Da Pål Oppegård og datteren Sigrid Fygle Oppegård fra Bodø rullet ut fra bilforhandleren med helt ny bil denne uken, var det med et meget spesielt kjennemerke.

På skiltene til hans splitter nye Mitsubishi Outlander plug-in hybrid, står det nemlig EZ 10010.

Første gang

– Det er første gang jeg kjøper en helt ny bil. Da var det litt ekstra artig at det skulle bli med et så spesielt nummer, smiler Oppegård, som så vidt Avisa Nordland kjenner til er den første med EZ på bilen.

I en årrekke har biler registrert i Bodø hatt YE på kjennemerkene.

–  Bodø skal få en ny serie, men etter alt og dømme bytter man da til YF. At vi nå har fått skilter som det står EZ på, skyldes en feil i kjennemerkeprotokollen, sier Kjell Arne Nymo hos bilforhandler Nymo Bil AS i Bodø.

Litt for tidlig ute


Ifølge Wikipedia skal YE etterfølges av YF, YH og YJ, når førstnevnte nummerserie er oppbrukt.

Nymo viser til en e-post sendt ut fra Statens vegvesens trafikant- og kjøretøysenter, som forklarer det hele:

"(...)Kjennemerker med disse bokstavkombinasjonene er altså tildelt ditt distrikt, men skulle i utgangspunktet ikke blitt bestilt og tatt i bruk ennå. Vi gjør oppmerksomme på at kjennemerkene er gyldige og kjøretøyene skal registreres på de kjennemerkene som nå er mottatt, selv om disse har en annen bokstavkombinasjon enn hva som var forventet ved bestilling (...)".

Blir snart rettet

– Det er menneskelig å feile, sier Nymo.

– Etter hva jeg forstår vil feilen bli rettet opp i løpet av to-tre uker. Jeg går ut fra at man da vil gjøre seg ferdig med YE, før man går over til YF etterpå. Den siste bilen jeg har sett registret på YE var rett over 98000-tallet. Jeg regner med at vi får YF etterpå, fortsetter han.

Pål Oppegård er altså første medlem i det som kan vise seg å bli en meget eksklusiv klubb.

– Det kan faktisk hende at ingen av oss får oppleve EZ igjen, bekrefter Nymo.

– Enkelt å huske

Selv er imidlertid Oppegård mer opptatt av den nye bilen enn av skiltene.

– Men litt artig er det. Jeg ble klar over det først i dag. Dette registreringsnummeret blir en smal sak å huske , smiler han.

– Hvordan blir det å rulle ut herfra i dag?

– Det skal bli veldig behagelig. Det er kjekt å ha en bil med garanti. Dessuten vil jeg få ned driftsutgiftene med denne. Jeg tenker jeg kan gjøre det meste av kjøring på strøm, uten at jeg trenger å ha rekkeviddeangst, sier Oppegård.

Du kan lese mer om bil og trafikk hos Avisa Nordland - her:

LES OGSÅ: Plutselig hadde familiebilen fått svensk skilt