Mener denne er verdens raskeste

Det er ingen tvil om at den biter godt fra seg!

Det er en oppsiktsvekkende bil - Mercedes Brabus 850 6.0 Biturbo Coupe. En ting er utseendet - en annen ting er hva som befinner seg under panseret. Der er det muskler! STORE muskler.
Det er en oppsiktsvekkende bil - Mercedes Brabus 850 6.0 Biturbo Coupe. En ting er utseendet - en annen ting er hva som befinner seg under panseret. Der er det muskler! STORE muskler.

Mercedes har nylig gitt oss en av de lekreste coupéene på markedet – nemlig S Coupe. Altså todørsversjonen av flaggskipet S-klasse.

Ikke har de vært spesielt gjerrige med motoriseringen heller. Uansett hvilken motor du velger, har du et hav av krefter til rådighet. S 63 AMG 4Matic har 585 hk, og takket være to turboer er den digre bilen god for 0-100 km/t 3,9 sekunder.

Det var altså utgangspunktet for det tyske tuningfirmaet Brabus. De har lang erfaring med å fikle med motoriseringen til den tyske statusbil-produsenten.

Resultatet er i sannhet oppsiktevekkende. Bokstavelig talt.

Les også: Lekker Mercedes vekker oppsikt

Begrenset til 350 km/t ...

La oss bare gå rett til de nakne fakta først: 850 hk / 1.450 nm. 0-100 km/t: 3,5 sek. 0-200 km/t: 9,4 sek. Toppfart: 350 km/t (elektronisk begrenset). 

Dette er tall som klinger fint. Så fint, altså, at Brabus selv mener de har skapt verdens aller raskeste firehjulsdrevne coupe. Slikt er jo alltid skummelt å påstå. Og vi er slett ikke sikre på at de har rett.

Men at den er brennkjapp, ja, det kan vi skrive under på. Bilen debuterer i Geneve akkurat nå. 

Les også: Rekordmange kjøpte drømmebilen

Styling

For en ting er altså den brutale motoriseringen. De astronomiske ytelsene. Men det er også et utseende som skiller seg ganske tydelig fra originalen. På godt og vondt, kanskje.

Brabus driver jo ikke bare med tuning, men har også en lidenskap for styling. Og her har de gått litt lenger enn de pleier. Det er blant annet en aggressiv frontspoiler, en heftig diffusor bak og en integrert spoiler på toppen av bagasjelokke. Alt sammen i karbon.

Et eget eksosanlegg er også på plass. 

Les også: Interessen for dette luksusflaket er stor

Gull og atter gull

Men det er litt rom for annet enn karbon også. Det skal jo tross alt være litt bling-faktor - og hva passer vel da bedre enn gull?

Du kan for eksempel få de digre felgene, opptil 22", i gullfarge. Og innvendig er det MYE gullfargede detaljer. Til og med de spesiallagede setene er impregnert med gulldetaljer.

Taket er i trukket i sort alcantara - mens Brabus-logoen i dørlistene er opplyst.

Om alt dette stæsjet blir for mye, det må hver enkelt ta stilling til. Men dette er jo også en bil som er ment for noen få, og ikke de store massene. 

Priser er ikke klare ennå. Men vi kan i alle fall røpe at en standard S 63 AMG 4Matic letter deg for 2,4 millioner kroner ...

Les også: Mercedesen som egentlig ikke finnes