Dette er SUV-ene som er dyrest å eie

Ny undersøkelse er akkurat ute. 

Disse SUV-ene kan bli kostbare å eie. Ikke bare går de ofte i
stykker, men de er i tillegg kostbare å reparere. Illustrasjonsbilder.
Disse SUV-ene kan bli kostbare å eie. Ikke bare går de ofte i stykker, men de er i tillegg kostbare å reparere. Illustrasjonsbilder.

Vi nordmenn simpelthen elsker SUV-er. Forståelig nok - med vårt tidvis utfordrende klima, høye fjell og dype daler og med en veistandard som snart gjør det påkrevd å ha firehjulstrekk.
I tillegg er vi et aktivt folkeferd som ofte drar på tur, gjerne med ski i takboksen eller en kajakk på taket.

I tillegg er mange SUV-eiere ganske så merkebevisste. Det betyr at det gjerne skal være en premium-logo i grillen.

Varierende kvalitet

Disse bilene er populære som nybiler - og de er svært attraktive i bruktmarkedet når de kommer innen rekkevidde for langt flere enn de er som nybiler. Men kvaliteten varierer. Ikke bare litt, men mye.

Det slår forsikringsgiganten Warranty Direct ettertrykkelig fast etter å ha gjennomført en studie av utbetalinger på reparasjoner til biler de har forsikret i sin portefølje.

Warranty Direct er et stort britisk forsikringsselskap som tilbyr tilleggsforsikringer på brukte biler. De har en portefølje bestående av flere hundre tusen biler og regnes som en av de største og mest seriøse aktørene i dette markedet.

De utarbeider årlig flere forskjellige rapporter og statistikker knyttet til sine erfaringer og utbetalinger. Nå er det SUV-er de har sett nærmere på.

Les også: Den beste bilen de siste 15 årene

Mange parametere

Det er flere parametere som legges til grunn. Selvfølgelig hvor mange feil de forskjellige bilmodellene har, men også hvor dyre feilene er å utbedre, samt hvor lange verkstedbesøkene blir. 

Aller dårligst i den nye undersøkelsen kommer store Mercedes GL som har en beregnet pålitelighetsindeks på 501. Vi kan jo for ordens skyld nevne at vinneren Honda HR-V har en indeks på bare 38 – så forskjellen mellom topp og bunn er veldig stor. 

På de to neste plassene finner vi to andre tyske modeller. Fra Audi denne gangen. Nemlig den store SUV-en Q7 og Audi A6 Allroad som egentlig er mer en crossover enn en SUV, men allikevel en populær modell. Ikke minst her i Norge.

Disse to har en score på henholdsvis 466 og 462. Temmelig nært, altså.

Et stykke bak finner vi en engelskmann, nemlig Range Rover, som har en pålitelighetsindeks på 417, foran Porsche Cayenne av første generasjon bare millimetere bak. Den har en indeks på 416.

Svindyrt verkstedbesøk

En annen interessant ting å merke seg er gjennomsnittlig reparasjonskostnad (Average repair cost) per verkstedbesøk, hvor Audi Q7 er suverent dyrest. Også her er det forskjeller.

Den bilmodellen som har hatt den dyreste enkeltreparasjonen (Largest Claim) er Mercedes GL med en reparasjon på godt over 16.000 pund. Det tilsvarer rundt 180.000 norske kroner - bare for et enkelt verkstedbesøk.

Undersøkelsen viser også at 8 av 10 Mercedes GL hadde det engelskmennene kaller «Break down» – hvert år.

Fortvilet eier. -Hva mer kan gå galt på denne bilen?

Noen drømmer bør kanskje forbli drømmer

Er du en av dem som går rundt å drømmer om en skikkelig status SUV – ja så kan det kanskje ut fra dette være smart å la det forbli med drømmen.

For her er det dessverre slik at mange har råd til å kjøpe dem, etter noen år med tildels betydelig verditap. Men det er ikke like sikkert at man i praksis har råd til å eie dem. Når noe går galt, kan det bli veldig kostbart. Og har man fra før en ganske stram økonomi, kan det bety at man rett og slett bare må kvitte seg med bilen hvis det kommer kostbare reparasjoner.

Les også: De har laget verdens dårligste bil