Dette er bestefaren til dagens suksessmodeller 

Nå har den jubileum.

Peugeot 204 var en liten og stillferdig bil som egentlig
utrettet veldig mye. Nå fyller den 50 år.
Peugeot 204 var en liten og stillferdig bil som egentlig utrettet veldig mye. Nå fyller den 50 år.

Den var framtidsrettet. Den var moderne. Den var teknisk avansert. Den har et design signert selveste Pininfarina.

Den er på mange måter "bestefaren" til dagens suksessmodeller.

Mine damer og herrer: Dette er Peugeot 204!

Jubileum for viktig modell

Ja, ja - hva er nå det å skrike opp om, tenker du kanskje?
Det er sikkert lenge siden sist du så den - de fleste har vel for lengst blitt til spiker i en kjellervegg hvor panelet snart igjen må byttes.

Det er slett ikke helt feil det.

Men vi tenkte nå allikevel at vi skulle gjøre litt stas på den franske og litt unnselige bilen.
Den ble nemlig lansert sent i april, det herrens år 1965. Det er nøyaktig 50 år siden det. Vi synes derfor den i anledning dagen er verdt noen linjer.

For selv om bilen i dag mildt sagt ser litt beskjeden, ja nesten litt bortkommen ut, så har den definitivt bidratt til et Peugeot  i dag er langt fremme på små og kompakte biler.

Peugeot 407: Dette er mye bil for lite penger

Mye godt å si om denne

Bilen var som allerede nevnt ganske innovativ da den ble lansert for 50 år siden.

Her snakker vi tverrstilt motor og forhjulstrekk, skivebremser, uavhengig fjæring på alle hjul og motor med overliggende kamaksel!

Sett opp en liste med alminnelige familiebiler fra den tiden som kunne by på det samme. Den listen blir ikke veldig lang...

Dessuten så kom Peugeot 204 med dieselmotor allerede i 1968. Den vant sin klasse i East African Safari Rally. Den fantes både som stasjonsvogn, 2-dørs coupe og cabriolet også.

Les testen på en av arvingene her: 

DNA-et lever videre

Den var også kjent som svært velkjørende og komfortabel - på typisk fransk vis. Den ble også fort kjent for å ha et svært lavt forbruk. Biltester fra bilblader som er gjort midt på 60-tallet, viser snittforbruk på under 0,4 l/mil! Da snakker vi bensin, og ikke diesel.

Dessuten var den romslig, tross kompakte ytre mål, takket være den tverrstilte motoren. Prisen var også gunstig.

Det var med andre ord denne bilen som la grunnlaget for dagens moderne småbiler fra Peugeot. Vi kan jo nevne populære modeller som 205, 206, 207 og 208 - samt også 307 og 308, og det er slett ikke alle.

204 DNA-et lever med andre ord fortsatt i beste velgående, nå - 50 år etter.

Den er bestefar til denne også: 

Bestselger

De nærmeste konkurrentene til 204 definerte Peugeot selv som Renault 8/10 og Simca 1000. Her hjemme var nok biler som Opel Kadett, NSU, Ford Anglia og VW Boble også blant konkurrentene.

Den var også en svært populær bil da den kom. Særlig på det franske hjemmemarkedet hvor 72 prosent av alle 204 ble solgt. Men også Tyskland og Beneluxlandene var viktige markeder.

I 1969 toppet 204 den franske salgsstatistikken sammen med den noe større, men forsatt 204 baserte, Peugeot 304.

Peugeot 204 ble produsert fram til 1976. Over 1,6 millioner eksemplarer ble laget. Noen direkte etterfølger fikk derimot ikke Peugeot 204. Riktignok lagde Peugeot en modell de kalte for 104, men den var mye mindre enn 204.

Denne Peugeoten fortjener å bli tatt vare på

Vi gratulerer!

Ikke før i 1983 kom det som kan kalles erstatter. Da så det som skulle bli en annen stor Peugeot-suksess dagens lys. Nemlig 205. Men det får bli en annen historie ...

Vi nordmenn har liksom ikke noen stor tradisjon i å ta vare på og pusse opp franske biler. Det er litt synd. Men om du på din vei skulle snuble over en fin 204, så er dette en bil det er vel verdt å ta vare på.

Den er en viktig del av fransk bilhistorie og bi kultur. En liten bil som hadde stor innflytelse og la grunnlaget for framtidige suksesser. Slikt skal ikke undervurderes.

Vi gratulerer aller hjerteligst med dagen!

Peugeot 205 GTI: Så sinna at selv gulvteppene var røde