.).

Lybildet er forresten noe av det aller mest brutale bilverden har å by på. Og akkurat det er en viktig del av opplevelsen i denne bilen.

AMG har sørget for at det smeller noe infernalsk både tidt og ofte, hovedsaklig når du skifter gir, og du får noen bonus-smell når du løfter gasspedalen også. Fullstendig meningsløst, naturligvis. Likevel nesten irriterende vanedannende, og alltid i selskap med et smil, eller rett og slett rå latter. Bare prøv selv …

Den er kapabel til lett off road-kjøring, men ikke i samme grad som GLE. Du kan for eksempel ikke bestille den med off road-pakke, som blant annet har lavgir og ekstra høy bakkeklaring.

Vil du ha brukt SUV-coupe? Da finner du nyttig info her

Design: 5/6

GLE Coupe bygger naturligvis på GLE, arvtakeren til ML. Men vi synes faktisk Coupeen er et mer elegant skue. Joda, vi skjønner at det garantert vil være de som er sterkt uenig i dette. Coupeaktige SUVer vil alltid være kontroversielle. Men Mercedes har klart å gjøre det veldig smakfullt, etter vår mening.

Fronten er jo mer eller mindre den samme som den faceliftede GLEen, og familielikheten med resten av SUV-familien til Mercedes er også tydelig.

Men det som virkelig er bra, er hekken. For her har Mercedes unngått å bli for klumpete. Det er myke og elegante linker, og stilige LED-lykter. Likheten til S-klasse coupe er ganske tydelig. Og det er slett ikke noen dårlig bil å ligne på.

AMG-pakken, som gir litt mer aggressivt utseende og større luftinntak i frontfangeren, er absolutt noe som kler bilen. Vi falt også for den røde lakken som prydet noen av testbilene. En slik bil fortjener å være litt iøyefallende.

Les også: Her gir Mercedes deg råsterk SUV på "tilbud"

Miljø/økonomi: 3/6

Innstegsmodellen er 350 CDI med 3-liters diesel. Det er altså rimelig friskt med krefter alt fra starten av. Men billig er det ikke. Moroa starter på 984.900 kroner. Til sammenligning koster en ”vanlig” GLE med samme motor fra 934.900 kroner.

Men med Coupeen følger det også en del mer utstyr enn det gjør med GLE. Blant annet luftfjæringen. Du skal nok tenke litt annerledes enn den gemene hop for å resonnere deg fram til at Coupeen er et ”bedre” kjøp enn GLE. Men som sagt, denne bilen handler ikke hovedskalig om rasjonelle kjøpsargumenter.

Konkurrenten, BMW X6, har lavere innstegspris fordi den leveres med nedtunet motor på 211 hk. Den starter på rundt 900.000 kroner. Men selv med samme effekt som GLE 350, ligger X6en rundt 25.000 kroner under i pris.

Men om du skal ha det råeste av det råe, er det Mercedes som kommer best ut på pris. AMG 63 S koster 2.170.000 kroner, mot BMW X6 M som ender på rundt 2,3 millioner. Ytelsene på disse to bilene er omtrent identiske.

Når det kommer til forbruk og utslipp kan vi ikke annet enn å si at det er bra i nykommeren til Mercedes. 0,69 l/mil er snittet for GLE Coupe 350 CDI. CO2-utslippet er 180 g/km.

Men like imponerende som X6 med samme effekt er det likevel ikke. Den trenger nemlig bare 0,60 l/mil, og har et CO2-utslipp på bare 150 g/km. I tillegg er den kjappest ut av lyskrysset, og klarer 0-100 km/t på bare 6,7 sekunder.

Les også: Brukt SUV-kupp: Se hva denne råtassen koster nå!

Konklusjon: 5/6

GLE Coupe kan aldri bli noe fornuftskjøp. Dette er en bil som handler om image og følelser. Du må tåle å synes godt i trafikken og nabolaget, og helst like det. Spørsmålet er nok ikke om du skal ha GLE eller GLE Coupe – men om du vil ha GLE Coupe eller BMW X6. Prisforskjellen er såpass liten at det neppe har mye å si. Det samme kan sies ytelsene. 

Vi synes imidlertid utseendet på Mercedesen er bedre. Og komforten er uovertruffen om du velger GLE Coupe. Bagasjeplassen også.

Vi klarer ikke å velge en favoritt uten å kjøre en ren bil mot bil-test. Men at Mercedes har klart å få på bena et fullverdig alternativ til X6 er det ingen som helst tvil om.

Prøv også:

BMW X6: Litt billigere, litt raskere og en god del lavere forbruk

Les også: Gjør et kupp på de ukjente SUV-ene