Spesialutstyr gjør dette mye lettere
Men det er ikke sikkert at alle kommer til å bli like fornøyde...
– Kan vi bare få ta den GT-en ut på en ekstra tur, spør vi håpefullt på den siste testdagen med Ford Mustang i Tyskland.
Egentlig er vi ferdige med å kjøre, og har levert inn bilen vi har brukt hele dagen, en Mustang cabriolet med 2,3-liters Ecoboost-motor.
Men på parkeringsplassen står det som virkelig er godbilen – nemlig coupeen, eller Fastback som Ford kaller den, i GT-versjon. Den har 5-liters motor og en vaskeekte V8-er om yter over 400 hk.
Vi har kjørt den dagen før, men da var ikke forholdene ideelle til å teste utstyret som denne bilen er helt alene om å ha: Line Lock.
Les også: Realisere Mustang-drømmen? Her er vår kjøpeguide
Låser forhjulene
I korthet går Line Lock ut på at forhjulene låses, og ganske enkelt gjør det til en lek å burne så røyken ligger tykk som grøt. Det høres jo kult ut i teorien, men hvordan fungerer det i praksis? Det var det vi ville finne ut av, helt på tampen av den siste testdagen.
Til alt hell, får vi tommel opp for en siste testrunde og kan hente bilen. Så da er det bare å la det stå til.
Line Lock-menyen finnes via knappene på rattet, og vises i display mellom speedometer og turteller.
Her må du velge Line Lock, trykke en ekstra gang for å bekrefte, og holde bremsepedalen hardt helt inne. Først da blir systemet aktivert.
Les også: Mystisk annonse skjulte selve drømmebilen
Ikke heeelt meningsløst ...
Etter det er det egentlig bare å gi gass. Kort tid senere er bilen fullstendig borte i røykskyen – og det ligger en raus porsjon gummi igjen på asfalten.
Det høres jo heller meningsløst ut, tenker du sikkert nå. Hva er poenget? Ford peker på at mange av de som kjøper Mustang, gjerne tar den med på bane, for eksempel for å kjøre kvartmila. Og da gjelder det å ha varme dekk, slik at du får godt grep i starten.
Line Lock har faktisk også en annen relativt praktisk funksjon. Ved å låse forhjulene belastes både clutch og bremser langt mindre, enn når du står på bremsen mens du burner.
Les også: Var denne Mustangen tidenes største skivebom?
Image
Men mest av alt handler dette om image. Ford vil signalisere at dette er en bøllebil. Den tåler en støyt, og den er bygget for å herjes litt med. Typisk amerikansk muskelbil.
I tillegg til Line Lock har den også Launch Control. Som, slik betegnelsen tilsier, sikrer best mulig akselerasjon.
Det er imidlertid verdt å merke seg at denne typen burning ikke er lovlig på vanlig vei i Norge. Det kan faktisk ende med både bøter, prikker og beslag av førerkortet.
Les også: Fikk igjen stjålet sportsbil etter 33 år
Starter på 730.000 kroner
Ikke siden 1969 har Ford Mustang vært solgt ny i Norge, via forhandler. Men på sensommeren kommer den nye modellen til å bli lansert både her og i resten av Europa. Det er en stor og ny satsning fra Fords side.
Til Norge kommer to modeller, en 2,3-liters Ecoboost-motor med rekkefirer og 317 hk, og en V8-er som yter 421 hk. Prisene starter på 730.000 kroner, og skal du ha GTen med V8-er, lettes kontoen din for minst 1,2 millioner kroner.
Ford forventer å selge mellom 100 og 200 eksemplarer i året.
NB: Skal du ha Line Lock, er det kun tilgjengelig i kombinasjon med V8-motoren...
Les også: Dette koster Mustang i Sverige ...