Se hvem som teaser sin første nybil på over 50 år

Planlegger voldsomt comeback – med norsk sjefdesigner!

Det tyske bilmerket Borgward har lagt brakk i 50 år. Men nå nærmer det seg et storstilt come back. På bilutstillingen i Geneve i høst, vil de vise sin første nye modell på 52 år. Og den er det den norske designeren Einar Hareide som har hatt designansvaret for.
Det tyske bilmerket Borgward har lagt brakk i 50 år. Men nå nærmer det seg et storstilt come back. På bilutstillingen i Geneve i høst, vil de vise sin første nye modell på 52 år. Og den er det den norske designeren Einar Hareide som har hatt designansvaret for.

Det hender at vi synes det blir vel stille fra enkelte bilprodusenter, når det går flere år mellom hver gang det kommer en ny modell. Men når det tar over 50 år, begynner det vel å nærme seg en eller annen rekord?

Navnet på merket som nå skal sette seg selv på kartet igjen, minner mest om en figur i en av Harry Potter-filmene: Bogward. Det har du kanskje ikke hørt om en gang, og i tilfelle skal du ikke føle deg dum. Det tyske merket har nemlig lagt brakk i over 50 år.

Det ble i sin tid startet av Carl F. W. Borgward. Nå er det barnebarnet Christian, sammen med den kinesiske industrigiganten Foton, som skal vekke merket til live igjen. Og til den jobben har de sikret seg den norske designeren Einar Hareide som sjefdesigner. Han har blant annet har tegnet biler for Saab. 

Les også: Dansk millionær-baker selger bilsamlingen sin på auksjon

Ladbar SUV

En ny modell er allerede klar. Den skal vises første gang på bilmessen i Frankfurt i høst. Men allerede nå har Christian og co begynte å tease den. 

Få detaljer er sluppet, men det er snakk om en SUV som skal være på størrelsen med Audi Q5. Dessuten skal det være en ladbar hybrid, med elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer.

Mye utstyr, som blant annet et avansert infotainmentsystem og et rikt antall muligheter knyttet opp mot smarttelefoner, skal også være på plass.

Alt dette er jo høyaktuelt for det norske bilmarkedet. Men om vi får se den på norsk jord med det første er nok heller tvilsomt ...

Les også: Dette har blitt en glemt bil-skatt

For salg i 2016

Planen ser nemlig ut til å være at en skal satse på det kinesiske markedet. Etterhvert skal en også ta andeler i andre, store og etablerte bilmarkeder. 

Det er også meningen at en skal få på plass en full rekke av ulike modeller. Den første i rekken skal komme for salg allerede tidlig neste år.

Borgward-modellene skal, i følge Christian Borgward, bli kjent som et prisgunstig alternativ i premiumsegmentet.

Les også: Denne forsvinner - kan være et kupp på bruktmarkedet

Bygges i Kina?

Foreløpig har en sysselsatt over 1.000 ansatte i hovedsetet i Stuttgart. Selv om det så langt ikke er bekreftet, tyder imidlertid mye på at produksjonen vil finne sted i Kina.

Borgward uttaler nemlig at bilene kun skal utvikles og designes i Tyskland, og ikke produseres her.

Broom vil naturligvis være på plass på bilmessen i Frankfurt, og rapportere om hvordan den nye bilen blir seende ut, hvilke utstyr den har og rapportere om all informasjon om motoriseringen.

Les også: Se hvorfor BMWs folke-SUV får terningkast 6

Glansdagene

De som husker tilbake til Borgwards glansdager, vil huske blant annet en steintøff coupe fra 50-tallet: Hansa 1500 SP-C. 

Men den mest populære modellen Borgward har hatt var Isabella. Denne ble produsert fra 1954 fram til konkursen av selskapet i 1961. To år senere ble dessuten alt produksjonsutstyr til blant annet Isabella solgt til Mexico, der produksjonen fortsatte fram til 1970. Totalt er det produsert over 200.000 eksemplarer av denne modellen.

I forbindelse med relanseringen har en gjort en liten endring på logoen også, for at den skal framstå mer tidsriktig.

SI DIN MENING: Har du tro på Borgwards come back-planer?

Les også: Topp 10: Norges mest populær bruktbiler