BMW er i gang med en voldsom modelloffensiv, der de ruller ut en rekke biler i nye klasser.

En av dem er klassen for flerbruksbil. Ikke akkurat hva vi vanligvis forbinder med BMW, men det er viktig for dem å være her også. I fjor kom de med 2-serie Active Tourer. Det er en kompakt bil (4,3 meter lang), med fem seter og mange smarte løsninger.

Nå skal de ta det ett steg videre. BMW har nemlig sendt ut de aller første bildene av storebroren, som har fått navnet Gran Tourer.

Har vokst

Ifølge BMW selv er dette den første premiumbilen i klassen, slik sett har den gode forutsetninger til å skille seg fra konkurrentene.

BMW utvider: Nå med sjuseters flerbruksbil.
BMW utvider: Nå med sjuseters flerbruksbil.

Gran Tourer har vokst litt i lengden i forhold til Active Tourer. Nærmere bestemt opp til 4,55 meter. Den er også 5,3 centimeter høyere. Med det plasserer den seg i klassen for de mer kompakte flerbruksbilene, der modeller som VW Touran, Opel Zafira og Ford C-Max hører hjemme.

De ekstra centimetrene later til å være godt utnyttet. BMW har fått plass til to ekstra seter bakerst, dermed snakker vi sjuseter. 

De bakerste setene er konstruert for å ta minst mulig plass når de er felt ned i gulvet.
De bakerste setene er konstruert for å ta minst mulig plass når de er felt ned i gulvet.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Baksetet kan skyves

Ut fra bildene ser de setene ut som de helt klart passer best for barn, blant annet er sittehøyden lav. Men dette er gjengs for de fleste bilene i denne klassen. 

Når de ikke er i bruk, felles de to bakerste setene ned i gulvet. Baksetet er delt 40-20-40 og kan skyves så mye som 13 centimeter i lengderetningen.

Dermed kan man velge hvor man trenger plassen mest: I baksetet, eller til bagasje.

Ikke uvanlig tilbehør på en bil som dette. Skiboks og sykkelholder - BMW tilbyr mye praktisk tilleggsutstyr - og mye luksusutstyr.
Ikke uvanlig tilbehør på en bil som dette. Skiboks og sykkelholder - BMW tilbyr mye praktisk tilleggsutstyr - og mye luksusutstyr.

Ikke alle flerbruksbiler er like gode ...

Smart detalj

BMW oppgir selv et bagasjeromsvolum på 560 liter i sjueseterutgaven. Hvis du kjøper den "bare" som femseter, svelger bagasjerommet unna 645 liter. 

Femseter rommer 1.905 liter med baksetet nedfelt. Tilsvarende tall for sjusetervarianten er 1.820 liter.

En smart detalj er at passasjersetet foran kan felles ned. Dermed kan man få med seg gjenstander på hele 2,60 meter inne i bilen.

Klappbord på forseteryggene er naturligvis på plass, dette virker som er mer påkostet løsning enn de vi vanligvis ser på biler som dette.
Klappbord på forseteryggene er naturligvis på plass, dette virker som er mer påkostet løsning enn de vi vanligvis ser på biler som dette.

Mercedes har en konkurrent som imponerer

Perfekt kombinasjon

BMW ruller ut en rekke motorvarianter og veldig mye fint utstyr. Dermed er det nok slett ikke noe problem å gjøre dette til en av klassens dyreste biler også.

Og ikke minst: BMW tilbyr Gran Tourer med 4x4, det gir den et stort fortrinn sammenlignet med mange konkurrenter. I dag er dette mangelvare på de fleste flerbruksbilene. 

Men for det norske markedet er denne kombinasjonen helt perfekt. Gran Tourer kommer til å appellere til aktive familier, som gjerne reiser til fjells både på sommer og vinter. Mange av disse ønsker seg firehjulstrekker, nå får de det altså i kombinasjon med sju seter og god plass.

Mye plass til lite penger? Sjekk denne!

2-serie Gran Tourer har vokst rundt 20 centimeter i forhold til lillebror Active Tourer. Dermed er det også plass til to ekstra seter bakerst.
2-serie Gran Tourer har vokst rundt 20 centimeter i forhold til lillebror Active Tourer. Dermed er det også plass til to ekstra seter bakerst.

Denne skal yppe seg mot premiumbilene