Volvo tilbakekaller en stor Norges- suksess

Har bare vært på markedet noen uker ...

Volvo XC90 tilbakekalles på grunn av mulig feil med en elkabel under forsetene.
Volvo XC90 tilbakekalles på grunn av mulig feil med en elkabel under forsetene.

De siste ukene har bilbransjen vært "plaget" med en rekke tilbakekallinger, de fleste på grunn av feil på airbager. Både Toyota, Nissan, Subaru og Honda har kalt tilbake tusenvis av biler.

Nå er det Volvo sin tur med SUVen XC90 – og det skjer bare noen uker etter at de begynte med de første leveringene.

200 biler er tilbakekalt på grunn av problemer med en elkabel som ligger under stolene foran. Det er nemlig en fare for at disse ledningene kan bli skadet, og at dette vil påvirke sikkerhetssystemene i bilen.

Les også: Volvos gullgruve takker for seg

Isolering kan bli ødelagt

Av de 200 bilene som tilbakekalles, er 149 i Sverige. I Norge er det kun 14 biler som blir berørt. Disse vil få beskjed via sin forhandler.

– De øvrige bilene vil bli kontrollert før utlevering, sier informasjonssjef hos Volvo personbiler i Norge, Rune Gutteberg Hansen.

I forbindelse med tilbakekallingen vil Volvo sjekke om kablene er montert riktig. Hvis de ikke er det, kan nemlig isoleringen bli ødelagt. 

Ifølge Volvo har det ikke blitt rapportert om noen ulykker eller andre problemer i tilknytning til denne mulige feilen.

Brooms bilekspert gir XC90 terningkast 6!

Kan sette airbagene ut av funksjon

I verste fall kan airbagene foran settes ut av funksjon. Men hvis det skulle skje, vil det komme en advarsel opp på skjermen i instrumenthuset. Det finnes ingen risiko for at airbagen skal løses ut ved en feil, skriver Volvo i en pressemelding.

XC90 er allerede blitt en stor suksess for Volvo - ikke minst i Norge. Her hjemme har salgstallene overgått selv de mest optimistiske spådommene. Det er ventet at over 1.500 nordmenn kommer til å få sin XC90 levert i år.

Les også: Volvo XC90: – Et gigantisk steg oppover

Tok seg god tid

Etter suksessen med første generasjon XC90, var det store forventninger til andre generasjon. Volvo har også tatt seg god tid før de lanserte den – først 12 år etter at første generasjon ble sluppet, kom den nye. Her skulle ingenting overlates til tilfeldighetene.

Den nye modellen er da også noe helt annet enn den utgående, både med hensyn til utseende, motorisering og kjøreegenskaper.

Prisene starter på 735.000 kroner - og det er faktisk "rimelig" i dette segmentet.

Les også: Volvo-klassiker: Har brukt 15 år og 1.000 timer på oppussingen