Liten og frekk – men rett og slett for dyr

Småbil som våger å være litt annerledes.

Opel Adam Rocks er et litt mer spenstig alternativ til de fleste konkurrentene i småbil-segmentet.
Opel Adam Rocks er et litt mer spenstig alternativ til de fleste konkurrentene i småbil-segmentet.

Hva er dette?

Opel er virkelig godt i gang med småbil-satsingen sin. Vi har nettopp fått helt nye Corsa, og det er ikke lenge siden småbilen Adam så dagens lys. 

Nå har Adam kommet i en ny versjon. Den forsøker å tøffe seg litt ekstra – og har skaffet seg tilleggsbetegnelsen Rocks.

Den er ikke som alle andre småbiler – den har fått styling som en offroader og makrellboks-tak som kan skrelles av. Dessuten tøffe felger.

Spørsmålet er om den kan forsvare prisøkningen på nesten 40.000 kroner, sammenlignet med en vanlig Adam. Bli med på test, og få svaret!

Les også: Sjelden Opel dukket opp på uventet sted 

Hvordan er den å kjøre?

Adam byr ikke på noen overraskelser her – heldigvis. Den er like morsom som du forventer, takket være at den er liten, nett og lett. Helt ypperlig i urbant miljø – til tross for navnet og utseendet som indikerer at den liker seg UTENFOR asfaltert vei. Der er den nemlig ikke spesielt egnet. Men det er jo lov å se litt barsk ut likevel.

Noen gocart er den ikke, men den byr på en passelig blanding av komfort og sportslighet.

Makrelltakets fortreffelighet fikk vi ikke testet veldig mye på vinterstid. Men vi kan tenke oss at det er ganske sjarmerende på varme sommerdager.

Du må imidlertid leve med at støynivået blir betydelig høyere enn med vanlig tak. Ikke minst i tunneller.

Det store aberet med bilen er kvaliteten på hovedlysene. De er rett og slett veldig dårlige. I vintermørket og med våt asfalt er det lite hjelp. Her skulle vi gjerne hatt xenon.

Lyst på noe litt mer lekent 

Finest utenpå eller inni?

Vi liker den smågrelle gulfargen. Den gir bilen særpreg. Det samme gjør forsåvidt plastdekoren. Dessuten er Adam i seg selv en tøff liten bil. Vi liker den, ganske enkelt.

Interiøret er vi også fornøyd med. Men vi skulle gjerne hatt midtarmlene foran. At lister innvendig lakkeres i samme farge som bilen, er et fint brudd med alt det svarte. 

Infotainementsystemet er rimelig ryddig å forholde seg til. Touchskjermen er imidlertid plassert ganske langt nede. Det er ikke særlig ideelt når du skal holde oversikten.

Vi liker eksteriøret best.

Les også: Ikke rart dette ble ungenes favoritt 

Hvordan er plassen?

Det er bøttevis med plass – i forsetene. Men sånn ellers, er det rimelig klaustrofobisk. Baksetet er knapt egnet til barn. Det blir veldig lite plass til beina, og takhøyden byr på noen utfordringer den også.

Bagasjerommet er – hvordan skal vi si det – knøttlite. Men slik er det med de fleste konkurrentene også. Dette er en bil som ikke skal kunne takle annet enn et par handleposer. 

Men det hjelper naturligvis å legge ned baksetene. Da har du brått et skikkelig bagasjerom.

Les også: Morsom småbil? Sjekk disse

Går den bra?

Nei, det gjør den ikke. 0-100 km/t tar 11,9 sekunder.

Men den går godt nok for sitt bruk. For når du har en så liten bil, trenger du ikke å matche en Ferrari ut av lyskrysset. Du merker farten godt. På motorveien kan det sågar bli litt mye av det gode. Motoren står på og jobber det den kan – og gjør lite for å skjule det.

Men chassiset fungerer godt, og den er stabil og stødig å kjøre, også når det går fort.

Vi ble overrasket over å se at forbruket ikke svarte til forventningene våre. Dette er en såpass liten bil, at vi håpet på tall godt under havliteren. Faktisk bruker den litt mer enn en standard Adam Jam med 90 hk – 0,45 l/mil mot 0,42 l/mil. Men det er i alle fall mindre enn 1,4-literen på 87 hk, som trenger 0,51 l/mil.

Les også: Husker du denne lille raringen?

... og hva er konklusjonen?

Adam Rocks tar konseptet i en litt annen retning. Men vi ser ikke helt poenget. Den er ikke noe offroad-bil, du får ikke firehjulstrekk, den bråker mer enn en vanlig Adam – og lysene er skremmende dårlige. I tillegg koster den faktisk over 40.000 kroner mer enn Adam Jam. Med alt ekstrautstyret, blir prislappen på testbilen hele 264.000 kroner. 

Det er den, etter vår mening, ikke verdt.

Adam er et smart konsept fra Opel – og i dagens bilmarkedet har vi forståelse for at de gjerne spinner videre på det. Men da må de gjøre det litt smartere enn dette.

Les også: Derfor er dette en perfekt Norges-bil