Skal lage nye biler dobbelt så fort som før

Det går unna i bilbransjen!

Dette er Volvos SPA-plattform. Nå kommer de snart med en mindre utgave, som skal danne utgangspunkt for en rekke bilmodeller i årene framover. Og ikke minst: Den skal gjøre det mulig å utvikle bilene på bare 20 måneder.
Dette er Volvos SPA-plattform. Nå kommer de snart med en mindre utgave, som skal danne utgangspunkt for en rekke bilmodeller i årene framover. Og ikke minst: Den skal gjøre det mulig å utvikle bilene på bare 20 måneder.

Å utvikle helt nye bilmodeller koster milliarder av kroner – og det tar tid. Gjerne flere år. 

Selve tidsaspektet kan være en hodepine for bilprodusentene. Med lang utviklingstid, gjelder det å være i forkant av trendene. Bommer man her, risikerer man at markedet har endret seg betraktelig fra man satte i gang til bilen er klar til lansering.

V40 først ute 

Når Volvo nå er i gang med en helt ny plattform for sine mindre modeller, er nettopp utviklingstiden per bilmodell noe av det viktigste. Og her er målet å flytte grensene i bransjen.

Den nye Volvo-plattformen heter CMA (Compact Modular Architecture), og den første bilen basert på denne blir neste V40.

Da dagens V40 ble utviklet, brukte man 42 måneder på prosjektet. Neste generasjon skal gjøres unna på bare 20, den bilen skal være ute på markedet om tre år.

Samme utviklingstid skal gjelde for de øvrige bilene som bygges på denne plattformen.

En konkurrent er langt framme på området, les mer om det her:

Større modeller 

I dag er merker som Toyota og Mazda helt i front på dette området. Her er det snakk om utviklingstid på rundt 26 måneder. 

Da Volvo tok fram nye XC90, som nå er i produksjon, brukte de 30 måneder på jobben. XC90 er basert på en plattform Volvo kaller SPA. Denne skal danne utgangspunkt for alle større modeller fra merket i årene framover.

Etter hvert skal også biler basert på SPA utvikles på 20 måneder.

XC90 går kraftig ned i pris

Kina-samarbeid

XC90 er første modell Volvo har utviklet helt fra bunnen av, etter bruddet med Ford. Nå er det slutt på teknologi og deler fra Ford i Volvos modeller.

Den nye CMA-plattformen er utviklet i samarbeid med Volvos kinesiske eierselskap Geely. Det betyr i praksis at den skal brukes både på Volvo- og Geely-modeller, noe som i praksis kan bety store innsparinger for selskapene.

LES OGSÅ: Slik skal de bli størst i Kina

Denne bilmodellen har slanket seg 325 kilo