Derfor sier han nei til fotoboksene

Vil ikke ha gjennomsnitts-måling på "dødsmila".

Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen har ikke tro på at fotobokser som måler gjennomsnittshastighet er et viktig taket for å hindre ulykker på en av landets farligste veier. En del av strekning mellom Fetsund og Aurskog har fått tilnavnet "dødsmila" ...
Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen har ikke tro på at fotobokser som måler gjennomsnittshastighet er et viktig taket for å hindre ulykker på en av landets farligste veier. En del av strekning mellom Fetsund og Aurskog har fått tilnavnet "dødsmila" ...

I en beregning rb.no offentliggjorde i desember, slår Statens vegvesen fast at «dødsmila» på Kompveien er en av landets aller farligste veistrekninger.

Veivesenet foreslår strakstiltak for å hindre flere ulykker på strekningen fra Fetsund til Aurskog, såkalt streknings-ATK, eller fotobokser som måler gjennomsnittshastigheten. Det skriver rb.no

Både politiet, lokalpolitikere, fylkeskommunen, Trygg Trafikk og veidirektoratet er positive til tiltaket, men nå tyder alt på at regjeringen torpederer framtidige fotobokser som trafikksikkerhetstiltak.

Det var i hvert fall budskapet fra samferdselsministeren under en radiodebatt på NRK mandag.

Trist

– Å late som om dette ene tiltaket er forskjellen på god og dårlig trafikksikkerhet er en avsporing av debatten. Jeg synes det er trist at man gjør dette til en sak der man skal være for eller imot et tiltak, i stedet for å se hvordan vi i sum kan få ned antall ulykker, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til nrk.no.

Solvik-Olsen påpeker om at man i 2014 hadde en kraftig nedgang av antall drepte i trafikken, og sier han ikke skjønner hvorfor det nå har blitt en stor fotoboks-debatt.

– Statistikken går i riktig retning. Hvis Trygg Trafikk hadde sett at statistikken gikk i feil retning, så hadde jeg forstått hvorfor de blir så opphengt i et enkelt virkemiddel, sier statsråden.

Andre og bedre tiltak

Han mener andre tiltak har bedre effekt mot ulykker, og nevner blant annet rumlefelt.

– det er heller ikke slik at en ruskjører kjører annerledes selv om det er en fotoboks på veien han kjører, sier statsråden.

I helga ble det klart at Solvik-Olsen avslår nye søknader om streknings-ATK på Vestlandet, og ifølge Trygg Trafikk tyder alt på at Kompveien også vil få et slikt avslag.

– En rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som ble klar for åtte måneder siden, er klinkende klar i effekten av streknings-ATK. Rapporten viser at tallet på drepte og hardt skadde reduseres med mellom 49 og 54 prosent som et direkte resultat av disse fotoboksene, sa direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen fra Aurskog.

Uforståelig

Han føler seg sikker på at statsråden vil avslå søknaden på kompveien.

– Jeg tror at det for alle som pendler på denne veien vil være uforståelig at statsråden avslår et slikt tiltak, sa Johansen.

Romerikes Blad har bedt Samferdselsdepartementet om en kommentar mandag, uten å lykkes.

Les også: Slik unngår du fotoboks-bot

Sjekk den smarte mini-bobilen