Denne må vi vente lenge på
...hvis den i det hele tatt kommer.
Det vakte stor oppsikt da Volvo i august 2013 viste fram en helt ny konseptbil.
Concept Coupe het den – og skulle fungere som en forsmak på det Volvo da var i gang med å utvikle.
Etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely, fikk Volvo på mange måter blanke ark for utviklingen av nye modeller. Nå står de på egne bein. Det gir mange muligheter.
Første konseptbil
Concept Coupe er først og fremst en smakebit på hvordan Volvoene skal se ut i årene som kommer, her er det mange designelementer som skal prege hele modellutvalget.
I tillegg var dette den første konseptbilen på Volvos nye SPA-plattform. Dette er en svært fleksibel plattform som skal danne utgangspunkt for en rekke modeller i årene som kommer.
Lekker stasjonsvogn: Sjekk bildene av denne
Lagt på is
Men selv om Concept Coupe var først ute, kommer vi til å måtte vente lenge på å få se den i virkeligheten – hvis den i det hele tatt kommer.
Nå bekrefter nemlig Volvo at Coupeen er lagt på is, og at andre modeller blir prioritert framover.
Først ut er SUV-en XC90 som debuterer på nyåret – deretter er det klart for erstattere for både S80 og V70.
Nå kommer den tilbake – i alle fall i navnet
Imagebygger
For Volvo handler det naturligvis om prioriteringer. De er fortsatt en liten bilprodusent i verdensmålestokk. Det betyr i praksis at de ikke har mulighet til å henge med på de voldsomme modelloffensivene særlig de tyske konkurrentene har satt i gang de siste årene.
En coupe kan være en svært viktig imagebygger, og har slik sett mye større betydning enn salget skulle tilsi. Men for Volvo er det nå aller viktigst å få erstattet volummodellene, og dermed sørge for en solid økning i salget.
Skifter navn
Det var først ventet at Concept Coupe skulle komme i 2017/2018. Volvo går ikke ut med noe nytt årstall, dette vil nok også avhenge litt av hvordan de øvrige nye modellene slår an.
Etter ny XC90 er det altså klart for ytterligere to toppmodeller. Arvtageren til dagens S80 skal hete S90, og her ryktes det at Volvo jobber med et sporty og lekkert sedandesign. Det er også grunn til å vente at den vokser adskillig i størrelsen, blant annet fordi det kinesiske markedet har voldsom appetitt på store sedaner.
Stasjonsvogn har sterke tradisjoner hos Volvo. V70 skal også skifte navn når det er klart for en arvtager, heretter skal den hete V90.
Snipp, snapp snute – så var det slutt for denne storselgeren
Svensken ligger i 260 km/t – så gir han full gass!