Dette er bilene  som tar seg fram – overalt!

Og det trenger ikke koste veldig mye.

Firehjulstrekk trenger ikke være kjedelig og "vanlig". Her er noen skikkelige entusiastbiler som tar seg frem uansett vær og føre. Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje
Firehjulstrekk trenger ikke være kjedelig og "vanlig". Her er noen skikkelige entusiastbiler som tar seg frem uansett vær og føre. Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje

Har tankene på seks måneders vinterdvale og behovet for en ekstra bil som kan brukes hele året fått deg til å legge planene om hobbybil på hylla?

Du er garantert ikke den eneste som har måttet prioritere på den måten. Eller som i hvertfall har følt at du måtte prioritere slik. Men kanskje finnes det en åpning likevel.

For det er jo ikke noe som sier at en hobbybil må være så upraktisk og ømfintlig for vær og føre at du må parkere den på vinteren. Tvert imot finnes det hyggelige hobbybiler også med noe så praktisk som firehjulstrekk. Og utvalget er mer variert enn man kanskje skulle tro.

Les også: Maserati Levante – perfekt kombinasjon av luksus og fleksibilitet?

Her har vi funnet noen forslag – fra billige biler som trenger litt innsats før bruk, til nøkkelferdige doninger som det bare er å hive seg ut i snøkavet med umiddelbart.

Hva er ditt forslag til bilmodell hvis du skal kombinere entusiastfaktor, fremkommelighet og praktiske hensyn? La oss høre i kommentarfeltet under!

1976/1993 Range Rover Classic, kr. 15.000,-

Det kan knapt bli mer britisk og aristokratisk enn som så, og sjåfør med tweedjakke og et par dalmantinere i bur bakerst er nesten obligatorisk. Og stort billigere kan det vel heller ikke bli, så lenge vi snakker om en noenlunde komplett bil – med godkjent karosseribytte til en langt nyere utgave.

Se annonsen her:

Selvsagt er det ting å gjøre her, og det er ikke sikkert du er klar til å henge med på den første revejakta. En EU-kontroll har avdekket at den trenger diverse mekaniske utbedringer som ikke høres helt avskrekkende ut, samt fiksing av rust i gulvet og forskjermene – en type jobb som nok skremmer en del. Men kan du gjøre det selv, kan du trolig få deg fin bil til en grei pris her.

Les også: Sikret seg super-billig Range Rover mens alle andre spiste julemiddag

1984 Audi 80 quattro, kr. 36.350,-

De første Audi-modellene med firehjulsdrift begynner å bli skikkelig ettertraktet blant samlere. Så langt har selve Ur-quattroen ledet an, men de første 80-utgavene med femsylindret motor og firehjulsdrift – før de ble faceliftet og døpt om til Audi 90 – vil vi tippe at kommer raskt etter.

Se annonsen her:

Husker vi ikke helt feil, var 1984 den første årsmodellen der også Audi 80 kunne leveres med quattro-systemet. Og allerede året etter kom faceliften og gjorde disse bilene med femsylindret motor litt «tyngre» og mer luksus-orienterte. Her er den opprinnelige «kjekkas-80en», attpå til i en rimelig sjelden farge – og vi tipper mange gjerne tar på seg restaureringsjobben som må til før bruk.

Les også: Kai Roger bygget sin egen Sport quattro helt fra scratch

1959 Mercedes-Benz Unimog, kr. 98.450,-

En litt annerledes entusiastbil, kanskje, men ikke desto mindre en virkelig hardhaus og klassiker som mange har sett, men trolig svært få har opplevd på nært hold. Og her er det virkelig snakk om et praktisk kjøretøy, som både kan bære tunge bører og rydde snø – om man ønsker det. Dessuten er den faktisk også en cabriolet, når det måtte passe å bruke den på den måten.

Se annonsen her:

Mange av oss har nok av biler som krever EU-kontroller og oppfølging, og da kan det være en bonus at denne er registrert som motorredskap, og dermed er fritatt fra slikt. Det ville den forresten vært uansett, siden den er en 1959-modell – og da er det desto mer imponerende at den norsksolgte bilen har originallakken i behold og en komplett eierhistorikk.

Les også: Med 2.048 klosser er selv en Lego-Unimog en utfordring for entusiaster

1979 Jeep Cherokee Golden Eagle, kr. 129.000,-

Det gamle AMC-konsernet var store på firehjulstrekk i alt fra kompakte personbiler til store SUVer, og slik sett langt forut for sin tid. Samtidig holdt de på tradisjonene når det gjaldt design, og da Cherokee-modellen dukket opp som en todørsmodell på 1970-tallet var likheten med storebror, den Brooks Stevens-designede Wagoneeren fra tidlig 1960-tall, svært påtagelig.

Se annonsen her:

Slike biler er populære, og de som finnes fra før i Norge er gjerne godt slitt – mens nyimporterte, strøkne eksemplarer koster store penger. Her kan du imidlertid gjøre noe som ser ut som et lite kupp, denne bilen har vært påkostet store penger med nytt interiør, ny lakk og nye originale dekaler, og selv om jobben ble påbegynt for lenge siden er den ikke blitt montert ferdig før nå nylig.

Les også: Grand Wagoneer – bil-legenden som country-legendene foretrekker

1977 Toyota Land Cruiser BJ40, kr. 130.000,-

Etter flere tiår som en foretrukket arbeidshest for både norske snekkere og afrikanske bistandsorganisasjoner har også den rene entusiast-followingen rundt disse bilene utviklet seg til å bli ganske stor her i landet. Gammel Land Cruiser er populær – og er det atpå til en av de gamle smalsnutede modellene med utenpåliggende skjermer, blir mange helt i ekstase.

Se annonsen her:

Uten at vi har sett denne, tipper vi at jubelen vil stå i taket dersom du dukker opp på treff med den. For her beskriver annonseteksten noe så sjeldent, i hvertfall for en slik bil, som original lakk og urørt tilstand. Kun én tidligere eier høres også bra ut, og at bilen er bruktimportert – og kjørt hjem – fra det spanske ferieparadiset Tenerife må virkelig kunne sies å være eksotisk…

Les også: Torte ikke fortelle 2-åringen sin at han hadde solgt Land Cruiseren