Verdens største bilmerke – men det er bare såvidt!

Tallene er akkurat klare.

Toyota er på topp i bilsalget i 2014, men det er ikke langt ned til merket på andreplass. Her er sportsbilen og imagebyggeren GT86.
Toyota er på topp i bilsalget i 2014, men det er ikke langt ned til merket på andreplass. Her er sportsbilen og imagebyggeren GT86.

Konkurransen i bilbransjen er knallhard - og noe av det som henger aller høyest er posisjonen som verdens største bilmerke.

Fram til 2008, var det ikke mye spenning rundt dette. Amerikanske General Motors (GM) var nemlig størst i 77 år, inntil Toyota kom og snappet tittelen det året. Siden har de vært størst, med unntak av 2011 da GM gjorde comeback på toppen.

Det året ble nemlig Toyota-produksjonen sterkt rammet av jordskjelv og flom i Japan.

Lenge før tiden

Nå er salgstallene for 2014 akkurat oppsummert, og de viser at Toyota halte i land seieren - igjen. 10,23 millioner personbiler ble fasiten verden over. Det holdt til førsteplass, men det er på ingen måte langt ned til merket på andreplass.

Der finner vi en bilprodusent som lenge har uttalt at deres mål er å gå forbi Toyota og bli verdens største.

Vi snakker om Volkswagen som har hatt i sin forretningsplan at de skal passere ti millioner biler innen 2018. Akkurat den planen er det bare å kaste i søppelbøtta nå, for VW klarte målet allerede i fjor!

Så bra er den nye, norske folkefavoritten

GM på tredje

De endte nemlig på 10,14 millioner eksemplarer. Dermed puster de altså Toyota kraftig i ryggen.

GM må finne seg i å være forvist til tredjeplass. De økte salget med to prosent i fjor, men det var ikke nok. Til slutt endte GM på 9,92 millioner biler.

Det er ikke veldig langt opp til førsteplassen, men få tror at GM kan ha realistiske muligheter til å ta den med det første.

Her ble det ventelister fra første stund

Tror på nedgang

Mye tyder nemlig på at Volkswagen kommer til å kjøre fra og sikre seg førsteplassen i 2015. De har et voldsomt momentum nå.

Samtidig har Toyota gått ut offisielt og erklært at de regner med nedgang i salget i 2015, dette på grunn av svakere etterspørsel hjemme i Japan og i flere andre markeder.

Det blir i så fall første gang siden 2011 at Toyota går tilbake. 

Enorme investeringer

Hos Volkswagen handler svært mye nå om å ekspandere. De neste fem årene skal de investere nesten 900 milliarder kroner i teknologi, modeller og fabrikker 

Bare i 2015 og 2016 skal de lansere så mye som 100 nye eller oppdaterte modeller.

Her handler det både om volumselgere i de store segmentene, men også en rekke nisjemodeller.

Dette er million-SUV med tømmerhogger-faktor

Kutter kostnader

Samtidig som de øker investeringene kraftig, gjennomfører også konsernet betydelige sparetiltak.

Målsetningen skal være å kutte løpende kostnader med nærmere 100 milliarder kroner årlig.

VW er langt fremme på utvikling av plattformer som danner utgangspunkt for svært mange bilmodeller. Dette er kostbart å utvikle, men vil over tid være svært lønnsomt når man kommer opp i tilstrekkelige volumer. På denne måten kan man fordele utviklingskostnadene over mange produserte eksemplarer.

Plattformen heter MQB - her kan du lese mer om den

LES OGSÅ: Se hva de gjør for å lure fotografene!