Denne bilen er historisk

Og den kommer mye tidligere enn de fleste hadde trodd.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, med elbil nr. 50.000 - som selvsagt fikk det symbolske skiltet EL60000. Skiltserien startet på 10.000, så nummeret markerer elbil nummer 50.000 i Norge. - En historisk dag for Norge, sier Christina Bu, på bildet sammen med havnedirektør i Drammen, Einar Olsen. Over 2/3 av alle nye biler kommer til Norge via denne havnen. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no
Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, med elbil nr. 50.000 - som selvsagt fikk det symbolske skiltet EL60000. Skiltserien startet på 10.000, så nummeret markerer elbil nummer 50.000 i Norge. - En historisk dag for Norge, sier Christina Bu, på bildet sammen med havnedirektør i Drammen, Einar Olsen. Over 2/3 av alle nye biler kommer til Norge via denne havnen. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

De siste årene har det vært full elbilfeber i Norge. Ingen land har i nærheten av vår andel elbiler, det vises også svært godt på registreringsstatistikkene.

I dag rundet elbilene en skikkelig milpæl. Elbil nummer 50.000 har nemlig kjørt ut på norske veier. Begivenheten ble markert av Norsk elbilforening, i Drammen, med det symbolske registreringsskiltet EL 60000. (Elbilene startet på EL 10000)

Leder an i verden

– Dette er en historisk dag for Norge, som leder an utviklingen i verden for en utslippsfri biltrafikk. Elbiler er populært blant norske bilkunder fordi politikerne gir elbilen fordeler. Politikken gjør at elbilen er konkurransedyktig i startfasen vi nå er inne i. All honnør til politikerne som har lagt til rette for den norske elbilsuksessen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Elbil-bestselgeren skal doble rekkevidden

Fyrtårn

Elbiler står hittil i år for nesten en fjerdedel av nybilsalget i Norge. Det er unikt i verdenssammenheng og gjør lille Norge til et svært viktig marked for internasjonal bilindustri. 50.000 elbiler betyr at rundt 2 prosent av alle personbiler i Norge er elektriske.

- Vår rolle som fyrtårn i det internasjonale elbilmarkedet er kanskje det viktigste klimatiltaket Norge bidrar med på lengre sikt, sier Bu, i en pressemelding.

Til 50.000 biler

Når vi nå har nådd 50.000 elbiler på norske veier, er det ikke bare snakk om en milepæl. Dette antallet har også stått sentralt i elbilpolitikken så langt.

– 50.000 biler er spesifikt nevnt i det såkalte klimaforliket, vedtaket som ga oss alle elbilfordelene i Norge. Det ble nemlig bestemt at disse fordelene skulle gjelde til 2017, eller til det var 50.000 elbiler på norske veier. Da dette ble vedtatt, var det ytterst få som trodde at vi kunne nå 50.000 elbiler før 2017, men det har vi altså klart med god margin, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Brukt elbil? Dette kan være et veldig smart kjøp

Mange fordeler

– Hva betyr det, at elbilfordelene forsvinner nå?

– Nei, det gjør det ikke. Politikerne har inntil videre fredet elbilene. Mye tyder nå på at det ikke skjer noe på den økonomiske siden innen 2017 Det betyr at elbilene fortsatt slipper moms og ikke har noen form for avgift. Det gir dem en stor fordel fremfor andre biltyper her hjemme. I de fleste andre land framstår elbilene som svært kostbare, sammenlignet med bensin- eller dieselbiler. Slik er det ikke i Norge, sier Skogstad.

– Det vi nok kan regne med, er at endel av bruksfordelene vil bli faset ut og kanskje forsvinne helt. Det handler om ting som gratis bomring og gratis ferger, også adgangen til å kjøre i kollektivfeltene. Men det er snakk om noe frem i tid. Akkurat nå og de nærmeste årene, er det grunn til å tro at elbilene fortsatt vil stå i en særstilling her i Norge, avslutter Knut Skogstad. 

LES OGSÅ: Nå tar dette helt av i Norge

Fengslet for å svindle med elbiler til Norge