Dette bør du ikke stole blindt på 

Norsk undersøkelse – mange biler har nå ACC.

SINTEF anbefaler at man er ekstra oppmerksom når man bruker adaptiv cruisekontroll (ACC). Dette kombinerer vanlig cruisekontroll med radarer som sørger for at du holder konstant avstand til bilen foran.
SINTEF anbefaler at man er ekstra oppmerksom når man bruker adaptiv cruisekontroll (ACC). Dette kombinerer vanlig cruisekontroll med radarer som sørger for at du holder konstant avstand til bilen foran.

Det blir stadig flere sikkerhetssystemer og elektroniske hjelpemidler i bilene våre. Noen handler mest om å gjøre kjøreturen mest mulig behagelig og minst mulig komplisert – mens andre er der for å hindre ulykker.

Adaptiv cruisekontroll (ACC) er et radarbasert system som sørger for at bilen din holder konstant avstand til bilen foran. Du bare stiller inn ønsket makshastighet, så skal bilen sørge for resten. Den gasser og bremser for deg.

Rask utvikling

Dette har virkelig tatt av de siste årene, og er nå tilgjengelig i en rekke bilmodeller. Men hvor sikkert er det egentlig? 

På oppdrag fra Statens vegvesen har SINTEF Teknologi og samfunn sett på utbredelse, bruk og konsekvenser av  ACC i biler på norske veier.

- Vi ser at kjøreoppgaven blir stadig mer automatisert. ACC-systemet er fortsatt ganske nytt, og utviklingen skjer raskt. Vi ønsket en gjennomgang av hvordan det kan påvirke trafikksikkerheten, sier Anne Beate Budalen i Statens vegvesen.

Disse bilmerkene er innblandet i flest ulykker

Måtte bråbremse 

SINTEF konkluderer med at ACC-systemet ikke reduserer trafikksikkerheten. Det er ikke rapportert om noen ulykker der ACC-systemet har vært direkte årsak til ulykke.

ACC gir like trafikksikre biler, men uønskede hendelser kan oppstå. 

Ifølge SINTEF har enkelte sjåfører opplevd at systemet mister kontakt med kjøretøyet foran eller at de har måttet gripe inn og bråbremse fordi systemet ikke reagerer raskt nok.

Fengselsstraff for å bråbremse foran syklister

Viktig med informasjon

Erfaring viser at ACC-brukere raskt lærer seg systemets begrensninger, og tilpasser seg deretter. Men samtidig som belastningen på føreren blir mindre, kan det også gjøre sjåføren mindre oppmerksom.

SINTEF peker på at det er viktig med god informasjon til nye og uerfarne brukere, slik at de er innforstått med at de ikke kan overlate hele kjøreoppgaven til systemet.

Husker den første 

Broom-redaktør Knut Skogstad har mange år bak seg med nybiltester. Det gjør også at han har kjørt en rekke biler med adaptiv cruisekontroll, helt siden dette begynte å komme på det aller dyreste bilene.

- Jeg husker den første jeg kjørte godt, det var en Jaguar S-Type, tipper det var i 2003/2004. Den gangen var dette systemet nesten litt science fiction, men det fungerte stort sett veldig bra. Vi tok den med på langtest, og det jeg husker best er da vi kjørte over en bru i Alvdal, som den gangen hadde ståldekke. Da bråbremset Jaguaren, her kom det tydeligvis noen signaler den ikke forsto, forteller Knut.

Nei - denne sjåføren bør ikke bråbremse

Ikke stole blindt

- De første årene kunne det være endel umotivert bremsing, det var tydelig at systemene slet med å skjønne hva som var hindringer foran bilen. Men etter hvert har adativ cruisekontroll blitt stadig bedre, nå synes jeg det er veldig lite som skiller de ulike merkene her. Den største forskjellen er egentlig at enkelte nøler litt for lenge med å gasse på når hindringen foran deg er borte, typisk på firefelts vei, når bilen foran deg har lagt seg inn til høyre. Det kan være litt irriterende, men langt fra trafikkfarlig.

- Likevel ville jeg aldri stolt blindt på et slikt system, som sjåfør må du jo ha oversikt på det som skjer foran bilen. Derfor må du følge like godt med som ellers, du vet jo ikke hva de andre trafikantene plutselig kan finne på ...

Nyttig utstyr

- Hva er etter din mening det beste med adaptiv cruisekontroll?

- Det er helt klart når man kjører i kø! Da er dette et utrolig avslappende system. Du kan konsentrere deg om å styre og holde oversikt på trafikken rundt deg, bilen passer selv på å holde farten og ikke minst avstanden til bilen foran.

- Etter hvert som stadig flere biler får dette systemet, bør det også bety at køene vil flyte bedre. Få ting er mer irriterende enn folk som kjører ujevnt og rykkete, og dermed skaper farlige situasjoner. For de som kjøper nybil i dag, vil jeg absolutt anbefale adaptiv cruisekontroll som svært nyttig ekstrautstyr. Dette gjør nok også bilen mer attraktiv den dagen man selv skal selge videre, avslutter Knut Skogstad. 

Denne bilen kjører inn i garasjen - helt av seg selv

Mange kjøper bil som mangler viktig vinterutstyr