Dette kan bli den aller siste Saaben

Vi har akkurat kjørt den i Sverige.

Her sitter Brooms bilekspert bak rattet i den elektriske Saab 9-3-en på Saabs egen testbane. Broom er blant svært få som har fått anledning til å teste bilen.
Her sitter Brooms bilekspert bak rattet i den elektriske Saab 9-3-en på Saabs egen testbane. Broom er blant svært få som har fått anledning til å teste bilen.

Etter at Saab måtte legge inn årene, har det vært mye usikkerhet om framtiden. Men med kinesiske eiere ble det på ny aktivitet i den tradisjonsrike fabrikken i Trollhättan.

Eierselskapet NEVS (National Electric Vehicle Sweden) sørget for fornyet håp – og 20. august i år kunne de for første gang vise sin splitter nye elbil – basert på Saab 9-3.

Her er det snakk om en ombygging av den tradisjonelle modellen til å gå på strøm. Og prototypen er mer eller mindre produksjonsklar.

Problemet er imidlertid at det kan være for sent. Helt siden i mai har produksjonen stått stille – akkurat nå er det skjebnedager for Saab.

Les også: Vinterbil med særpreg - men tør du?

Eksklusivt

Likevel er det stor entusiasme vi møter, når vi tropper opp på fabrikken for å teste bilen. En bil som bare en liten håndfull mennesker i verden har fått kjøre før oss. Så dette er rimelig eksklusivt. 

Bilen er en av bare seks (ja - 6!)  produserte så langt. Det er høyst usikkert om det noen gang blir flere...

Arenaen det hele skal foregå på er Saabs egen testbane som ligger inne på selve fabrikkområdet i Saab-byen Trollhättan 

Les også: Broom-guttas beste Saab-minner

Litt høyere, men like lav

Ved første øyekast er det egentlig liten forskjell på denne og en helt vanlig Saab 9-3 av siste generasjon.

Men hvis du kikker litt nøyere etter, ser du at den står noe høyere enn en vanlig 9-3. Saab har nemlig montert inn fjærene fra 9-3X – firehjulstrekkeren som du kanskje husker.

Bøyer du deg ned, skjønner du hvorfor. Der ser du nemlig batteripakken under bilen og som stikker noe ned. Det hele ser litt ettermontert og provisorisk ut – hvilket det jo også er. 

Men med batteripakken så lavt plassert, stjeler den svært lite av den innvendige plassen i bilen, siden den i praksis er under setene. Og ettersom batteripakken er så lavt montert, er bakkeklaringen lik en alminnelig Saab 9-3.

Les også: Saab: Dette skjer med priser og deler etter konkursen

Førsteinntrykket

Det er Broom-Benny som får den store æren av kjøre den spesiell bilen på banen med Knut og undertegnede som ivrige passasjerer med notisblokk og kamera (joda - vi fikk prøve den vi også...) 

– Hmmm... er det første han sier etter bare 200 kjørte meter. Uten at vi får noe nærmere forklaring, men vi ser at mannen tenker og lar ham være i fred.

Så kommer endelig fortsettelsen: 

– Dette var sannelig både litt rart og litt spesielt. Lenge siden jeg har sittet i en Saab 9-3. Hadde nesten glemt hvor gode setene er. Dette er litt som å komme tilbake til et sted du er glad i, men som det er lenge siden du har besøkt. Kjent og kjært, men allikevel litt fremmed, sier Benny.

– Styringen er nesten overraskende presis, men gasspedalen er altfor tung og avslører at bilen ikke er helt klar for masseproduksjon. Kraften kommer – som i alle elbiler – veldig linjært. Den går bra, men er ikke styggrask, slår han fast. 

– Elmotoren ombord er amerikanskprodusert og yter 136 hk, men momentet vet jeg ikke. Jeg tipper at vi gjør 0-100 km/t på rundt 9 sekunder – kanskje litt under, sier Benny, som tydeligvis koser seg bak Saab-rattet og begynner å bli varm i trøya.

Les også: Hvorfor er det billigere å reparere bilen i Sverige?

Gikk fortere enn den skulle

På forhånd fikk vi opplyst at bilen er "sperret" på 120 km/t, men vi hadde da vitterlig godt over 130 km/t på rettstrekken (på speedometeret), før den kraftig doserte høyrekurven ble etterfulgt av høyre-venstre svingkombinasjon, og farten igjen var nede i 70 - 80 km/t. 

– Den ekstra tyngden merkes godt i svinger, men samtidig er tyngdepunktet såpass lavt og plassert så sentralt i bilen at det egentlig ikke er sjenerende, oppsummerer Benny.

Les også: - De tok livet av Saab - med fullt overlegg

+ 300 kilo

Totalt veier batteripakke og elmotor så mye som 450 kilo, men så har man jo fjernet en del vekt også. Både bensinmotoren, girkassa, eksosanlegget og bensintanken er pælmet ut. Dermed er den totale vektøkingen på rundt 300 kilo. 

Innvendig er det lite nytt. Men en ny skjerm til infotainment-systemet er på plass, samt at girspspaken er byttet ut med trykkknapper for å velge gir. Sistnevnte ser også litt halvferdig ut, men fungerer fint.

– Tja, si det du, kommer det etter tenksomt fra Benny på vårt spørsmål om el-Saaben er god nok til å kunne erobre en posisjon på elbilmarkedet.

– Jeg synes bilen holder seg godt. Svært godt også. Det er en pen bil, men det er jo langt i fra noen ny modell. Snarere tvert i mot. Den kom jo 2002, om jeg ikke husker feil.

Les også: Saab 9-3: Kanskje det beste bruktbilkjøpet du kan gjøre

Bare 20 prosent ferdig

– Om det går som vi håper, vil det fortsatt ta tid. Faktisk omtrent ett år, før en eventuell produksjon er i gang, ifølge folket her på Saab-fabrikken jeg har snakket med. Det er et stort maskineri som skal i gang. Kontrakter med underleverandører må gjøres, deler produseres, det hele settes sammen og mye logistikk midt oppi det hele, forklarer Benny.

– Selv om bilen vi kjører ser så og si produksjonsklar ut, så er den bare 20 prosent ferdig. Det gjenstår tusenvis av små detaljer som skal løses og fikses opp i før den kan være klart på markedet.

Les Brooms bruktbilguide på Saab 9-3 her


Lengre rekkevidde

Den bilen vi fikk kjøre har en rekkevidde på 200 kilometer, mens Saab planlegger at en produksjonsmodell skal kunne gå 300 kilometer.

– Saab har nok ikke den sterkeste standingen hverken hos folket, potensielle kjøpere eller samarbeidspartnere. Synd selvfølgelig, men det er realiteten er jeg redd, sier Brooms bilekspert.

Han tror folk flest opplever det mye tryggere å kjøpe en Nissan Leaf, en Kia Soul eller en VW e-Golf.

– Jeg håper selvfølgelig at Saab klarer seg. Virkelig. Men må samtidig innrømme at jeg er såpass feig at jeg ikke hadde tort å satse de siste sparepengene mine på dette prosjektet, sier Benny.

– Men samtidig: Dette er ment som et eksempel på hva Saab kan få til, med relativt små ressurser. Slik sett er 9-3 Electric et viktig utstillingsvindu for dem. De har vist at de på svært kort tid kan bygge om en eksisterende modell til en fullt ut fungerende elbil. Og hvem vet hva det kan føre til, hvis de bare kommer seg gjennom krisen de opplever akkurat nå. Jeg krysser fingrene, avslutter Benny.

Les også: Harald dro til Sverige og sikret seg unike biler på auksjon