Direktørbil med superbilytelser? Hva med denne!

Super-Audi som kan sette både Ferrari og Lamborghini i skammekroken.

Du finner ikke så mange Audi A8 med en diger vinge montert på bakluka ... Audis flaggskip, A8, er i utgangspunktet en diskret luksusbil. Etter at tuning- og stylingspesialisten MTM har fått herje litt med den, er det litt lettere å få øye på den i trafikken. Men du må følge godt med, for den kan forsvinne avgårde fortere enn svint.
Du finner ikke så mange Audi A8 med en diger vinge montert på bakluka ... Audis flaggskip, A8, er i utgangspunktet en diskret luksusbil. Etter at tuning- og stylingspesialisten MTM har fått herje litt med den, er det litt lettere å få øye på den i trafikken. Men du må følge godt med, for den kan forsvinne avgårde fortere enn svint.

Det er blitt populært med direktørbiler som blir bolet opp med superkrefter. Bare se på de stadig nye modellene som slippes fra Jaguar, Rolls Royce, Audi, BMW og Mercedes. 

Bilen vi omtaler her, er naturligvis ikke noe som kommer seilende ut av produksjonsbåndet til Audi-fabrikken i Stuttgart. Denne råtassen er nemlig signert MTM – et tysk tuningfirma som har mye erfaring med å skru på Audi.

S8 var ikke nok

Det fulle navnet på bilen vi omtaler her er følgende, og trekk pusten før du forsøker å si det høyt: Audi MTM S8 Tallageda S.

Utgangspunktet er den ikke akkurat undermotoriserte S8-en til Audi. En av verdens aller raskeste sedaner. Med sine 520 hk dundrer den avgårde fra 0-100 km/t på brennkjappe 4,1 sekunder.

Men MTM så ingen grunn til at den slags somling skulle være nødvendig i framtiden. Så da skred til verket med liv og lyst – og da de la fra seg spesialverktøyet var fasiten følgende: 802 hk / 590 kw ved 6.000 omdreininger i minuttet – og et dreiemoment på 945 nm mellom 1.700 og 5.500 o/min.

Les også: Audi S8: Har tapt seg 300.000 kroner i året

300 km/t på under 30 sekunder

Det høres jo slett ikke så ille ut, eller? Det sørger i alle fall for ytelser som kan ta pusten fra en. 0-100 km/t skjer på bare 3,1 sekunder, og kan ganske sikkert gi deg en alvorlig kink i nakken. 

Og hvis du bare fortsetter å plante gasspedalen i bunn, toger dette maskineriet videre til 200 km/t på under 10 sekunder - og deretter videre til 300 km/t før halvminuttet er unnagjort. Det butter ikke før toppfarten på svimlende 350 km/t. 

Det er ikke bilen sin feil om du ikke rekker et neste viktige møtet med denne doningen i alle fall.

Styling

Du legger kanskje merke til at utseende ikke er helt det samme som en vanlig S8 også? Det stemmer. MTM har naturligvis satt sitt eget preg på bilen.

Den blå spesiallakken er en ting. I tillegg har den fått raust med aluminium – i form av felger i dimensjonen 21", samt noe som minner om et kun tape-tykt gummilag som visstnok gjør jobben som et dekk.

Sideskjønt, litt justering på både front- og bakspoiler, speilhus i karbon og ny grill er også del av MTM-utseendet. Og nevnte vi en ikke akkurat diskret spoiler på hekken og diverse emblemer dandert rundt om?

Se video: Her tester han Audi-råskinnet – på rullebanen! 

Pris: Ikke billig ...

Ja, så langt vil vi vel påstå at det meste høres veldig bra ut. Her er det vel bare å knuse sparebøssa og la det stå til? Før du går løs på dine hardt opptjente sparepenger, så kan du ta deg tid til å lese litt om prisen:

En standard S8 starter på 1,7 millioner kroner i Norge. Full MTM-behandling er priset til knappe 100.000 Euro, tilsvarende omtrent 870.000 kroner. Så legger du bare på litt småtteri som Erna og co skal ha i sine lommer i form av avgifter, og du sitter igjen med totalprisen.

Men som vi pleier å si: Hvis du må spørre om prisen, har du ikke råd ...

Les også: Denne har tapt seg to millioner kroner