Drømmer om å kopiere suksessen i Norge

Det er vanskelig å selge elbil i Tyskland. Så da trengs nye ideer...

En elektrisk varebil av typen e-NV200 på plass foran Berlin-muren.
En elektrisk varebil av typen e-NV200 på plass foran Berlin-muren.

Nissan har inntatt en lederrolle i elbilenes verden med sin Leaf. Deres største marked er England, hvor det er innført en del incentiver for å få fart på salget. Målt i andel av befolkningen er imidlertid Norge størst, og Nissan Leaf er da også blitt et svært vanlig syn på norske veier.

Men skal salget øke, og utviklingen fortsette, må flere tunge og store markeder satse på elbiler. Viktige markeder som Tyskland, Italia og Spania er vanskelige i så måte, og elbiler er derfor et sjeldent syn nedover i Europa.

Nissans Super-SUV gjør 0-100 på tre sekunder!

Drømmen om Tyskland

Den våte drømmen for alle elbil-produsenter er selvsagt Tyskland. Det tyske markedet er enormt, og kjøpekraften stor. Men så langt har ingen vist noen spesiell vilje til å legge til rette for elbilen, verken politikere fra de største partiene, eller bilprodusentene selv.

Konspirasjonsteoretikere vil kanskje peke på den nære tilknytningen mange av de største tyske merkene har til politikken, og at disse merkene rett og slett ikke ønsker å satse på elbiler av profittmessige hensyn. Fortjenesten på små elbiler er gjerne mindre enn for en stor premium-sedan, så tankegangen er logisk ut fra et kapitalmessig grunnlag. Så hvordan skal man klare å dreie dette markedet, over til elbiler?

Nå ut til flest mulig

Nissan har sin strategi klar. Det første handler om synlighet og verdigrunnlag. Hvordan få ut merkevaren til flest mulig, og hvordan la flest mulig skjønne hva denne merkevaren handler om? Da må man tenke stort. Veldig stort. Som i planetens største årlige fotballturnering: Champions League.

– Det startet for tre år siden, da vi gikk opp fra mindre idretter som f.eks ekstremsport, og ville satse på større ting, forteller Bastien Schupp, Vice President Marketing fra Nissan Europe. 

– Først måtte vi overbevise styret i Japan om CL, og deretter måtte vi overbevise fotballforbundet om at Nissan ville være en bra sponsor. Det tok ett år med forhandlinger, før vi erstattet sponsoren som hadde vært der i 21 år. 

(Den tidligere hovedsponsoren som Bastien så høflig ikke nevner, er Ford, og hvilken gigantsum det krevde å erstatte dem, får man ikke vite)

– Poenget med det hele er å øke Nissan som merkevare. Det koster selvsagt, men samtidig kan vi bruke linken mellom CL og Nissan til å promotere oss i markeder som Mexico, Kina, Midt-Østen osv, i tillegg til kjerneområdet i Europa. For oss er dette value for money, og vi har signert for fire år. 

– Det er vanskelig å nå folk i dag, færre ser TV, og mange kan hoppe over reklamen om de vil. Unntaket er live-sport, som folk må ha med seg når det går. Derfor sponser vi CL. Enkeltligaer og serier holder vi oss unna, for sponser du et fotballag vil halve befolkningen hate deg, avslutter Bastien.

Nye Honda Civic Type R er rabiat rask

Da Champions League finalen skulle spilles for et par uker siden i Berlin, så Nissan sjansen til å gjøre noe helt spesielt ut av det.

129 ladestasjoner


For transport av sponsorer, funksjonærer og gjester under oppladingen til finalen, stilte man opp med 100 elektriske biler som suste rundt i Berlins gater i dagene før.

Mer imponerende var det imidlertid at man også installerte 129 elektriske ladestasjoner rundt Tegel flyplass, ved flere ulike hoteller og ved Olympiastadion. Mange av disse vil ifølge Nissan, bli stående igjen etterpå. Hvor mange ble ikke oppgitt, men Nissan har allerede montert over 1400 ladestasjoner for elektriske biler rundt omkring i Europa, mer enn noe annet bilmerke.

Så spørs det da om synet av 100 Leaf og e-NV200 i Berlins gater har fått opp tyskernes appetitt for elbiler. Det er i hvert fall et gedigent uforløst marked hva gjelder biler som går på strøm.

Dette er elbil, familiebil og sportsbil i en og samme pakke