En jålete bil kan også være ganske fornuftig

Mercedes har lansert stasjonsvogn av sin designbombe CLA

Litt jålete og litt fornuftig. Den kombinasjonen har Mercedes prøvd seg på. Vi skal finne ut om de har lyktes.
Litt jålete og litt fornuftig. Den kombinasjonen har Mercedes prøvd seg på. Vi skal finne ut om de har lyktes.

For to år siden lanserte Mercedes en bil som tok det norske folk med storm. Vi snakker om designbomben CLA.

En bil som den norske importøren tidvis slet med å skaffe nok av. De ble formelig revet vekk av kunder som var villige til å betale for å få det lille ekstra.
CLA er egentlig en forfinet utgave av den mer alminnelige A-klasse og noe midt i mellom en firedørs sedan og en coupe.

Nå har de lansert stasjonsvognutgaven av samme bil. Prisene starter på ca 340.000 kroner.

Les vår stortest av Mercedes CLA her:

Hva er dette?

Så dette er da altså Mercedes CLA Shooting Brake. Å kalle den for noe så enkelt som stasjonsvogn ble kanskje litt for ordinært,  ikke fint nok?

For det er jo ikke til å komme fra: Dette er litt jåle-bil og først og fremst beregnet på de som er villige til å betale ekstra – for nettopp det lille ekstra.

Det lille ekstra her er da først og fremst design. Mange velger nok også å putte på greit med utstyr på sin CLA Shooting Brake. Da må man ofte betale ganske mye ekstra...

Som nevnt er startprisen på rundt 340.000 kroner. Det forutsetter at du klarer deg med minste motor, manuelt gir og forhjulstrekk.

Testbilen er en 250, det betyr bensinmotor på 211 hk, den har 7-trinns automatgir og firehjulstrekk. Startprisen ligger da på 530.000 kroner.

Også som nevnt: Utstyr koster penger hos Mercedes. Testbilen er godt, men ikke overdådig utstyrt.
Det gjør at du etter å ha betalt 700.000 kroner har akkurat nok penger igjen til å fylle opp tanken, til en 3-pack med boller og en kopp kaffe på vei hjem fra forhandleren...

Mercedes CLA: Her var det ventelister på ett år

Hvordan er den å kjøre?

Sittestillingen er lav, men god i de sporty stolene med høy rygg og integrerte nakkestøtter.

Rattgir er litt uvanlig, men man venner seg fort til det. Bensinmotoren bidrar til stille og vibrasjonsfri gange.

211 hestekrefter sparker godt fra om man tråkker til. Girkassen pøser på med nye gir på en litt nonchalant og herlig måte. Her kan du ha det gøy bak rattet, men du kan også bruke den som en komfortabel familiecruiser. Den funker utmerket til begge deler.

Testbilen har AMG-pakke og byr på fast understell, men absolutt i kombinasjon med komfort. Styringen er lett og presis.

Hjulene er 18-tommmere og holder bilen godt "limt" til veien og uten antydning til sporing.

Det de i derimot bidrar til er ikke ubetydelig med dekkstøy, særlig på grov asfalt - det har vi som kjent en del av i Norge. Der oppleves dette som såpass sjenerende at man absolutt må vurdere om man heller skal velge 17-tommers hjul og ikke fullt så feite dekk.

Mercedes 190: Mercedesen mange flere fikk råd til

Hvordan er plassen?

Plassen vil trolig overraske deg. Denne bilen er nemlig større enn man skulle tro.

Om vi begynner bakerst så svelger bagasjerommet unna 495 liter. Det er imponerende, den skrå taklinja tatt i betrakting.

Baksetene er riktignok ikke verdens største, men heller ikke verre enn at vi kan kalle dette for en familiebil. Barn sitter godt og har takhøyden de trenger, og vel så det.

De smale og litt høyt plasserte vinduene git kanskje litt mindre romfølelse enn hva det faktisk er.

Plassen i de lave forsetene er raus alle veier og det er ikke noe problem å finne seg vel til rette bak dette rattet.

Mercedes SEC: Nå er den et veterankupp

Finest utenpå eller inni?

Utseende på bilen gjør meg litt ambivalent. Jeg synes den er veldig fin forfra. Jeg synes linjene langs siden som liksom skrår mot hverandre og "møtes" ved bakhjulet, er noe midt i mellom tøft og litt snålt.

Da jeg testet CLA sedan for et par år siden husker jeg at jeg beskrev bakenden som en hevet gjærdeig som var på vei ut av – og seig nedover – bollen. Det synes jeg fortsatt.

På den annen side: Jeg ser at folk stopper opp og regelrett glaner på bilen når jeg står og fyller bensin. Mange synes den er skitlekker - bare ikke jeg...

Da her jeg mer sansen for interiøret. Fin finish, gode materialer, god ergonomi og bra på alle måter. I motsetning til mange andre har jeg også sansen for multimediaskjermen som kan se litt "påskrudd i etterkant" ut. Den fungerer også utmerket.

Klar interiørseier fra meg her.

Les vår test av Mercedes A-klasse her: 

Går den bra?

Jepp - den går bra! 211 hk og 350 nm fra en 2-liters motor betyr at den 1480 kilo tunge bilen gjør 0-100 km/t på bare 6,8 sekunder. Det er kjapt.

Girkassen er en 7-trinns dobbeltclutchkasse som enklest kan beskrives som perfekt til denne motoren. Komfortabel ved vanlig kjøring, kjapp og kontant når man tråkker til.

Firehjulstrekk og et sporty understell sørger for optimalt veigrep hele veien. Kanskje ørlitt på bekostning av komforten, med nevnte AMG-pakke. Men på den annen side - det gir en veldig direkte og tydelig kjørefølelse.

I kjent Mercedes-stil finnes det også raust med andre motoralternativer som går både på bensin og diesel. Alt fra 122 hk og opp til 265 hk. Så du finner garantert en som passer for deg.

Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!

... og hva er konklusjonen?

Dette er den mest fornuftige tulle-bilen jeg noen gang har kjørt!

Jeg liker den direkte kjørefølelsen, men hadde gjerne sett at det hadde vært mindre dekkstøy. Motor og girkasse passer bilen som hånd i hanske - og det går bra nok for de fleste av oss. Den er overraskende praktisk og romslig til å være en jålebil.

Designet er sært og utfordrende, men de fleste liker det.

Jo da, både C-klasse og E-klasse byr på mer praktisk Mercedes for nesten 700.000 kroner. Men det er faktisk ikke det som er poenget med CLA Shooting Brake.

Meningen med denne er å skille seg ut, uten å gi slipp på alt det praktiske, samtidig som den skal være morsom å kjøre og tilby de kjente Mercedes-kvalitetene som komfort og luksus.

Det har Mercedes klart å få til her – med glans!

Mercedes S-klasse: Er dette verdens beste bil?