Så mye SUV får du for 100.000 kroner
Attraktiv biltype trenger ikke koste dyrt.
Ikke alle har penger til å kjøpe ny bil. Vi puttet 100.000 kroner i lomma og ga oss bruktmarkedet i vold for å se hva vi kunne finne av brukt SUV til nettopp den prisen – som ofte er en grense for hvor mye mange kan bruke på en bil.
Utvalget er raust og her er noen eksempler på hva vi fant. Et par tyskere som som i sine glansdager bød på raust med status, en stor amerikaner som kanskje er den som er mest tro mot SUV-konseptet, og noe overraskende ramlet vi borti en skikkelig sjarmerende, men noe tilårskommen japansk bil-legende også.
100.000 kroner er ikke veldig mye penger når man skal kjøpe brukt og litt stor SUV. Bilene er derfor ikke akkurat aller siste mote. Ofte har de en ganske frisk kilometerstand også.
Denne kombinasjonen tilsier at man bør legge ned en grundig jobb i forkant av kjøpet. En litt grundig teknisk sjekk og en kartlegging av service og vedlikeholdshistorikk er obligatorisk.
Men det er slett ikke sagt at man ikke kan gjøre gode kjøp.
2000 Mercedes ML 270. Kr. 93 400.-
Med ML var Mercedes veldig tidlig inne på luksus-SUV-markedet og bilen ble da også en stor suksess. Ikke minst i USA - hvor den også er bygget.
Men også her hjemme var modellen gjerne forbundet med vellykkethet og mye penger. Det var gromt å ha en slik parkert foran hytta ...
Men utviklingen har også her gått med kvantesprang. Nå får du den etter hvert litt gammelmodige SUV-en til under 100 000 kroner. Godt under også - om du vil. Det er ikke til å komme fra at stjerneglansen har falmet noe. Det gjorde den forresten ganske fort.
Kvaliteten viste seg nemlig å være, litt diplomatisk sagt, ujevn. Noen biler bare går, går og går, mens andre har tømt lommeboka og satt grå hår i hodet på eierne.
En litt nøye sjekk er definitivt på sin plass har. Sjekk i alle fall følgende før du handler ML: Bremser på alle fire hjul, bærekuler og endeledd i forstilling, samt turbo på 270 CDI-motoren.
Kontroller også alle elektriske funksjoner, da det har vært litt klabb og babb med det elektriske på ML, spesielt sentrallåsanlegget og klimaanlegg. Det fort bli dyrt når noe går galt.
Navnet er nytt – bilen kjenner du fra før
2000 BMW X3 3,0i. Kr: 98 000.-
BMW X5 er en annen bil i samme kategori som Mercedes ML, og nok et eksempel på på noe falmet status og vellykkethet.
Om du ikke var konge i skibakken, så var du i alle fall konge i hyttefeltet med denne. Den gang da.
BMW bød eierne på en sporty og dermed en helt ny SUV-kjørefølelse, samtidig som de klarte å ta lekkert og sporty design inn i et ellers litt traust segment.
Dessverre var også kvaliteten her ujevn. Ja rett og slett bortimot elendig på en del biler. Dog uten at det så ut til å påvirke salget nevneverdig. Alle skulle ha ...
X5 uten dieselmotor var direkte uselgelig bare for et par år siden. Men myndighetens hets mot dieselbiler den siste tiden har snudd på dette. Derfor kan kan bilen i denne annonsen med 3-liters bensinmotor nå kanskje være et vel så fornuftig valg.
Tunge biler sliter som kjent ekstra både på dekk, bremser og forstilling. Sjekk dette nøye. Ellers er det å sjekke at alle elektroniske funksjoner fungerer som de skal, og at den har siste software-oppgradering er obligatorisk.
BMW X5 vs. Volvo XC90: Drømme-SUV-duellen
2000 Chevrolet Tahoe LT. Kr. 89 000.-
Chevrolet Tahoe er kanskje ikke akkurat bilen man tenker på først når det gjelder familie-SUV. De aller fleste av disse kom til landet som to- eller tresetere og registrert som lett lastebil.
Nå har mange blitt bygget om til femsetere og kan være et alternativ for en familie. Tahoe bygger på et litt annet prinsipp enn de to tyske over. Denne er veldig tro mot det opprinnelig SUV-konseptet. Grovbygd, romslig og ikke minst både sterk og seig takket være en 5,3-liter V8 under pansret. Den har også god framkommelighet.
Den har ikke samme innvendige finish som du for eksempel finner i X5, men Tahoe er en svært komfortabel og stillegående.
Her får du i tillegg frontbøyle med ekstralys og store kromfelger med litt "bling-faktor"!
Regn med et forbruk på minst 1,5 liter pr. mil. Bremsene er et svakt punkt på Tahoe, og rust på både bremserør og ikke minst bremseskiver både foran og bak, er vanlig – selv om bilene verken er gamle eller har gått langt. Ledd og foringer i forstilling bør også sjekkes nøye. Det samme må du gjøre med mellomakselkryssene.
Chevrolet Tahoe: Skikkelig bamse-bil til hyggelig pris
1968 Toyota Landcruiser FJ40. Kr. 75 000.-
Dette lille sjarmtrollet av en Toyota Landcruiser er definitivt outsideren i selskapet.
Liten, primitiv og annerledes. Rett og slett en japansk liten klassiker er det her vi snakker om.
Ikke størst , sterkest, sikrest eller best på utstyr og komfort, men om framkommelighet er viktig og du i tillegg har god tid - samtidig som du vil glede din omgivelser - ja så kan kanskje Toyotaen fra 1973 være et alternativ?
Bilen er nylig EU-godkjent, er i god stand og går som en klokke om vi skal tro annonsen. Baksetene står for øyeblikket ikke i, men følger med.
Mens vi lagde denne saken ble også prisen satt ned fra 85.000 til 75 000 kroner...
Vi vil nok tro at en såpass gammel bil som dette passer best for de som er ørlitt fingernemme og kan fikse og skru litt selv, selv om vi også vet at den generelle kvaliteten på disse er god.
Toyota FJ-Cruiser: Denne bilen skulle aldri vært bygget
Hvilken av disse ville du valgt - og hvorfor? Skriv inn i kommentarfeltet under: