Slik blir den nye super-Audien

Med denne skal de "ta" Mercedes.

Fremtids-Audien vises allerede neste uke og er noe midt i
mellom en coupe og en stasjonsvogn.
Fremtids-Audien vises allerede neste uke og er noe midt i mellom en coupe og en stasjonsvogn.

Vi i Broom-redaksjonen har innimellom beskyldt Audi for å være litt i overkant forsiktige med å fornye designet når de lanserer nye modeller.

Det har liksom i mange, mange år vært mer evolusjon enn revolusjon over nettopp dette. Men på den annen side – hvorfor skal man endre på noe som fungerer?

Nå tar de likevel et stort steg videre. På den kommende bilutstillingen i Genève viser Audi konseptbilen "Audi Prologue Avant". Konseptbilen byr på en smak av fremtidig design, samtidig som den viser teknologi som snart er produksjonsklar

Audi-råskinn på anabole steroider

Prologue Avant

Bilen vi snakker om heter enn så lenge Prologue Avant Concept, Den store stasjonsvognen skal kombinere dynamikk, form og funksjon, Med en lengde på 5,11 meter og en bredde på 1,97 meter er Prologue Avant en voluminøs bil. Samtidig er proporsjonene både sportslige og elegante. Linjene er skarpe og silhuetten preges av flere former og kurver enn på dagens modeller fra Audi.

Nå er det naturlig nok ikke våre rop om nye Audi-former som har resultert i modellen. Det er nok i sterk grad en annen tysk premium-konkurrent. Nemlig Mercedes.

De har de siste årene hatt en betydelig suksess med sine "Shooting Brake"-modeller. Biler som plasserer seg et sted midt i mellom en tradisjonell stasjonsvogn og en lekker coupe, med lav og sveipende taklinje kombinert med en høy midtlinje. Noe som igjen gir både et eksklusivt og sporty inntrykk.

Duell: Audi A6 Avant møter BMW 520 D Touring

Går i strupen på Mercedes

Dette vil ikke Audi sitte stille og se på. Nå kommer de altså snart med sin egen. Det er liten tvil om at å ta en stor bit av kaka som Mercedes så langt har forsynt seg grådig av, er et av målene med nykommeren.

Den nye modellen gir klare hint om hvordan vi kan forvente at Audi-framtiden blir. Smalere LED-lykter, større grill, skarpere linjer og svulmende hjulbuer er trolig elementer som flyttes nedover i modellrekkene også.

Første bil ut med design fra Prologue Avant Concept vil nok bli den nye Audi A8 som vi venter allerede neste år. Senere vil etter alt å dømme A6 og ikke minst en kommende A7 Shooting Brake-versjon få mye inspirasjon fra denne.

Bakenden  er også spennende på Prologue Avant Concept, med sine markante brede hofter, smale baklykter som går tvers over hele bakstussen og dermed gir bredt og fyldig inntrykk.

Den første Audien med premium-ambisjoner

Komfortabel, lukseriøs og rask

Det sier seg selv at den innvendige plassen er nedprioritert til fordel for det estetiske i disse bilene. Det er biler som skal kunne frakt fire mennesker og en noe begrenset mengde bagasje komfortabelt og raskt – med høy luksusfaktor.

Drivlinjen er hentet fra kommende Audi Q7 e-tron quattro, men i Prologue Avant har effekten blitt enda noe høyere.

Det betyr at plug-in-hybriden har en total effekt på 455 hk og et dreiemoment på 750 Nm. 3.0 TDI-motoren har 353 hk, mens den elektriske motoren bidrar med opp til 100 kW. Kreftene fordeles til quattro permanent firehjulsdrift gjennom en tiptronic automatgirkasse. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,1 sekunder

Avant - som er Audis navn på stasjonsvogner – har vært en suksess for den tyske bilprodusenten helt siden den første Audi 100 Avant ble lansert i august 1977. Og Avant-navnet siden har gått si seiersgang verden over.

Gamle Avant-røtter

Men apropos det. Den aller første Avanten var heller ikke akkurat noen stasjonsvogn. Snarere en slags femdørs coupe, eller kombi-coupe som biltypen den gang ble kalt. Altså ikke helt ulikt Prologue Avant Conceptet.

Man kan på en måte si at Audi har gått nye veier, og funnet gamle røtter.

Audi: Fra raring til luksusbil