Laster inn forumet...

Like lenge som det har eksistert biler for transport av mennesker, har det vært biler som har vært spesielt innrettet for å gjøre en jobb. For å frakte gods og gull, og generelt mest for å være til nytte.

Og det var vel aldri i bil-pionérenes tanker, for over 100 år siden, at disse nyttekjøretøyene noen gang skulle bli hverken morsomme eller ettertraktet også blant folk som ikke hadde noe praktisk behov for dem.

Morsom pickup – hvem hadde trodd det?

Men slik har det altså blitt. Helt siden andre verdenskrig har små og nyttige pickuper vært foretrukket som transportmiddel for store masser av folk som setter pris på fleksibilitet, og med årene har det også blitt utviklet stadig morsommere utgaver.

Les også: Denne gromme Toyota-pickupen får ikke vi kjøpe i Norge

Spesielt har pickupene stått sterkt i USA, og det var også der utviklingen startet – først med sportslige SS- og GT-versjoner av El Caminoer og Rancheroer, og senere med riktig kvasse Sycloner, Dakotaer og det som verre er.

En av de aller verste ser du på disse bildene. Lightning-utgaven av USAs mest solgte biler gjennom en årrekke, Fords F-serie pickup, kom som en etterlengtet bil for lekne amerikanere på begynnelsen av 1990-tallet, og holdt det gående i drøyt ti år.

Finmasket grill og skikkelig spoiler integrert i frontfangeren gjorde Lightningen til en obsternasig sak. Foto: Finn.no
Finmasket grill og skikkelig spoiler integrert i frontfangeren gjorde Lightningen til en obsternasig sak. Foto: Finn.no

"Special Vehicles Team"

Bilen har tilnavnet SVT, som står for Fords «Special Vehicles Team», som gjennom årene har laget mange artige utgaver av mer moderate modeller fra Fords standard-program. Dermed vet de også godt hva de skal gjøre for å øke blodtrykk og ha-begjær mange hakk hos publikum.

Romslig V8 med masser av ekstra power, et tilpasset understell og tøft utseende slo selvsagt godt an på hjemmebane. Og kuriøst nok gjorde norske avgiftsregler for nyttekjøretøyer at de også lot seg importere og registrere her på berget for langt hyggeligere summer enn man var vant til for såvidt sportslig anlagte biler.

Les også: GMC Typhoon – dette er faktisk en godt skjult sportsbil

For med 0-100-tider langt ned på 5-tallet var dette nesten for en sportsbil å regne – selv om vi bare ved å antyde det vil få pepper så det holder til julebaksten og litt til i kommentarfeltet…

Verdens raskeste i 2003

Dermed finnes det en og annen Ford SVT F-150 Lightning også i Norge, selv om det ikke drøsser av dem på bruktmarkedet. Antagelig fordi de som har både disse – og hovedkonkurrenten i SRT-utgave fra Dodge RAM – vet at disse ikke er å få nye lenger, og at de neppe vil få sjansen til å kjøpe noe like rått i overskuelig fremtid.

Men her er et unntak. Denne 1999-modellen kan du sikre deg rimelig kjapt nesten uansett hvor du bor i Norge - Jessheim ligger kun en flyreise og en liten taxi-tur unna for de aller fleste. Og er du i markedet for en slik bil, så er du vel av typen som ikke akkurat liker å vente.

Les også: Vet du hvor Volkswagen Amarok fikk navnet sitt fra? Vi har svaret...

Logoen er iøyenfallende – ingen vil være i tvil om at du har en pickup litt utenom det vanlige. Foto: Finn.no
Logoen er iøyenfallende – ingen vil være i tvil om at du har en pickup litt utenom det vanlige. Foto: Finn.no

SVT Lightning var i sin tid verdens raskeste pickup-truck. Ikke akkurat da denne var ny, men litt senere – i 2003 skal den ha blitt kåret til nettopp dette av Guinness rekordbok, i det som ble den siste motorkonfigurasjonen før modellen gikk ut i 2005. Da hadde den 5,4 liter store V8-en med kompressor fått 380 hestekrefter og noen detaljutbedringer i forhold til 360-hestersversjonen som denne bilen hadde originalt.

0 til 97 på 5,2 sekunder

Originalt, ja. For annonseteksten forteller at denne forholdsvis sparsomt kjørte bilen har fått byttet ut motoren i løpet av livet, og når selgeren oppgir effekten til nettopp 380 hester må den altså ha fått en motor fra de aller siste årsmodellene.

Nøyaktig hva som lå i begrepet «verdens raskeste pickup» var for øvrig 5,2 sekunder fra 0 til 60 miles per hour – med standard automatkassen på plass, for øvrig. For på amerikansk vis var det her lagt opp til at bilen skulle ordne giringen selv, uten å bli noen sinke av den grunn.

Les også: Fine, gamle pickuper kan bli gull verdt – i hvertfall nesten

Lasteplanet er rommelig og praktisk, til tross for at stepside-layouten stjeler litt plass på sidene. Foto: Finn.no
Lasteplanet er rommelig og praktisk, til tross for at stepside-layouten stjeler litt plass på sidene. Foto: Finn.no

Bilene syntes godt i trafikken da de var nye, og var da også såvidt kostbare – til tross for fordelaktige avgifter – at eierne nok måtte tåle litt misunnelse. Og uten at vi har fulgt nøye med på prisutviklingen i årene etterpå må vi innrømme at vi ble overrasket da vi snublet over denne bilen på Finn:

Koster ikke mer enn en Golf

Drøyt 150.000 kroner er ikke mer enn man må betale for en halvgammel og rimelig kjedelig bruksbil, og langt under hva vi hadde regnet med at man måtte ut med for noe som helst som har skaffet seg en plass i den store rekordboken.

Se annonsen her:

160.000 kilometer er ikke mye, og nyere motor høres bra ut. Forsterket automatkasse også, selv om disse bilene også originalt hadde automaten som blant annet satt i Ford Excursion med V10 bensin for å tåle momentet som kompressoren bidro til.

Hvit lakk ville vi for noen år siden syntes var litt trist, men de senere årene har vi lært oss å like det igjen – og så snart sommerhjulene med 24 tommers felger kommer på plass vil denne bilen se mye, mye tøffere ut enn den gjør med de triste vinterhjulene på annonsebildene.

2004 ble noe overraskende det siste året for SVT-avdelingens Lightning-versjon av F-150en. Det ble "feiret" med ganske friske PR-bilder som ikke la skjul på hvor gøy dette eventyret hadde vært. Foto: Ford
2004 ble noe overraskende det siste året for SVT-avdelingens Lightning-versjon av F-150en. Det ble "feiret" med ganske friske PR-bilder som ikke la skjul på hvor gøy dette eventyret hadde vært. Foto: Ford

Ingen stor vinterbil...

Selgeren understreker at bilen også kan brukes på vinteren. Det KAN alle biler, men vi røper vel ingen statshemmeligheter ved å antyde at det nok finnes de som er mer velegnet enn akkurat denne.

Uansett er fristelsen stor nok til at vi ville troppet opp på Jessheim ganske snart hvis vi hadde hatt 150.000 kroner til overs. En udiskutabel kommende klassiker og ekstremt grom amcar til denne prisen ville både sammen og hver for seg kunnet forsvare investeringen.

Men lasteplanet til tross ville vi nok brukt en annen bil når vi skulle til skogs etter juletre…

Les også: Hastighetsbegrensere "ødelegger" mange morsomme pickuper i Norge