Denne er sjelden – og råsprek

Oluf (49) selger Volvoen sin.

Denne modellen markerte for alvor at Volvo kunne mer enn å lage trygge, trauste og romslige familiebiler. 850 T-5R er en skikkelig spreking. Faksimile fra finn.no
Denne modellen markerte for alvor at Volvo kunne mer enn å lage trygge, trauste og romslige familiebiler. 850 T-5R er en skikkelig spreking. Faksimile fra finn.no

Da vanligvis så trauste Volvo kom på banen med sin 850 T5-R, var det nok en god porsjon menn med hatt som satte kaffen i halsen.

Her var det noe ganske annet enn sikkerhet og plass som stjal overskriften, i forbindelse med avdukingen på bilmessen i Geneve i 1994. Under panseret på den knallgule bilen befant det seg nemlig en skikkelig verstingmotor. Navnet på råtassen 850 T-5R.

Det ble ikke solgt mange av disse ny i Norge. Faktisk bare tre sedaner og 12 stasjonsvogner.

Av disse er bilen vi omtaler her kanskje den som er i best stand i dag. Nå kan den dessuten bli din ...

Les også: Her er en annen Volvo som begynner å bli sjelden

221.500 kroner

Dagens eier, Oluf Aas fra Oslo, har nemlig lagt den ut til salgs. 1995-modellen, som ble kjøpt ny i Kongsberg like før jul for over 20 år siden, har bare rullet 63.480 kilometer. Prisen er satt til 221.500 kroner. Det er naturligvis ikke småpenger for en såpass gammel bil. Men Oluf har en spesiell kjøper i tankene.

– Dette er en bil for en som er som meg, en svoren Volvo-mann – som vil ta like godt vare på den som jeg har gjort, sier han.

Les også: Gammel Volvo-klassiker vs Ferrari

Klassiker

Og det er virkelig en bil som er verdt å ta vare på. T-5R ble raskt en klassiker. Den ble faktisk utviklet delvis i samarbeid med Porsche. De hadde en finger med i spillet både på motor og girkasse.

Totalt er det 240 hk/300 nm i den femsylindrede 2,3-literen. Det gir en akselerasjonstid fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder for sedanen, og 7 sekunder blank for stasjonsvogna.

850 T-5R var tilgjengelig i tre farger: Creamy Yellow, Black Stone og Dark Olive Pearl og var bare tilgjengelig i årsmodell 1995. Produksjon av T5R startet i august 1994 og ble avsluttet i juli 1995.

Noen justeringer

Slike biler er det ofte et poeng å ikke gjøre for mye med sprell med. Det tenkte Oluf også. Men likevel har han gjort noen utbedringer.

- Da jeg kjøpte den var den bare gått 44.800 kilometer, og tilnærmet som ny. Jeg har ikke gjort så mye med den, siden en slik bil bør være så original som mulig. Men noen småting har jeg endret, sånn som å lakkere grillen svart, fordi krom og den gulfargen passer dårlig. Har også satt på originale Performace line-bremser foran, original fjærbeinsstag foran og uorginalt bak, fjernet lyktepussere og montert USA blinklys foran. I tillegg har jeg tatt av railsene på taket. Alle avmonterte deler ligger i kjelleren, så en kan lett få den slik den var når den forlot samlebåndet, legger han til.

Klikk her for å se hele annonsen

Se opp for ...

Akkurat denne bilen er åpenbart behandlet pent. Men generelt hvis du skal kjøpe deg en T-5R, må du være litt oppmerksom på at både frontspoiler og bunnpanne er utsatt, fordi den er såpass lav.

I tillegg er tett veivhusventilasjon ganske vanlig. Oljelekkasje mellom motor og girkasse inntreffer også.

På akkurat den bilen vi omtaler her er ikke historikk et problem. Det er nemlig ekstra viktig på biler med såpass mye krefter, som ofte kjøres litt hardere enn vanlig. 

Her kan du lese mer om Volvo T-5R

Godt utstyrt

På utstyrssiden er det mye på denne bilen. Delskinnseter, med semsket skinn ytterst og vanlig skinn innerst, stor stereo, klimaanlegg, takluke, cruise control og elektrisk justering av setene er på plass.

Dette er kort sagt en ganske sjelden mulighet til å skaffe seg en rimelig strøken Volvo-klassiker. Men hvis ingen blar opp, så er det ingen krise for Oluf.

– Det er ikke slik at jeg må selge. Jeg kan ha den i fem-ti år til, uten at den runder 100.000 kilometer. Og det å ha en slik som veteranbil er jo også helt greit, påpeker han.

Les også: Her er bilene Volvo aldri laget