49 personer har mistet livet i veitrafikkulykker i første halvår 2015. Dette er 26 færre enn i de første seks månedene i fjor, og 44 færre enn gjennomsnittet for tilsvarende tidsrom de siste ti årene. Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen Guro Ranes sier antallet er historisk lavt.

ANSIKTET REKONSTRUERT: Legene opererte i 22 timer for å rekonstruere Hallgeir Berges ansikt da han holdt på å dø i trafikken i 2003.
ANSIKTET REKONSTRUERT: Legene opererte i 22 timer for å rekonstruere Hallgeir Berges ansikt da han holdt på å dø i trafikken i 2003.

– Vi har aldri i moderne tid registrert så lave tall. Det er vesentlig lavere enn i fjor og vi må nok tilbake til før 1950 for å finne tilsvarende positive resultater, forteller hun.

Sovnet i en tunnel

Hallgeir Berge var 18 år da livet hans endret seg for alltid. På vei til fjellet påsken 2003 sovnet han inne i en tunnel. Bilen krasjet med en nødtelefonboks.

– Den traff meg midt i ansiktet. Jeg rev jo av hele nødtelefonboksen, og den rev av nesten hele ansiktet mitt også, forteller han.

Da Berge ble fløyet til sykehus var han i koma. Han hadde brukket den femte nakkevirvelen. I tillegg var kjeven, tenner og muskler knust. Ansiktet var totalt ødelagt. At han skulle overleve ulykken, var langt fra noen selvfølge.

 – At alt har gått bra er et medisinsk mirakel. Den første operasjonen varte i 22 timer. De opererte hele ansiktet tilbake igjen og ting fungerte utrolig nok bra. Jeg er så takknemlig for den jobben helsepersonell har gjort, sier Berge til TV 2.

I dag har 31-åringer ingen smerter. Det eneste han merker etter ulykken er at han ser dobbelt og derfor må gå med en lapp over høyre øye.

Sjåfør brukte mobilen
Cecilie Bjørndal fra Ålesund har sittet i rullestol i 6,5 år. En januardag i 2009 endret alt seg. Hun var 19 år og moren skulle kjøre henne til en venninne. De stoppet i et veikryss da lastebilsjåføren bak dem tok frem mobiltelefonen. Lastebilen krasjet inn i bilen deres i 70 km i timen.

SJÅFØREN BRUKTE MOBIL: Cecilie satt i bilen sammen med moren sin da en uoppmerksom lastebilsjåfør traff dem i 70 km/t. Foto: TV 2
SJÅFØREN BRUKTE MOBIL: Cecilie satt i bilen sammen med moren sin da en uoppmerksom lastebilsjåfør traff dem i 70 km/t. Foto: TV 2

– Jeg så lastebilen komme og skjønte at nå kom det til å skje noe, men at det skulle bli så ille.. Han holdt på med telefonen sin og så ikke oss før det var for sent, forteller Bjørndal.

Flere biler var involvert i ulykken og personskadene var omfattende. Bjørndal ble hardest rammet.

– En liten – eller for meg stor feil, førte til at jeg ble lam fra livet og ned. Jeg lå i koma i en måned og måtte ha opptrening i rundt åtte måneder etterpå, sier 26-åringen til TV 2.

ANTALL DREPTE I TRAFIKKEN FØRSTE HALVÅR 2008-2015: 

  • 2008: 137 drepte 
  • 2009: 96  drepte
  • 2010: 95  drepte
  • 2011: 83  drepte
  • 2012: 75  drepte
  • 2013: 73  drepte
  • 2014: 75  drepte
  • 2015: 49  drepte

– Er du noen gang bitter?

– Nei, eller både ja og nei. Jeg synes det er fælt at mange tenker at det å ta opp mobilen i bilen er en liten bagatell. Da blir jo jeg på en måte også en liten bagatell, og det er synd.

Bjørndal har etter ulykken fått et nytt mål i livet - å øke folks bevissthet rundt trafikksikkerhet. Hun har samarbeidet mye med Trygg Trafikk, og reist rundt for å fortelle skoleelever hvor farlig det er å taste på telefonen mens man kjører.

– Folk trenger å høre hvor farlig trafikken faktisk er. Man har et enormt ansvar når man sitter bak rattet, og når man er passasjer, sier hun. 

Resultat av en langvarig utvikling

Ifølge Vegvesenet er det en sammensatt utvikling som nå gir resultater.

– Både det at vi oppfører oss bedre, bruker bilbelte, og at det er mye sikrere kjøretøy nå enn det var før, bidrar til den gode utviklingen, sier Ranes.

Nullvisjon
Statens vegvesen mener vi likevel har en vei å gå for å ytterligere redusere de alvorlige ulykkene. I tillegg til myndighetenes opprustning og vedlikehold av vei, og sikrere biler, mener de det viktigste for å nå Vegvesenets egen nullvisjon handler om ansvarlige og dyktige bilister. Det gjelder særlig i sommermånedene, som er ekstra utsatt for trafikkulykker. 

– Nå på sommeren må alle som ferdes på veiene være på vakt i forhold til det å være trøtt og sliten, sier direktøren.

Så langt i sommer har den positive trenden også vist seg gjeldende. I juni registrerte politiet ni trafikkdrepte, ni færre enn i juni i fjor. I gjennomsnitt har junitrafikken krevd 22 menneskeliv de siste ti årene.

Selv om en nullvisjon for drepte og alvorlig skadde i trafikken ligger langt frem i tid, holder hun fast på at det alltid må være målet. 

– Vi kan ikke ha noen annen ambisjon enn at ingen skal bli drept i trafikken.