Dette er elbilfordelene

• Gratis parkering på kommunale p-plasser.
• Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
• Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
• Årsavgiften er kun 435 kr (i 2015).
• Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner
• Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
• 50% rabatt på firmabilbeskatningen.
• Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).
• Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (10 øre i 2015) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.

OSLO (TV 2): Hos en av de store elbilforhandlerne i Oslo er Kari Hagen i ferd med å kjøpe seg sin aller første elbil.

– Så lenge avgiftspolitikken er som den er så får du en veldig bra bil til en fornuftig pris, sier hun mens hun prøvesitter sin nye Volkswagen e-Golf.

I det Kari Hagen kjører sin nye bil ut av bilbutikken bidrar hun til at antall elbiler i Norge i stort tempo nærmer seg 50 000.

FORNØYD: Kari Hagen, er i full gang med å kjøpe seg sin første elbil. (Foto: TV 2)
FORNØYD: Kari Hagen, er i full gang med å kjøpe seg sin første elbil. (Foto: TV 2)

SE VIDEO: Dette var en av Norges første elbiler

Per 23. februar var antall solgte elbiler i Norge 44 585. Fortsetter salget i samme tempo som i årets første måned vil vi passere 50 000 elbiler i Norge allerede 5. mai.

Fordelene i spill

Tilbake i 2012 da klimaforliket ble inngått på Stortinget var partiene enige om at avgiftsfordelene ved bruk og kjøp av elbiler «videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000.»

Det betyr at fredningstiden for elbilfordelene snart er over.

I begynnelsen av mars skal de fire borgerlige partiene sette seg sammen for å forhandle om alle bil- og drivstoffavgiftene. Det betyr at også elbilfordelene er i spill.

– Det vi skal gå gjennom alle avgifter som er knyttet til bil i dag, bekrefter finansminister Siv Jensen (Frp).

Alt skal diskuteres

Venstres leder Trine Skei Grande er offensiv før forhandlingene og lover å kjempe for at alle dagens elbilfordeler skal bestå.

– Vi vil at fordelene skal fortsette videre og at vi skal bruke fordeler nettopp for å få folk til å ta grønne valg, sier Skei Grande

Regjeringen har i sin regjeringsplattform skrevet at fordelene skal vare ut 2017, men når forhandlingene om fremtidens bilavgifter starter skal også alle elbilfordelene diskuteres.

Om man skal ha en helhetlig gjennomgang må alt diskuteres, sier en av partene til TV 2.

Tror kollektivfelt forsvinner først

Kilder TV 2 har snakket med mener at fordeler som bompengefritak, gratis ferge og adgang til kollektivfelt forsvinner før de andre fordelene.

Torsdag meldte NRK at Samferdselsdepartementet allerede har bedt Vegdirektoratet utrede begrensninger for elbilers tilgang til kollektivfeltene. 

Men også mer økonomisk lukrative fordeler er som null moms og null engangsavgift når man kjøper ny elbil vil være i spill.

Disse to fordelene kostet alene staten over 3 milliarder kroner i tapte inntekter bare i 2014. Ifølge revidert statsbudsjett kostet alle fordelene opp mot 4 milliarder kroner bare i fjor.

– Ingenting fredet

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet bekrefter at de vil se på alle fordelene i forhandlingene og at statens inntekter også har noe å si når man nå skal sette seg ned for å utforme fremtidens bilavgifter.

– Kan du garantere at noen av fordelene vil bestå?

– Jeg kan garantere at vi skal ta en helhetlig og skikkelig gjennomgang av alle bilavgiftene for å få en sikrere, nyere og mer miljøvennlig bilpark

– Men er det noen av disse som vil være fredet i gjennomgangen?

– Jeg har ikke noen synspunkter på det. Det er ikke noe som er fredet.

De borgerlige tar sikte på at avgiftsforhandlingene er ferdige i mai og kan legges frem sammen med revidert statsbudsjett 19. mai. Det betyr at elbilfordelene tidligst kan forsvinne i 2016 - om noen forsvinner.

| Create infographics