900 hestekrefter i en direktørbil? Hvorfor ikke!

Det er ikke måte på hva du kan få – så lenge du har penger nok.

Brabus Rocket 900 - og få biler mer opp til navnet enn denne. Tuningfirmaet har gitt flaggskipet til Mercedes 900 (hk) hestekrefter, og da kan en trygt si at den går som en rakett ...
Brabus Rocket 900 - og få biler mer opp til navnet enn denne. Tuningfirmaet har gitt flaggskipet til Mercedes 900 (hk) hestekrefter, og da kan en trygt si at den går som en rakett ...

Det er ikke bare bilmerkene som har egne stander på bilmessen i Genéve – det samme har en rekke tuningfirmaer.

Et av dem er Brabus. De har blant annet tatt for seg en Mercedes S-klasse, og virkelig ikke holdt igjen på noe som helst. Resultatet er bilen med det særdeles klingende, og beskrivende navnet, Brabus Rocket 900.

Utgangspunktet for tuningjobben er slett ikke ille, det heller. Her har en nemlig gått løs på en S65 AMG. Den byr på 630 hk, FØR Brabus har gjort så mye som å åpne panseret.

Men mye vil ha mer. I dette tilfellet hestekrefter. 270 hk ekstra, faktisk.

Les også: Når du vil være tøffere enn alle andre

Brutalt kjapp

For ja, 900 indikerer antall hestekrefter. Og dreiemomentet – det er på svimlende 1.500 nm. Vi kommer egentlig bare på en reaksjon på slike voldsomme tall: Jippi!  

S-klasse er jo en skikkelig Autobahn-cruiser, sånn i utgangspunktet. Men akkurat denne har Brabus bestemt at skal være nærmere en sportsbil – hva gjelder ytelser i alle fall.

0-100 km/t går unna på gnistrende kjappe 3,7 sekunder, det er kjappere enn for eksempel BMW M5 og Tesla Model S P85.

Spesiallaget luftfjæring gjør også at den kan senkes noe mer enn en "vanlig" S 65 AMG – slik at den er litt mer stabil i høye hastigheter og gjennom svingene.

Gull-belagt

Tryllestøvet til Brabus inkluderer blant annet to nye, egenproduserte turboer, økt sylindervolum - og gullbelagte innsug og rør i motoren, for at temperaturen på ladeluften skal bli lavere. Dette, og en rekke andre små og store grep, skal sikre at du kan få ut det optimale antall hestekrefter av motoren.

Styling er også på plass. Det er jo kjekt å ha en bil som folk bare ved å se på, skjønner er noe ganske annet enn en vanlig S-klasse.

Inkludert er både vinger, spoilere, skjørt, diffusor og en rekke karbondetaljer – og du kan velge mellom 21" eller 22" felger. Uansett blir det 295-bredde på dekkene bak. Ikke for at det skal se gromt ut, men fordi du trenger alle den kontaktflaten med asfalten du kan få, for at du skal kunne utnytte galskapen under panseret til det fulle.

Dette er utvilsomt en av de mest ekstreme bilene du kan snuble over på messen. 

Les også: AMG - disse bokstavene står for mye moro

SUV med sprut

Men det er mange, mange flere også. Hamann for eksempel. Også de med et solid rykte for å være villige til å dra på litt mer enn andre. De har blant annet gått løs på BMW M4, X6 M, Range Rover Sport og Porsche Cayenne.

SUVen Cayenne er det for øvrig også et annet tuningselskap som har bestemt seg for å fikle meg. Techart har nemlig med seg både en Cayenne og en Macan.

Både den store og den litt mindre store SUVen til Porsche har betydelig mer krefter og styling enn originalt. 

Så hvis du er interessert i biler som ikke ser ut akkurat som alle de andre som ruller ut fra fabrikken – klikk på i bildeserien under:

Les også: Verdens råeste familiebil blir enda råere ...