Ine Fiske Eidslott (27) er en av dem som har reagerer på kampanjen. Eidslott bor til daglig i Oslo, men er på ferie hos foreldrene på Hamar. Det er her hun i går oppdaget reklameplakatene i en av Euroskos butikker, forteller hun til TV 2.

– Først så jeg bildet med gutten på, og tenkte egentlig at det var greit at en gutt vil ha lekesko. Så så jeg bildet av jenta og tenkte «er det mulig.» Jeg trodde nesten ikke det jeg så, sier Eidslott. 

27-åringen legger til at hun syns reklamen er utrolig gammeldags og mener det er rart at Eurosko velger en sånn type kampanje. 

Hva synes du? Delta i debatten på våre Facebook-sider

Ikke noe nytt

Eidslott har selv en sønn på ett og et halvt år. Hun sier det generelt er vanskelig å finne klær og sko som ikke er kjønnsrettet. 

– Det gjelder ikke bare farger, men også motiver. Det er typisk med prinsesser og glitter på jenteklær og traktorer, biler og Spiderman på gutteklær. 

Ettbarnsmoren mener likevel at Euroskos kampanje skiller seg ut. 

– Her var det så eksplisitt, jeg lurer på om det er ment seriøst eller om det er ment ironisk?

Sosiale medier koker

På Euroskos Facebook-sider renner reaksjonene på reklamekampanjen inn. Folk deler også kritikken sin på Twitter og flere deler også Eidslotts bilde på Instagram.

«Avskyelig og talentløs reklame for barnesko!», skriver en.

«Dette er fryktelig pinlige holdninger, Eurosko.», skriver en annen.

En tredje person mener Eurosko bør si opp reklamebyrået sitt, og gå gjennom de interne rutinene: «For en skobutikk å være, utvises det skremmende dårlig gangsyn når dere utvikler en så drastisk kjønnsdiskriminerende kampanje, ruller den ut i Skandinavia, blir dømt for diskriminering i Sverige, og likevel peiser på en måned til i Norge uten å ta hintet.»

Flere sier også at de vil slutte å handle i skobutikkene. Ine Fiske Eidslott tror ikke det er veien å gå. 

– Jeg vet ikke om boikott hjelper noe særlig, men jeg syns det er viktig å kritisere når man ser det, sier hun.

Plakatene fjernet

– Vi beklager at det har skjedd en feil fra vår side, vi tenkte ikke på det, sier salgssjef i Euroskos markedsavdeling Nina Ekstrøm. 

Ekstrøm sier Eurosko ikke vil identifiseres med det man kan lese i bildene.

– Vi har ikke et ønske om å oppfordre til tradisjonelle kjønnsrollemønstre, sier hun.

Klokken 11 lørdag formiddag har skokjeden kommentert på alle Instagram-bilder tagget med #Eurosko: 

«Vi har i dag fjernet disse to plakatene fra butikkene våre, da vi ikke ønsker å fremme et slikt tenkende. Eurosko tror på frie roller for alle, og vil i fremtiden sørge for å granske tekstene våre for å granske tekstene våre mer inngående før produksjon. Vi beklager det inntrufne.»

Flere kommenterer nå på Facebook at svaret ikke er godt nok. 

«Hei Eurosko, ser dere poster et kort copy/paste svar til alle. Det holder ikke. Svaret er også fullstendig absurd når man tenker på at denne kampanjen ble dømt av forbrukermyndigene i Sverige i februar.», skriver en av reklamekritikerne.

Den 18. februar postet skokjeden den samme beskjeden på sine Facebook-sider, etter den svenske reklameombudsmannen dømte plakatene som kjønnsdiskriminerende.

– Det tar tid å rydde opp, svarer salgssjefen.

Ina Fiske Eidslott er glad for at plakatene nå blir fjernet.

REFSES: Flere raser mot Euroskos kampanjeplakater. Foto: Skjermdump / Facebook
REFSES: Flere raser mot Euroskos kampanjeplakater. Foto: Skjermdump / Facebook
REFSES: Flere raser mot Euroskos kampanjeplakater. Foto: Skjermdump / Instagram
REFSES: Flere raser mot Euroskos kampanjeplakater. Foto: Skjermdump / Instagram

– Håper de blir mer gjennomtenkte i framtida. Og også at de kan tenke litt nytt omkring barnesko, og få et bredere utvalg med gode, fine sko i alle slags farger til både gutter og jenter, sier hun til TV 2.