Nå blir super-SUVen til Volvo enda raskere

Små justeringer gir viktige utslag.  

Toppmodellen av Volvo XC90 på det norske markedet, blir den ladbare hybriden T8. Inntil nå har vi fått vite at den får 400 hk. Men nå opplyser Volvo at den blir revidert – får mer krefter og enda bedre ytelser og forbruk. Illustrasjonsfoto
Toppmodellen av Volvo XC90 på det norske markedet, blir den ladbare hybriden T8. Inntil nå har vi fått vite at den får 400 hk. Men nå opplyser Volvo at den blir revidert – får mer krefter og enda bedre ytelser og forbruk. Illustrasjonsfoto

Nå i mai begynner utleveringen av andre generasjon Volvo XC90. Det er en bil som mange har ventet på. 

Topputgaven heter T8 – og det er en ladbar hybrid. Denne byr i utgangspunktet på 400 hk, et oppgitt snittforbruk på bare 0,25 l/mil og CO2-utslipp under 50 g/km.

Det er absolutt tall som klinger fint – både i miljøsammenheng og for de som liker stor SUV med skikkelig fraspark. På sett og vis det beste fra to verdener.

Men Volvo var ikke helt fornøyd. Så nå er T8 justert noen hakk til. Og selv om forskjellen i effekt er beskjeden, får det viktige utslag på både ytelser, forbruk og utslipp.

Les også: Har solgt biler for en milliard kroner

Har tatt grep

Så sent som i desember, ble det opplyst at XC90 ville få effekten, forbruket og ytelsene vi omtaler tidlig i saken. Men de har holdt kortene tett til brystet, og jobbet i det skjulte, og nå opplyser de at de offisielle tallene er litt annerledes.

T8 får nemlig 407 hk. Det er jo ikke all verdens økning. Og dreiemomentet på 630 nm forblir det samme. Likevel er resultatet betydelig når det kommer til de andre punktene. 0-100 km/t går ned fra 5,9 til 5,6 sekunder. CO2-utslippet reduseres fra 59 g/km til 49 g/km.

Og forbruket, som jo var imponerene lavt fra før, med 0,25 l/mil, reduseres til bare 0,21 l/mil.

Lavere utslipp enn småbiler

Det betyr faktisk at den digre og råsterke SUVen til Volvo har et langt lavere utslipp og forbruk enn mange småbiler! Vel og merke om du passer på å lade den jevnlig, og ikke har for mye langkjøring.

Den får en elektrisk rekkevidde på 43 kilometer. Det burde i praksis gjøre det mulig for mange å kjøre til og fra jobb uten å bruke bensin i det hele tatt. 

Toppfarten i T8 blir begrenset til 230 km/t. Det er nok like greit ...

Raskere enn BMW!

Disse sifrene er faktisk nok til å sette BMWs ladbare X5 xDrive40e i skammekroken. Den tyske statusbil-konkurrenten har nemlig "bare" 313 hk/450 nm. Den er over ett sekund tregere til 100 km/t (6,8 sek.), forbruket er 0,33 l/mil - og CO2-utslippet 77 g/km. Toppfarten er dessuten begrenset til 217 km/t.

Selv splitter nye Audi Q7 e-tron quattro, også den ladbar, må se seg slått på flere punkter. Blant annet på effekt (e-tron har 367 hk) og akselerasjon (e-tron bruker 6 sekunder til 100 km/t).

Les også: 120 nordmenn kjøpte millionbilen usett

Ikke syv seter

Men når det kommer til rekkevidde og forbruk, er Q7 best av alle de tre. Den har nemlig et stort batteri, og skal ha en elektrisk rekkevidde på 57 km. Det gjør også at forbruket blir så lavt som 0,17 l/mil.

Det skal forøvrig nevnes at Q7 ikke kan leveres med syv seter i ladbar hybrid-utgave. Det kan imidlertid Volvo XC90.

Les også: Mathias kom over den store Volvo-nyheten i ferien

Pangstart

XC90 har fått det vi trygt kan kalle en pangstart på det norske markedet. Volvo selv hadde høye ambisjoner om å selge 1.000 eksemplarer i 2015. Det ville gjort det til klassens desidert mest solgte modell. Men selv det tallet har vist seg å være alt for lavt.

Over 800 biler er solgt allerede før leveringene er i gang. Det tilsvarer kontrakter for en milliard kroner!

Kanskje ikke så rart heller. Mottakelsen i pressen har vært strålende. Brooms egen bilekspert var en av dem som trillet terningskast seks etter prøvekjøringen.

Les også: Vanlig Volvo? Nei, denne var et bare 11 nordmenn som kjøpte