Denne bilen er unntaket som bekrefter regelen

Ny versting-utgave på vei til Norge

Dette er Lexusen som har som oppgave å hamle opp med de
tøffeste fra BMW og Audi.
Dette er Lexusen som har som oppgave å hamle opp med de tøffeste fra BMW og Audi.

Lexus har de siste årene vært synonymt med én ting. Nemlig utslippsvennlige hybride drivlinjer.

Faktisk  har alle nye Lexus-modeller som har blitt tatt inn til Norge den siste tiden hatt denne drivlinjen.

Men på nyåret kommer en modell som bryter med dette prinsippet. Da kommer nemlig en bil der rå muskelkraft og kjøreegenskaper prioriteres, framfor komfort og lave utslipp.

Lexus, merket som ble dømt nord og ned:

Unntaket med 5-liters V8-er

Man kan på mange måter si at nye Lexus RC F er unntaket som bekrefter regelen.

Denne er ment som en direkte konkurrent til BMW M4 og Audi RS5. Skal man hamle opp med dem, nytter det ikke med annet enn grovkalibret skyts.

Lexus RC F har derfor blitt utstyrt med en 5-liters V8 bak den brutale grillen. Den pumper ut massive 477 hk - uten turbo eller annen "pustehjelp". Girkassen er en 8-trinns dobbeltclutchkasse, som kan styres manuelt fra rattet.

Selvfølgelig følger resten av bilen opp den brutale motoren, med blant annet 19-tommers hjul som standard - for å få plass til de grove bremsene, sportsseter sørger for sidestøtte for fører og passasjer - mens differensialbrems sørger for å få kreftene ned i asfalten. Bare for å nevne noe.

Alternativ luksus - til svært hyggelig pris

Ingen bestselger

Prisen kjenner vi ikke til ennå, men den blir nok såpass høy at det helt sikkert ikke blir den mest solgte Lexus-modellen – hverken her i Norge eller andre steder.

- Nei - vi skal nok selge mest av den kompakte SUV-en NX 300h, forteller Jan Christian Holm som er sjef for Lexus i Norge.

Les vår test av Lexus NX 300h her: